Bajs! Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Liten uenighet ute og går her i gården... Vi skulle i utgangspunktet prøve å holde oss unna smokk, men etter at lillegutt har skreket i 3 timer i skrekk uten at noe så ut til å hjelpe, hentet jeg en smokk... Og stille ble det... Hva i all verden gjør vi nå? Fortsetter planen om å prøve å unngå smokkbruk, eller faller for fristelsen til å få et litt enklere liv? Hva med avhengighet? Lillegutt er forresten 5 uker...
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Ser ikke problemet med å bruke smokk jeg da.. Hvorfor slite ut både foreldre og barn.. Junior har brukt smokk lite, han bruker den bare når vi skal kjøre bil og når han skal sove.. Så du kan jo bare begrense det til tilfeller hvor det er behov for smokk?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg ville brukt smokken,uten tvil.Både dere og babyen får det lettere da.
Bajs! Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2007 Ser jo at det blir mye lettere, spesielt nå når han viser tendenser til kolikk... Er bare det at både mine og samboers foreldre har prentet inn i hodene våre at ingen av deres barn brukte smokk da de var små, og når de ser på hvordan dagens foreldre putter smokken i munnen på ungen med en gang det kommer en liten lyd, da blir vi liksom litt usikre... Ser jo unger som blir avhengig av smokken... Men det er jo vi som bestemmer, ikke foreldrene våre...
MadameMimm Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Tilby heller smokk, enn at babyen skal begynne å søke trøst i tommelen, for den kan man ikke bare kaste når babyen skal avvennes.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Som sagt, begrens det til de tilfellene det trengs! Jeg er heller ikke noe for at ungen skal få smokk med en gang det kommer ut en lyd.. Derfor har vi begrenset bruken til kun soving og bilkjøring.. Og såklart når han er lei seg etter å ha slått seg eller lignende..
Blue Lady Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 synes det er veldig praktisk! Jg har vært fast bestemt på å ikke være smokk selv. For: Superlett å få ungen til å sovne igjen om han/hun våkner om natten (hvertfall her i gården), slipper å bysse, bære, dille og dulle (dersom det ikke er noe virkelig galt da). Ungen finner trøst i den, (selvsagt skal det være trøst i oss voksne først og fremst, men du skjønner hva jeg mener). Letter innsovningen, på mine hvertfall. Smokken inn i munnen og så sover de. Mot: hmm avvenning kanskje? men jeg sier at jeg tar heller en uke med gråt når ungen er mellom 2 og 3 år enn 2-3 år med gråting og styr (ja overdriver litt)
Blue Lady Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 Men de får IKKE gå med smoken om dagen, kun ved soving og i bilen om de gråter. Mina vil bare ha den når hun sover, spytter den når hun er våken )
LegallyBlond Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Han har vel stort sugebehov da kanskje. Ville så absolutt latt han bruke smokk. Dere kan jo heller prøve å begrense det til visse situasjoner, f.eks soving, bilkjøring o.l når han blir litt større. Gutten vår på 6 mnd bruker stort sett bare smokk når han sover eller er veldig trøtt, men nå som din er så liten ville jeg brukt den etter behov. Sugebehovet blir jo også mindre etterhvert som de blir eldre. Argument mot smokk er at det ved lang/mye bruke kan skade tannstillingen, og du kan få noen vanskelige dager/netter når han en gang skal slutte. Argumenter for: -gutten får dekket sugebehovet sitt, om han roer seg med smokken har han det jo mye bedre enn om han ligger å illskriker. -dere får slappet mer av, det er også bra for barnet om dere ikke er helt utslitt -smokk kan ha en liten positiv effekt i forhold til krybbedød. Forskning viser at det ser ut som om risikoen for krybbedød reduseres noe om babyen suger på smokk når den sovner. Når barnet først er sovnet forblir risikoen mindre selv om smokken spyttes ut - om han roer seg med smokken kan dette gjøre leggerutiner/soverutiner litt enklere (men dette er selvsagt VELDIG individuelt) For noen blir det noen harde døgn før barnet er avvendt med smokk, men for de fleste jeg kjenner har avvenningen gått smertefritt. Om dere klarer å begrense bruken til kun noen få situasjoner, spes. når han nærmer seg 1,5 år så tror jeg både avvenning og dette med tannstilling går veldig bra. La ham kose seg med smokken sin, og nyt stillheten =)
LivetErEnLek Skrevet 18. desember 2007 #10 Skrevet 18. desember 2007 Ulemper: *avhengighet - avvenning *ikke bra for tannstillingen dersom man avvenner for sent *hemmer språkutviklingen/feilutvikling av språk dersom den blir brukt i tide og utide Fordeler *minsker riskoen for krybbedød *barnet får dekt sitt sugebehov * Deilig å ha noe å ty til på lange bilturer Sånn jeg ser det, er smokkebruk en uting dersom den blir brukt for mye og avvent for sent. Utover det ser jeg bare positive ting med den. Men det er bare min mening.
tre små... Skrevet 18. desember 2007 #11 Skrevet 18. desember 2007 hadde absolutt latt han få smokken! mine har ikke brukt smokk men hadde ville ha den hadde de fått den.. men syns det er greit å kun gi det når de skal sove eller er trøtte/slitne når de blir over 1 år eller noe sånt.. syns det er mange som lar barna gå rundt med smokken hele dagen uten at det er noe poeng i det.. men når de er små babyer så bør de få ha den smokken når de vil:)
mayaya Skrevet 18. desember 2007 #12 Skrevet 18. desember 2007 For; det sies at det minsker faren for krybbedød!
meg & to små vampyrer Skrevet 18. desember 2007 #13 Skrevet 18. desember 2007 Vi har aldri brukt smokk fordi gutten vår ikke vil ha. Så den er grei:) Veldig greit å slippe de små bakteriebombene som de må avvennes med uansett:)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Har aldri hatt bruk for det her - ho har hatt tommel og koseklut:) samme for meg om folk velger å bruke smokk, men jeg vil tro det er: slitomt å husker på den hele tida, inn om natta, koking, blir den glemt når man skal avgårde er det kriiiise. Men på barn over 3 år, er det rett og slett stygt. er det verste jeg ser!! De trenger det ikke, og det blir rett og slett for dumt.. sorry
meg & to små vampyrer Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Må legge til at vår gutt IKKE sutter på tommel. Og selv om en del medmødre har prøvd seg på at han "sikkert trenger smokk pga sugebehov" (ved tannfrembrudd) så vil han ikke ha:)
Bajs! Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. desember 2007 Takk for svar! Vi får vel sette oss ned og komme til enighet på en eller annen måte. Kontrollert bruk av smokk må vi vel kunne klare å få til. Vil bare ikke ha e slik unge som går rundt med smokken i munnen konstant. Det kan da umulig være noen fordel i lengden... Han er jo så liten nå da, men når han blir større... Ser jo at han har enormt sugebehov... Blir mye "puppesutting" om kvelden...
ALIICE Skrevet 18. desember 2007 #17 Skrevet 18. desember 2007 Vær glad for at harn vil ta smokken du! Prøvde alt av smokker til mini, men harn nektet å ta den til min store fortvilelse! Det er innmari slitsomt å bli brukt som smokk...
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #18 Skrevet 18. desember 2007 Syns ikke det er noe å stresse med når han er så liten. Småen brukte den konstant,men når han begynte å skulle 'skravle',så ploppet den ut.Og da var det letter å kontrollere og redusere bruken.Da er jo ikke sugebehovet så stort lenger heller.
rosa og en blå Skrevet 18. desember 2007 #19 Skrevet 18. desember 2007 har ikke lest de øvrige svara.. +sovetid +kosetid +trygghet (første dag i b-hage, redd hunden til morfar osv) +forebygger krybbedød (åpne luftveger) +lettere å slutte enn tommel.. (kan ikke gi tommelen til kaptein sabeltann liksom) + bedre for tennene enn å bruke tommelen jenta mi prater som en foss..(kunne vel 300 ord når hun var 17 mnd) smokken var absolutt ingen hinder for henne.. når barna mine får smokk, så vet de att de skal sove hehe... veldig deilig. nå er det jo ikke alle barn som trenger noe å sutte på.. men siden ditt barn tok den og vart stille...-hadde eg ikke nølt
aanonym Skrevet 18. desember 2007 #20 Skrevet 18. desember 2007 Jeg var også i mot smokk, men etter å ha "overlevd" et kolikkbarn uten andre muligheter for trøst enn puppen var saken klar før nestemann kom: Denne skal ha smokk. Han var 2 dager første gang han fikk smokken, tok den med en gang. Han bruker den når han vil, og lar seg lett trøste. Er stort fan av smokk!
Bajs! Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #21 Skrevet 18. desember 2007 Merker det spesielt ja, nå når han mest sannsynlig har kolikk, at det er slitsomt at han skal henge på puppen i ett sett. Om kvelden må jeg legge han til hver time liksom... Og når han først sovner, sover han kjempegodt, gjerne 6 timer, og da ser jo puppene ut som sprengte meloner fordi de er "vant til" å bli suttet på hver time... Så ser absolutt fordelen med smokk i et slikt tilfelle...
SuperGlad Skrevet 18. desember 2007 #22 Skrevet 18. desember 2007 barnet ditt har jo et suttebehov! Enten så får du gi han sutten eller gi han pupp å sutte på. Hvorfor i all verden gå imot det som er et instinkt han har?
nickoline og supermann Skrevet 18. desember 2007 #23 Skrevet 18. desember 2007 *Hadde en kort periode hvor han gråt litt. tenkte at jeg kanskje skulle svelge en kamel og gi han smokken. Men han ville ikke ha. gjorde ikke noe stort forsøk da. Nå er han1,8 år og smokkfri. Det synes jeg er deilig. Ser de store unga med smokk. Ser helt sprøtt ut for min del. Greit på natta, men hvis de skriker for at du skal putte den når de har passert 1 år har man laget litt ris til egen bak. Hadde ei veninne som stadig klaget. "Phu.........i natt putta jeg smokken minst 20 ganger!" Nei til smokk!!!
rosa og en blå Skrevet 18. desember 2007 #24 Skrevet 18. desember 2007 bedre å gi smokk 20 ganger enn å gi pupp 20 ganger.. eller vugge eller synge eller bysse.. unger er forskjellige.. eg har gitt smokk 1-3 ganger om natta. jenta mi lærte fort å finne den selv ogso.. bere å ha mange mange det
kajak&Daniel Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Lillegutt har brukt smokk siden han var 1 dag gammel, og det har da ikke vært annet enn positivt. Grunnen til at jeg gav han da, var at jordmødrene mente jeg burde det, siden han hadde et stort suttebehov, og brukte meg som smokk slik at jeg ble så utrolig sår. Har ei venninne med ei datter som ikke vil ha smokk, og hun sliter med dette. Hun er nå 11 mnd, og bruker puppen som smokk. Her om dagen fortalte hun at hun hadde ammet henne i ett fra 20-22.30! Hadde hun kunne stappet i henne en smokk, hadde det vært mye enklere for henne! Hvis han har et stort suttebehov, så kan det jo hende han tar tommelen etterhvert, og det er jo egentlig verre.. Ikke så lett å avvennen med tommelen! Den er jo der alltid, og søstra mi brukte vel tommelen ubevisst til hun var nesten 10 år, mens jeg sluttet med smokk da jeg var 2-3....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå