Mamma´n til A og F Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Hvordan er dagene deres? Kjenner dagen i dag har vært intens... Feks: Klarer dere å aktivisere barn i forskjellig alder, rydder dere hele dagen( eller tar dere alt på kvelden) og ikke minst, er dere like rolig som en sommerbris hele dagen?!?
2 barns-mor :-) Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 har ei på 2 år og ei på 1 mnd. nå før jul har vi baket og kost oss.. heldigvis er minstejenta så rolig.. det hadde nok ikke gått så bra hvis hun var urolig.. prøver å være ute hver dag i noen timer varfall. er ganske heldig at begge to sover lenge om morgenen, står ikke opp før 10 tiden jenta mi på 2år, så da får jeg gjøre litt før hun står opp.. (om ikke jeg sover like lenge selv da, hehe..) ryddingen tar jeg mest på kvelden.. men blir ikke så mye rydding når vi er ute om dagene da.. :-) må nok si at det er ikke hver dag alt går på skinner da.. hehe.. 2-åringen tester grensene.. og det kan være en tålmodighetsprøve ja... hihi
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg er tidvis hjemme med to barn. Jeg prøver da å ha en plan for dagen. Eldstemann er 2,5år og må aktiveres litt. Vi har en avtale om å gjøre noe sammen, deretter må han leke litt alene, før vi igjen gjør noe sammen osv. Vi pleier da å tegne,lage pannekaker, bygge lego o.l. Prøver også å komme oss ut litt. En halv time på lekeplassen gjør godt for oss alle. Alle leker ryddes før barnetv. Det blir jo også en del rydding på dagtid, men jeg gjør ikke noe stort husarbeid. Er langt ifra rolig hele dagen. Noen dager går alt veldig bra - kommer helt ann på barna. Andre dager er bare pyton. Har funnet ut at barn som regel blir veldig koselige om de får leke med vann. Hender jeg bader den midt på dagen:)
Mamma´n til A og F Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2007 He he, jeg har på snart to og fire, så her her det full fres fra halv sju på morgenen. Og begge har mye temperament:) Ja, her bakes det, danses, tegnes osv. Men begge har sterk vilje, så blir myyye krangling. Husker jeg sa at jeg ikke merket overgangen fra et til to barn.... Men det var før hun lærte å gå og protestere:))
2 barns-mor :-) Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 2 åringen min slutta i barnehagen nå som jeg har permisjon et år... og merka nå etter at hun ble hjemme med meg at hun er mye roligere og snillere på en måte.. tidligere hvis jeg måtte være litt streng med henne, så kjefta hun tilbake og var helt vrang..hyla og var helt rabiat.. nå er hun nermest snill som et lam, hehe...
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Hmmmm. Det er intenst ja. Og jeg er faktisk på vei i seng:-) Det viktigste først, apropos det med sommerbris. For der er jeg beinhard med meg selv. Jeg sørger for å få hvilt meg når jeg trenger det, sørger for at jeg har det godt i ekteskap og nære relasjoner. Ingen får plage meg eller være ekkel slik at jeg blir utafor. Og når jeg likevel kjenner at jeg er i ferd med å bli sint (for det blir man når et større barn gjør sitt beste for å teste grenser akkurat når det ikke passer), så ringer alarmbjellene i hodet mitt. Da tenker jeg at det er nå jeg skal vise barna hvordan man reagerer når man er sliten, lei og sint. Det er nå jeg legger grunnlaget for resten av livet deres. Og noen få feiltrinn, utblåsninger eller annet, setter permanente spor i barnesinn. Spor som all verdens klemmer og kos ikke kan utslette. Og de svarte prikkene på sjelen skal ikke mine få. Jeg sier gjerne jeg er sint. Og forklarer hvorfor. Men jeg skriker ikke, og jeg er ikke hard fysisk heller. Jeg holder rolig fast et barn om nødvendig. Men jeg tar ALDRI ut egen frustrasjon mot de små vergeløse. Jeg skuler heller ikke følelsene mine, jeg anerkjenner at de er der. Men jeg er beinhakka ærlig med meg selv. Hvorfor er jeg sint egentlig? Og da fordamper sinnet rimelig kjapt. For jeg har ingen god grunn. Jeg ville ikke vært et annet sted, har intet viktigere fore. Aktivisering går alltid fint. Jeg er proppa full av ideer. Og aktive unger finner på mye selv også. Jeg sier feks aldri nei til tegning, maling, leire med mindre bordet er dekket til middag. Ut, ball, skog, bål, besøk, venner, tusen muligheter. Rydde innimellom, men største må rydde sin siste aktivitet før han får noe nytt. Det hjelper mye. Og så tenker jeg at det er intenst nå, men det er en periode. Og det er nå jeg trengs mest. Videre har jeg en klar ide om hva slags mamma jeg vil være og faktisk er. Den som er snill og god og bestemt. Masse kjærlighet og omsorg. Kombinert med fokus på språk/bøker/kunnskap og hurramei ut på tur! Og hjemme er det alltid godt og trygt. Og da er vi tilbake til sommerbrisen. Eller som jeg ser det for meg, den lune gode varmen, hvor alle kan slappe helt av og være trygge.
Mamma´n til A og F Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2007 Oj, takk for flott svar! Følte meg litt truffet der. Lett å la eget stress og frustrasjon få feil utløp.Det du skriver om å vise barna hvordan man reagerer er så sant, så sant. Føler ofte at alt som "må gjøres" i huset, ødelegger for min ro og deltagelse.
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 et flott svar alienbrud! skal prøve å tenke sånn neste gang jeg kjenner jeg blir litt sinna!!! jeg er hjemme m en på 2 år og en på 4 mnd. De fleste dager er forholdsvis rolige, prøver å ikke ha for mye planer, men kose oss hjemme, bake julekaker, være litt ute osv. Minstemann er veeeldig rolig, mens eldstesnupp er propell og sta så det holder, blir fort sinna osv, he he. Tar det veldig m ro om vi bare er hjemme, men om vi står på farten ut døra og hun slår seg "vrang" merker jeg frustrasjonen komme, men prøver så godt jeg kan å ikke vise det!! Ikke alltid det funker, he he... Jeg er alene m barna, så må i tillegg ta meg av alt husarbeid, klesvask, matlaging og handling. Prøver å få gjort endel i løpet av dagen, for på kvelden trenger jeg å slappe av!!! Lillemann sovner ikke før rundt 22, og da må jeg som oftest pelle meg i seng jeg også. Men koser meg maaaaaasse m mine nydelige små!!!
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Jeg kjenner den følelsen av "må bare". Men blir det så mye at jeg ikke orker så har jeg følgende triks: 1. Nødvendig husarbeid er bare det som må gjøres den dagen (tørke tiss fra gulv og do, servere fire måtider). Jeg holder kjøkkenet passet ryddet og rent. Da er det ikke så farlig med stue. Jeg har liksom kontroll et sted. 2. Jeg tiner opp deilig restemat. Lager gjerne lapskaus, frikaseer, fiskesuppe etc som jeg tar ut ca kl 12 hvis jeg ser at dette, ja dette blir i dag en smule overload. Det hjelper!
Mamma´n til A og F Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2007 Bare det at jeg føler jeg gjør kun nødvendig husarbeid hver dag.... Men trøster meg med min mann ord: "du er kanskje ikke verdens beste husmor, men verdens beste mor er du !" Som du sier lenger oppe, det er jo akkurat her midt i kaoset jeg vil være..
tre små... Skrevet 18. desember 2007 #11 Skrevet 18. desember 2007 jeg går hjemme med barna mine. de er 1 1/2 og 2 1/2 år... feks i dag har dagen vært slik: to opp klokka 8.00 gikk til åpen barnehage 10.00 gikk hjem og minste sover i vogna: kl 13.30 lager middag osv og spiser kl 15.30. etter det slapper vi av... barna leker litt og jeg rydder etter middag osv.. nå er mine ganske jevne så blir mye av de samme aktivitetene.. syns det er godt å komme i åpen barnehage hvor jeg også treffer andre voksne samtidig som jeg kan bruke tid med barna og de er veldig greie når vi er der og koser seg.. hvis vi ikke kommer oss noe sted som også hender så blir de med urolige så godt å komme seg ut! rydder gjør jeg stort sett på kvelden.. men tar litt innimellom på ettermiddagen også. prøver også å tenke at det er viktigere å komme oss ut å få gjort noe enn å rydde.. rotet er der når vi kommer tilbake også så ikke noe å stresse med.... hehe... jeg er ikke like rolig som en sommerbris hele dagen nei! hvis jeg er sliten og barna "maser" så kan jeg blir litt sur på dem.. liker det ikke for vet dem er små.. dessuten vet jeg de er mye lettere å ha med å gjøre om jeg er rolig så prøver jo på det men ikke alltid jeg klarer.. men man må bare gjøre så godt man kan.. og viktig å tenke over hvordan man er da kan man forandre på ting om man vil.. men jeg har selv valgt å gå hjemme og er glad for å kunne gå hjemme med dem når de er små. vi koser oss masse også.. men kjenner det skal bli godt å jobbe litt etterhvert også.. så til høsten blir det tre dager i barnehage på dem begge regner jeg med:)
Mamma´n til A og F Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2007 Takk for svar hanne26:) Ja, alltid godt å komme seg litt ut. I dag har det vært veldig kaldt her, og ene ungen er syk. Blir ekstra lange dager da. Tenker mye på hvordan jeg kan gjøre ting annerledes når jeg "mister hodet litt". Vet jo at det fungerer mye bedre å være rolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå