gullegget Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1115019313.89 Jeg tenker på spekemat og røykalaks hele tiden.. Men jeg har ikke hatt toxoplasma så jeg fant nå ut at jeg ikke burde spise spekemat:( Men jeg finner ikke ut om rå fisk er greit.. Noen som vet??
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Fisk og skalldyr Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen fisketyper kan imidlertid være forurenset med miljøgifter. Varmebehandle fisk og skalldyr før de spises. Statens Næringsmiddeltilsyn skriver: "Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra… … ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. … fiskelever. … krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). … eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). ... Blåkveite over 3 kg Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig."
Labambie Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Har du lest denne selv eller? Dette handler om spekeskinke fra utlandet; Spania og Italia. Klippet og limet fra saken: Ikke all spekemat er forbundet med økt risiko. Under praktiske betingelser kan vi likevel ikke gi kostholdsråd som gjør forbrukerne i stand til å skille mellom spekemat som er forbundet med en økt risiko og spekemat som ikke er det på en sikker måte. Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat. Så går jeg inn på http://matportalen.no/Emner/Gravide for å finne dette angående røkt laks og sushi/rå fisk. Nok en gang,klippet og limet. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig. Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Så, vurder selv! Godt måltid og god jul
SusieQ Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Det kan jo fryses først så er vi sikre på at det ikke er toxo i det... Det gjelder både spekemat og rå fisk.
gullegget Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2007 Jeg leste det. Men jeg ble nesten mer usikker på hva jeg skulle for det kan være bakterier i det norske også. Har lagt spekemat og røkelaks i fryseren, får vann i munn bare tanken på å spise det. Det som er verst er at jeg er gravid med nummer tre, og jeg følte ikke med på hva jeg skulle spise og ikke de to andre gangene. Men nå er det så mye snakk om det at jeg blir redd for hva jeg dytter i munn!! Latterlig:) God jul:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå