junigutt 78=) Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Veslegutt er 6 mnd og får fortsatt pupp på natta 2-3 ganger. Tidligere så fikk han kun en gang, og det hendte han til og med sov rundt. Får nå 2 grøt måltider uten at det hjelper. Har inntrykk av at nesten ingen ammer lenger på natt når de er blitt så store. HS mener jeg skal begynne med nattavvenning. Gruer meg litt til det. Bruker ik smokk, så blir nok litt skriking. Flere som ammer om natta, og som ikke har begynt med avvenning?
Stor_smil Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Jeg ammet om natten til lillegutt var 8 mnd. Da tok vi avvenningen. Inntil da hadde vi hatt han i sengen vår, og han hadde fått forsyne seg så ofte han ville. Noen gode råd i forhold til avvenning er å være konsekvente. Det beste er kanskje å flytte barnet over i eget rom, dersom dere ike har mulighet for det, er det kanskje en ide at du ikke oppholder deg i rommet om natten, og at faren tar barnet når det våkner. Ikke tilby vann om natten. Når man slutter med nattamming, så skal de i grunn ikke ha behov for mat eller drikke om natten. Å tilby vann om natten kan gjøre at barnet får som uvane å våkne om natten for å få drikke. Forbered deg på noen netter med protest, men vær konsekvent. Har dere først bestemt dere, så gjennomfør det. Det er tøft når det står på, men det er som regel fort over. Lykke til )
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Hei! Jenta mi er 5 mnd og får pupp 2 ganger om natta (men våkner mange flere ganger..) Har fått beskjed om at hun er såpass stor (i vekt) at hun ikke trenger mat om natten lenger... Så dette blir jo spennende.. Har begynt på litt grøt og skal øke til to grøtmåltider nå.. Planen er å legge henne på eget rom i julen og la pappan ta henne om natten og kun tilby vann.. Blir en trivelig jul tenker jeg.. sukk.. Men HS sa at man måtte være litt hard og helt konsekvent, så skulle det ikke ta mer en et par, tre netter.. Puh..
m@rie82 Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 jeg sluttet å amme gutten min om natten da han var ca 8 mnd'er. da fikk pappaen trå til litt. vi startet en helg, og det tok bare et par netter. etter det sov han hele natten igjennom, men han prøvde seg litt av og til. siden hs har sagt at du trygt kan slutte å amme om natten, går jeg ut i fra at han følger kurvene sine veldig fint. mitt råd er å begynne en fredag (hvis pappaen jobber ellers i uken), slik at pappaen kan ta lillegutten en del om natten. da kjenner han ikke lukten av deg. min gutt brukte heller ikke smokk, men det trenger ikke bli noe problem. min jente er 9 mnd'er nå og vi holder på å trappe ned ammingen om natten (det er ikke så ofte hun våkner om natten lenger). men hun bruker smokk, og jeg må fremdeles opp noen netter for å gi henne smokken siden hun våkner for kosens skyld... så det er mer slitsomt synes jeg. andre råd jeg kan gi deg er: - ha det mørkt i rommet - vær rolig og snakk med lav stemme - prøv å trøste barnet i sengen, ikke ta det opp - ha tålmodighet lykke til!!
m@rie82 Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 og en ting til forresten... ser dere lar han sove sammen med dere. nå er det kanskje best å la han sove i sin egen seng, med tanke på lukten fra deg.
junigutt 78=) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2007 Tusen takk for gode råd. Han sover på eget rom gutten her. Gjort det lenge. Godt å høre det er flere som fortsatt nattammer =)
m@rie82 Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 å, beklager... jeg tror jeg blandet litt innlegget med noen av svarene her... hihi! ikke helt meingen det da. men lykke til!
Zaratustra Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Litt annerledes svar fra meg da... Vesla er ni måneder og får fortsatt så ofte hun vil på natta. Hun er stor, 9,5 kg og helsesøster har lenge mast på gubben om at hun ikke trenger mat om natta mer, men når hun vil ha så får hun av meg. Jeg synes ikke jeg kan sette større krav til en baby enn til meg selv og jeg er ofte oppe og både spiser og drikker om natta, så da så. De slutter selv etter hvert. Storesøster fikk til hun var 3. Og ja, tennene hennes er helt fine. Hun går i barnehage og er aldri syk. Gjør som du selv synes, slutt eventuelt når du synes det passer, det er du som kjenner barnet ditt best, ikke helsesøster.
Tommage♀♂ Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Lillemann er 8,5 mnd, og vi har begynt å venne han av med flere nattmåltider. Han får nå 4 måltider fast føde på dagen ogingenting før klokken 4.30 på natta, helst ikke før etter 5. Målet er jo etterhvert å få ham til å sove til nærmere 7 før måltid. Før fikk han omtrent annenhver time på natta...! Han tar heller ikke smokk eller klut, så det har vært et helvete for å si det mildt. Derfor har vi tatt det med ro og prøvd å ikke stresse med saken... Rart at det er ANDRE som må påpeke at det vi gjør er feil, ikke sant? Selv om andre mener at vi må slutte trenger ikke det bety at det er et problem for oss at gutten vil ha melk og kos på natta... Ikke begynn avvenningen før du er klar, barna slutter tidsnok alikevel=)
♥ McQueen♥ Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Har samme problem som HI her. Mini er snart 6,5 mnd og begynner å våkne oftere og oftere. De nettene jeg er opplagt til det greier jeg gjerne å drøye måltidet en time, men andre ganger får han med en gang. vet jo at dette ikke er helt "rett" og han kan bli forvirret av det. Nå har jeg og sambo funnet ut at nok er nok. Han får grøt 2 ganger om dagen og har ikke bruk for mat om natten lengre. Så vi får stålsette oss og la han skrike noen netter. Gruer meg litt, men har to venninner som er veldig fornøyde med resultatet, så jeg trøster meg med det... Lykke til til oss begge:)
<3 + <3 + ? Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Jeg er nok av den svake typen. Jeg amma om natta til gutten var 7mnd selv om HS hadde mast lenge. Begynte å se at det var bare for kosen han ville ha, en gang bomma han på brystvorta og sugde seg fast i huden og var like fornøyd, DA var det slutt. Så, som det bløtdyret jeg er, begynte jeg å ta han opp i senga vår hvis han våkna, uten å gi ham mat. Funka kjempebra fra første gang. Nå sover han som regel hele natta, hvis han våkner får han ligge hos oss, men får ALDRI mat før 06, og det finner han seg i. :-) Anbefales for andre svake mødre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå