Mockanin Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har tatt på meg å steke en hel kalkun og lurer litt på hvordan jeg gjør det. Har gjort det en gang før for mange år siden. Den gangen hadde jeg så og si åpen linje til mamma i nordnorge. Hadde tenket å unngå det denne gangen. Blir bare mobbeobjekt om jeg ringer mamma hvert 15. minutt. Kalkunen er ca 4,5 kg og stein dau, til og med frossen. Hvor lenge steker jeg noe sånnt a? Noen som har noen geniale forslag? Svigers skal hjelpe oss med å spise den så det hadde jo vært ønskelig at den ble vellykket.. Hvordan deler man noe sånnt a?
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Jeg personlig hadde tatt risken på å bli "mobbeoffer" og hatt mamma på tråden til maten var ferdig, men så er jeg ingen stor kokk heller, hehe.. Ellers så skal det vel stå noe på esken som kalkunen ligger i? Har stekt kalkun hjemme en gang, men det var det sambo som tok seg av, og jeg mener det stod noe på den esken iallefall. Hadde den i stekepose.. og ja, ellers så er jeg blank. Du har jo matprat.no da, kanskje du finner noen geniale oppskrifter der??
ana baroma Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Sjekk denne:) Kan jo ikke gå galt da!! http://www.prior.no/produkt.html?tp=52&artid=214&catid=&subcat=&pgcat=15
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 ta den ut av fryseren ett par dager før den skal stekes så den rekker å tine, helst på ett kjølig rom. kalkunen skal stekes 30minutter pr kg, og 30min ekstra hvis du skal ha fyll. her har du ett par linker fra www.egg.no http://www.egg.no/Recipe.aspx?artid=14867&bgstyle=&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id= http://www.egg.no/Article.aspx?artid=13375&bgstyle=&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id= lykke til )
Mockanin Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2007 Stor fare for at det blir mamma gitt. Hun vet jeg kan lage kalkun. Jeg er på ingen måte kokk. Liker ikke å lage mat en gang. Men så var det nå sånn at jeg var innom butikken og skulle kjøpe noe småtteri og kom ut med en kalkun i stedet. Da må jeg vel bare lage den også da tenker jeg. Matprat.no ja. det stedet hadde jeg glemt
Mockanin Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2007 Takk skal du ha.... dette må og skal jeg få til asså :-) (har nr. til mamma klart)
suseduse Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 den skal aller helst være tint, tar ca 2 dager å tine en hel kalkun "ned". stekes midt i ovnen på 160 grader, 30 min per halvkilo, altså 2.5 time. pensle OFTE, MINST hver halvtime meg smeltet smør og krydder i (salt, pepper, timian etc, alt etter hva dere liker)
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 matprat.no har bare rødt kjøtt, egg.no har hvitt )
pandabjørn Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Heisann M Kan ikke svare på spm ditt, men spørr heller om noe annet hehe når skal dere ha kalkun?? vi skal ha kalkun på nyttårsaften da har vi bedt et vennepar og sønnen dems på 16 Regner med at sambo vet hvordan han skal tilbrede kalkunen, han kan lage det meste en ordenlig kokk jeg har funnet meg hehe
Mockanin Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2007 Skal tygge den på nyttårsaften vi også. Gleder meg. Elsker kalkun. Hos oss er det som regel mannen som lager middag, men kalkun har han aldri laget så da sa jeg at den fixer jeg.. hmmm.... håper bare jeg ikke juger da
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Du steker kalkunen hel. Jeg bruker alltid stekepose, ekstra stor. Da slipper du å helle vann over den, og all sjyen blir liggende omkring fuglen og i posen. Lettvint. Stek fuglen til termometret hopper ut. Veldig enkelt. Du kan ikke gjøre feil. Jeg bruker å gni den inn med smør og salt og pepper før steking. Smør er viktig så den får en brun skorpe. Les heftet som ligger i esken. Det meste står der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå