Gå til innhold

Hvorfor kommer de fremovervendte setene best ut i test da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan svare på det? ser det er flere bilstoldebatter gående, vi har ikke kjøpt ny stol enda, men vurderer fremovervendt, da vi fortsatt ikke har funnet en bakovervendt stol som både ser bra ut og som får plass i bilen...

Men så ser jeg på forbrukertester at de bakovervendte bilstolene kommer dårlig ut i test, hvorfor det? er det ikke tatt hensyn til sitteretning i testene?

http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/1179829007.37?expandedtopic=1179829007.5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han som har ansvaret for barnesikring i forbrukersaker, er visstnok en hardbarka forovervendt tilhenger...

Skrevet

Fordi dukkene i testene ikke tester belastningen på nakken.

Skrevet

Fordi at de vektlegger helt gale ting.. vaskbart trekk, om den er lett å montere (alle klarer og lese bruksanvisningen), de bakovervendte tar stor plass og er derfor "upraktisk", utsyn for barnet (viktigere at de kan se ut enn at de lever) osv osv..

Div. komfort kriterier teller like mye som sikkerhet.

Skrevet

En annen av grunnene er at design, hvor lett det er å vaske trekket osv også er vektlagt i testene.

Skrevet

Man lærer seg etterhvert å tolke det som står i slike tester.

Vi har en Akta Graco Duologic (forøvrig en av veldig få bakovervendte stoler med Isofix).

Forbrukerrådet har gitt denne stolen "middels" karakter (49 poeng) med største ankepunkt (karakter 2) fordi de mener den er lett å montere feil / de hadde problemer med å feste stolen.

Jeg mener at man på en måte merker når stolen er fast (litt kronglete å stå på hodet i baksetet og montere men nå er ikke dette jeg i allefall gjør opp igjen så veldig ofte når stolen først står fast i bilen)

Denne stolen har karakter 5 i frontkollisjon og 4,5 i sikkerhet (som den eneste "bilstol nr 2".

Dette oppsummert mm betød at vi stolte mere på vår magefølelse og de testpunktene vi vektla mest enn selve totalsummen som forbrukerrådet kommer fram til.

Bruk hodet når du leser tester enten det er bilstoler, barnevogner, dresser, støvler eller hva det nå er. Ikke alle produkter på markedet trenger være med i testen eller kriterier kan vektlegges annerledes enn du selv ville gjort.

Skrevet

Dessuten tar ikke disse testene hensyn til at det i Norge er anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Testen er utført i Tyskland.

Skal du gå ut i fra den testen ville jeg kun sett på hvordan setet gjorde det i kategorien sikkerhet, ikke sammenlagt summen.

Best i test: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/best-i-test.html

Det finnes mange bakovervendte seter, så det burde være mulig å finne et sete som passer.

Vi har også Akta Graco DuoLogic til vår gutt på 2,5 år, setet står i en Golf. Forøvrig er dette setet et av markedets smaleste seter.

Skrevet

De tester jo langt ifra de fleste bakovervendte, forbrukerrådet sine tester har alltid hatt dårlig utvalg på bakovervendte syns jeg.

Og de vektlegger pris, hvordan de er å montere..design..osv Du bør heller forholde deg til hva de scorer på sikkerhet og slike ting fremfor totalsummen..

Skrevet

Takk for mange fornuftige svar... må vel bare fortsette letingen da:) problemet er ikke bredden på setet, men dybden (er rett og slett ikke plass til ryggen på barnesetet), kjører VW Polo, og der er det trangt om plassen! Eventuelt blir vi vel å kjøpe et sete som kan monteres begge veier, så kan vi bruke fremovervendt til småkjøring i byen for når vi skal på langtur bruker vi å låne en større bil uansett.

Skrevet

Vet om noen som har brukt Akta Graco DuoLogic og Britax Two Way Elite i VW Polo(og i en Nissan Micra og en Honda Jazz, begge er veldig små biler).

Skrevet

Vi har Be safe combi, kjører volvo v40 som er relativt liten og, går fint bortsett fra at det blir trangt foran hvis mannen sitter på den siden i bilen.. har den bakovervendt nå ..

Skrevet

BeSafe setet er i hvert fall ikke av de minste setene :-)

Litt på siden:

Forresten skal barnet sitte forovervendt så anbefales det å bruke beltestol med god sidestøtte og rygg(men da ikke før barnet veier min. 15 kg og helst ikke før de er fire år.)

Skrevet

Nei det er ikke det minste, men jeg vet at det passer i en golf, hadde nemlig leiebil en kort periode.. og volvoen vår er ikke særlig større enn en golf , bare bagasjerommet som er større.. =)

Skrevet

he he, så nå at HI kjører Polo., og ikke golf=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...