trillemamma Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Hjelp, jeg blir sliten bare med tanken, føler jeg ikke kan spise noe lenger. Skinke, fårepølse og salami skal jo helst spises ferskest mulig. Hva menes med det? At det må spises samme dagen som det ble kjøpt inn? Jeg tenker tilbake til første svangerskap, for 7-8 år siden. Da spiste jeg alt, tenkte ikke noe over det. Det var ingen som sa noe til meg, ikke jordmor, ikke lege og ingen andre, også hadde jeg jo ikke internett, så jeg kunne lese selv. Hadde det ikke vært for internett, hadde jeg ikke visst noe nå heller, siden legen ikke sa noe til meg når jeg var på første kontroll. Følger dere disse nye reglene til mattilsynet slavisk?
mine små alver... Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Nok et emne om mat lønner seg jo holde seg til matportalens anbefalinger...å holde oss unna kjøtt som ikke er varmebehandlet. Men får jeg lyst på en spekeskinke bit så spiser jeg den. Jeg har også en frisk frøken fra før og jeg hadde heller ikke internett når jeg gikk med henne...og det gikk jo bra,dagens kjøttbehandling skal jo være bra men man vet jo som sagt aldri:) tror bare det lønner seg å bruke sunn fornuft jeg..holde seg til friske varer som ikke har gått ut på dato osv...
trillemamma Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2007 He he, det er vel gammelt og oppbrukt tema for de fleste her inne, vel ikke for meg. Jeg har bare visst om dette i to uker og ikke diskutert det med så veldig mange. Ja, jeg får bare følge magefølelsen.
Gjest mphs Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har faktisk fryst med spekemat og spist litt. Men ellers følger jeg rådene og det blir ikke mere spekemat før etter fødsel selv om det er jul. Har mange år til å spise all denne manten etterpå. Men jeg sa senest i går til mannen at rett etter fødsel vil jeg ha pizza med gorgonzola ost:o) Ellers skal man faktisk heller ikke spise hvalkjøtt mens man ammer for kvikksølvet går over i morsmelken.
Nye sprell Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 På pizza kan du bruke så mye gorgonzola du bare vil mens du er gravid. Under stekingen blir den varmebehandlet, og det dreper evt listeria/tokso. Samme med sauser. Se her: http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08 Fårepølse og salami skal ikke spises når pakken er nyåpnet heller, fordi det ikke er varmebehandlet.Kjøttpålegg som er varmebehandlet, f.eks servelat og skinke, ka derimot spises dersom pakken ikke har vært åpnet for lenge, jeg tolker det som maks 3-4 dager, og ikke mot utløpet av holdbarhetsdatoen. Denne typen pålegg surner jo uansett på mindre enn en uke etter at pakken er åpnet. Jeg synes faktisk ikke det er så vanskelig å følge disse rådene, selv om salami og spekemat er blant mine favoritter. Det er en så kort periode av livet.. :-)
trillemamma Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2007 Jeg fant dette på matportalen: Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer. Da kan jeg spise skinke likevel. :-)
Gjest mphs Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 ) kanskje det blir pizza snart da. Men jeg er litt skeptisk til om Dolly Dimples steker pizzaen lenge nok eller om jeg heller burde lage den selv.
trillemamma Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2007 Hvor lenge skal pizzaen stekes for å få den godkjent?
Gjest mphs Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Jeg prøvde å ringe mattilsynet med det var ingen som kunne svare på spørsmålet mitt akkurat nå. De var vist i møte.
Nye sprell Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Det er vel vanskelig å gi et generelt svar på det, avhenger av mengde, varme osv. Tine pasteuriserer ved at melken holder 98 grader en svært kort stund, men de fleste bakterier er døde allerede på 80 grader. Ligger osten øverst på pizzaen, er skikkelig smeltet og har "boblet" litt, tør i allefall jeg å spise.
Nye sprell Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Legg inn melding når du får svar da! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå