Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere -

Jeg er "ny" her på 3. trimester.. I flg BIM er jeg allerede i uke 29, men i flg min beregning skal jeg ikke inn her før til lørdag.. Hihihi, håper det er greit at jeg sniker meg inn likevel ;)

Det virker som det er mye delte meninger om babyene skal ha hodepute eller ikke. Hva skal dere ha? Og dere som skal ha pute skal dere kun ha pute i seng/vugge (ikke i vogna?)??

Noen som vet hvor den såkalte "sykehusputa" er og få kjøpt?

Smil fra meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,hei og velkommen:)

Jeg har kjøpt pute til både vogn og seng,fikk beskjed om at baby kan bli veldig flat i bakhodet om den ikke hadde pute,og det vil jeg da ikke at hun skal bli:)

Til senga kjøpte jeg dunpute,men til vogna bare vanlig(ehhh,husker ikke helt hva det heter)

Lykke til videre i svangerskapet:)

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt selv, men fått av svigermor- dundyne og pute. Men den er jo såå tynn, max noen cm høy. De hadde anbefalt å bruke pute selv til de helt små.... Men får nå se hva jeg gjør, litt redd for at vinkelen i nakken kansje blir for stor og han ikke får puste.-.-

Skrevet

Brukte ikke til første før hun nærma seg året, å skal heller ikke gjøre det nå.

Hun ble ikke flat i hodet, vi var flinke til å snu henne ofte da, selv om hun kunne finne seg en favorittside. Bygde opp så hun ikke tippet over mot go´sia... :)

Et vennepar snudde ikke ungen selv om hun hadde funnet en favorittside å ligge på, å hodet ble lettere "deformert"... De brukte heller ikke pute, men dette var ikke puta sin skyld eller ikke... :P

Man ser at hodet hennes er litt skjevt ennå, snart 17 mndr gammel, men vil tro det retter seg:)

Skrevet

Vi hadde en meget flat pute til første. Bruker den samme

når vesla kommer. Vi kjøpte en på Spar Kjøp og en på Jysk.

Skrevet

Barna våre fikk ikke pute før de var rundt året, så tredjemann får nok klare seg med en klut under hodet til å begynne med han også! - Og mine barn er ikke blitt flat i bakhodet, bare så det er sagt:) Tror nok ikke pute er det som er avgjørende for om barnet blir flat i bakhodet eller ikke. Det er vel mere av betydning at man er flinke til å la de ligge litt på magen når de er våkne, og følge med at de varierer hodestilling når de ligger.

Skrevet

Barna kan få deformert hode når de ligger kun på én side av hodet.

Jenta mi sov uten pute frem til hun ble året.. det samme gjør jeg nok med denne..

Legger putetrekket ned i senga da.. sånn for syns skyld :)

Skrevet

Har lest et sted at spebarn og barn ikke bør ha pute før de blir et år eller mer jeg....dette fordi de kan få nakke/ryggproblemer,for at ikke noe skal komme i veien for luftveiene(hodet blir hevet)og sist at de ikke skal bli liggende med puta over hodet ...Det at de blir skjeve i hodet kan de bli uansett hvis man ikke snur barnet og passer på at de blir stimulert fra både høyre og venstre..også viktig som hun over sier å la barnet ligge på magen når det er våkent. Jeg hadde ikke pute til min første fødte.skal heller ikke ha det nå!

Skrevet

Takker for masse svar :) Flere som har erfaringer rundt dette eller planer om å bruke/ikke bruke hodepute til babyen?

:)

Skrevet

Sykehusputa får man ihvertfall kjøpt på "Liten" her i Tønsberg:o)

Pass på at babyen har denne puta helt fra ryggen og opp over hodet så det ikke blir en "knekk" i nakken (som noen over her nevnte).

Brukte sykehusputa til datteren vår som ble født i april 2004, og har handlet inn nye til denne babyen kommer ut:o)

Babyene føler seg trygge når de sover på denne puta, og jeg vil absolutt anbefale den.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å bruke pute til babyen; syens jeg har lest flere steder at det ikke anbefales. Hun skal ligge på lammeskinn slik som førstemann gjorde. Hun er i øvrig 4 år nå og bruker fremdeles ikke pute (selvvalgt).

Skrevet

Takk for tips om Liten. Da skal jeg se der :) Husker du hva den koster?

Og takk for tips om hvordan den skal brukes!

Skrevet

Heia Lillingønske:-)

Jeg skal heller ikke bruke pute til knerten.

Tror ikke det er mangel av pute som kan forårsake flatt bakhode, de ligger jo på madrass og ev.skinn, så det blir jo ikke hardt uansett.

Er vel heller viktig å sørge for at de ligger på begge sidene, slik flere ovenfor skriver...

Klemmer fra meg:-)

Skrevet

Ja, den koster 199,50 :o)

Kan jo også nevne at den ble anbefalt av fysioterapauten på Sykehuset i Vestfold + jordmødrene som jobber på føde og barsel der. Da jeg fødte jenta vår trodde jeg ikke at små babyer skulle bruke pute i det hele tatt, men de anbefalte denne puta på det sterkeste.

Jeg spurte også hvorfor de ikke bruker denne puta på barsel siden de anbefaler den..... Da fikk jeg vite at de pleide å kjøpe inn denne puta så alle nyfødte fikk låne, men dessverre så forsvant de hele tiden på mystisk vis. ;o) Det er ganske utrolig hva folk får seg til å ta med fra sykehuset!! hehe...

Så på grunn av at putene blir stjålet hele tiden hadde de ikke dette mens jeg lå der sist (er usikker på om de har der nå, men det finner jeg nok straks ut).

Fysioterapauten hadde til og med puta med seg og viste oss hvordan babyen skulle ligge på den osv, osv =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...