Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 vet ikke helt om det stemmer for alle da. min mann får ikke permisjon han så lenge jeg ikke har eller jobber. det synes nå ikke jeg er likestilling. er jo ikke hans feil at jeg ikke jobber. og han vil jo gjerne ha pappaperm. han er opptatt av alt med babyen, vil være med på ul skal være med på fødsel vil ha pappaperm også men han får ikke. noen andre med samme problem?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 nå har han krav på sine 6 uker da...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 er det sant? selv om jeg ikke har vært i arbeid? er det med lønn eller uten lønn?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 far får 6 uker som mor ikke kan ta fra han. det er vel med lønn. om han har jobbet nok da.. tror jeg:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 ok,takker... da blir det en god nyhet til mannen da han er hjemme fra jobb
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Har far egen opptjeningsrett nå altså? Jeg trodde ikke det var gått igjennom enda jeg? Permisjonen og fordelingen av permisjonstiden er likestilt - ja. Men det gjelder foreløpig kun når mor har jobbet mer enn 50 %. Hvis hun ikke har det går de 6 ukene pappakvote tilbake til mor. Helt høl i huet... Håper snart det blir egen opptjeningsrett for de 6 ukene pappaen absolutt bør ha rett til på "egenhånd". Hvis ikke dere har rett da, og at det allerede er sånn. Det hadde jo vært fint for alle pappaene.
Tredje bolla i magen :) Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Pappaen kan få permisjon i stedet for deg hvis du går ut i full jobb eller studie. Med rett til fødselspenger regnet etter sin egen lønn. Er vel ganske rettferdig det, at han får permisjon for å være hjemme med babyen så fremt du ikke er hjemme. Man får ikke betalt for at begge skal gå hjemme... Da vi fikk første mann tok mannen min noen uker permisjon da jeg fikk meg jobb. Syns det funket helt greit jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Hvis ikke du har en jobb å gå tilbake til får du vel dagpenger og da regnes vel det som lønn. Da kan han ta ut permisjon. Så lenge dere ikke får permisjonspenger samtidig så får han de 6 ukene, Du kan jo bare ta ut ferie da uansett om du har jobb eller ikke når du er ferdig med permisjonen.
Aima Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Sakser inn fra NAV: http://www.nav.no/1073744316.cms "Når bare far har rett til foreldrepenger Når foreldrene bor sammen, men bare far har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadstiden 29 uker med 100 % dekningsgrad og 39 uker med 80 % dekningsgrad. Det er trukket fra uker som er forbeholdt mor (3 uker før og 6 uker etter fødselen) og fedrekvoten (6 uker). Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Mor kan ha rett til engangsstønad." "Når bare mor har rett til foreldrepenger Når foreldrene bor sammen, men bare mor har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. Mor får hele perioden alene. Far har ikke rett til foreldrepenger (inkludert fedrekvote) fordi han ikke har arbeidet 6 av de siste 10månedene før fødsel." Så jo, pappaer opparbeider seg permisjonsrett, men den blir ikke like lang som det mamma alene kan opparbeide seg (15 uker kortere ved 80%). Dessuten får ikke pappaen rett på mer av permisjonen selv om det kun er han som har jobbet for den. DET syns jeg er fryktelig urettferdig for pappaen!!!
Tredje bolla i magen :) Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Det er jo fordi de ukene som er forbeholdt mor er trukket fra. Mammaen får engangsstønad som er beregnet å skulle dekke den perioden mammaen "må" ta permisjon. Etter 6 uker etter fødselen kan pappaen ta over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå