Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 jeg vil motta permisjonspenger fra lånekassen. jobber også ved siden av skolen. vil jeg også motta permisjonspenger fra jobben min i tillegg til permisjonspenger fra lånekassa?
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Kommer litt an på hvor mye du har i lønn - hvor stor stillingen din er. Jeg jobbet også deltid ved siden av studiene forrige sv.skap, og hadde ikke utbetalt mer enn 3-4000,- kr. NAV anbefalte meg å ta engangsstønaden, så jeg slapp å skatte av de 3-4000,- hver måned. Hadde sittet igjen med så veldig lite. Samt at jeg etter 6 uker av permisjonen min kunne ta en vakt nå og da for å spe på inntekten ved behov. Det kan du ikke om du får perm.penger.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg var student og fikk utbetalt i overkant av 9000 fra lånekassen hver måned. I tilligg fikk jeg fødselspenger fra NAV hver måned, ca 8000 kroner...
kajfla Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 hvordan går det ann å få utbetalt 17000kr i mnd????
kajfla Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 går det altså ann å jobbe deltid og ikke skatte? dvs jeg jobber hver 3.helg så får lite utbetalt pr mnd. jeg har termin i mai så jeg rekker jo ikke å tjene over det fri beløpet... så lurt!! hehe også engangs stønad i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Hun skrev jo det. 9000 fra lånekassen og 8000 fra jobben hun hadde. Ikke så vanskelig å forstå det.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 ok, så fødselspenger er det samme som penger for jobbing?
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 Nei, herregud..hehe..jobber man må man betale skatt av all inntekt. Det jeg mente var at skulle jeg mottatt fødselspenger i permisjonen min (for jobben min) måtte jeg ha skattet av lønnen min på vanlig måte. Engangsstønaden er skattefri. Når man mottar engangsstønaden kan man begynne å jobbe igjen så mye eller lite man ønsker eller har behov for etter de 6 første ukene etter fødsel - og kan således spe på "inntekten" sin (man har jo bare fått engangsstønaden - jeg fordelte denne utover de 10 mnd med permisjon, og så jobbet jeg litt i tillegg). All inntekt du måtte skaffe deg i permisjonsperidoen mens du mottar engangsstønad må du selvfølgelig skatte av.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Det jeg mente med "slapp å skatte av de 3-4000 hver mnd" var at dersom jeg hadde valgt å få fødselspenger så måtte jeg ha skattet av de som ved vanlig lønn. Engangsstønaden er skattefri. Også kan du jobbe om du trenger det mens du er i permisjon. Det kan du ikke hvis du mottar fødselspenger.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #10 Skrevet 18. desember 2007 Så man kan få penger både fra lånekassen og nav?? Trodde man måtte velge det ene - nå ble jeg superglad og lettet - eller??
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #11 Skrevet 18. desember 2007 Ja du kan få både fødselspenger fra lånekassen og foreldrepenger fra nav(jobb). For de studenter som ikke har jobber kan de få fødselspenger fra lånekassen + engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #12 Skrevet 18. desember 2007 tror det er noe som ikke stemmer her......tror ikke det går an å få av begge! tror hun som svarte litt krast på innlegget ikke hadde lest innleggene ordentlig...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #13 Skrevet 18. desember 2007 men hvis noen allerede har fått både fra nav og lånekasse vil jo det si at det er slik det fungerer... Man får jo stipend OG engangsstønad. Jeg jobber ikke så mye at jeg kommer til å klare meg bra på bare permisjonspenger, og jeg taper en god del på å ta engangsstønad. Føler at jeg havner mellom to stoler her gitt!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Ja, du kan får fra både NAV og lånekassen. Jeg får utbetalt studielånet som stipend i permisjonstiden, samt snittet av det jeg tjenter på deltidsjobben min hver mnd. Dette utgjør ca 5500 etter skatt, så for meg vil dette lønne seg i stedet for å ta engangsstønaden. Se på NAV og lånekassen sine hjemmesider.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 TUSEN TAKK FOR MANGE GODE SVAR!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå