Gå til innhold

Dere som har peiling på katt.......litt hjelp her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag får vi en kattunge som er ca 3mnd gammel. Den har bodd hele sitt liv på en låve og er ikke vant til å være inne, men den har en kasse der som den pleier å gå på do i.

Kommer det til å bli vanskelig å få den til å trives inne, og sammen med mine 2 barn? Den er ikke vant med kos i fra mennesker....

Og hvilken kattesand kan du anbefale? Vil ha en som er grei å holde ren og som ikke slipper ut så altfor mye lukt.

Ellers sier jeg takk til alle tips når det gjelder å få katt i hus:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

siden den bare er 3 mnd, går det sikkert greit å venne den til et nytt liv :) kjøp sand som "klumper seg", koster litt ekstra, men er verdt pengene - mye mindre jobb å rense kassa!

et tips er jo å kjøpe en sånn do med "tak" og dør, de har sånne luktfiltre i taket som tar lukta! Fåes i alle dyrebutikker!

la barna leke med katten, dra hyssing etc langs gulvet og sånn, men kanskje prøve å ikke herje så fælt med den når den er ny hos dere :)

masse lykke til! Er jo SÅÅÅ kos med katter :)

Skrevet

Ikke dumt med slik "do-hus":-)

Valgte å få den nå i jula siden vi har fri fra jobb i 10 dager, så vi får nok mer enn nok tid sammen med den:-)

Er kattematen som vi får kjøpt i matbutikken god nok, eller bør jeg kjøpe noe hos dyrebutikken?

Jeg har jo ikke peiling på dette.....

Skrevet

Det går sikkert greit siden den er så liten, men det som er viktig er at katten får tid på seg til å bli trygg i nye omgivelser før dere "presser" dere på den. Barna må lære seg at det må være på kattens premisser.

Den ene katten vår var vel rundt samme alder da vi fikk han, og han hadde nesten bare bodd ute. Han var veldig redd!

Vi ga han tid, og løftet han aldri opp uten at han selv kom til oss. Han gjemte seg under sofaen i evigheter. (han var fremme for å spise og gå på do når vi var ute eller om natten) Vi begynte å lokke han frem med lek, og etterhvert kunne han ikke motstå lekene så det gikk seg til litt etter litt. Til slutt fikk vi lov til å ta på han.

Plutselig en kveld så hoppet han opp i sengen vår og begynte å male. Så søt :o) Nå er han en kjempetøff og trygg kosepus!

Det er verdt pengene å kjøpe en sånn do med tak og dør på. + kjøp en litt ok kattesand på dyrebutikken.

Skrevet

alle dyrleger osv vil si at man bør kjøpe spesiamat, men det holder i massevis med butikkmat :) kattene våre får tunfisk i vann - elsker det! og så får de litt whiskas våtmat og friskies tørrfor :)

har alltid ståendes en skål med vann og en skål med tørrfor - og så får de 1-2 måltider med våtmat i døgnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...