Tilltull Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Jeg sitter her og gleder meg til babyen kommer, og vet jeg får bæresjal i julegave av kjæresten Surfet litt på internett for informasjon om bæring av baby, og fant en koselig side om de positive virkningene av bæring, og mange hyggelige folk som vil dele sin kunnskap og hjelpe til med knytinger osv. http://tettinntil.no/ Jeg skal få Babylonia Tricot Slen, og gleder meg veldig til å bære rundt på den lille, tett inntil meg Jeg anbefaler dere spesielt å lese "Om å bære" inne på denne siden. Noen flere som har tenkt å prøve bæresjal/slynge, evnt. er erfarne "bærere"? Her står det mye interessant om bl.a. barns selvstyrte amming og samsoving (mor og barn i samme seng): http://www.solveig-spedbarn.com/ Flere artikler finnes her: http://tettinntil.no/Artikler.htm Noen flere enn meg som er interessert og nysgjerrig på menneskets naturlige måte og fostre opp unger på? Altså hva som er "rett" i forhold til evolusjonen?
kokosyklus Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Interresant artikkel. jeg er svært positiv til bæring og kommer til å kjøpe en babubjørn så fort babyen er stor nok til å bæres på den måten. Har ei venninne som forsøkte bæresjal og hun synes det bare ble trøblete før hun skaffet en bæresele fra baby bjørn.- Synes bæresjalene ser veldig komfortable ut og er dritlekre, men ser an litt hva vi synes om babybjørn istedet. Angående samsovingen blir jeg litt skeptisk. De henviser til kun tre artikler hvorav den ene er fra Aftenposten. Er skeptisk til artikler skrevet av journalister; de er jo kjent for ikke alltid å oppdatere seg så godt på stoffet de skriver om. Velger fortsatt å være stram på at babyen skal sove i sin egen seng hvis det går. Best for alles søvn, selv om det sikkert er utrolig hyggelig å ha babyen i senga sammen med oss. Har vært mye inne på tettintill sin side i forhold til tøybleier da. Vi er utrolig motiverte for tøybleier for å spare huden til baby litt. Så sparer vi miljøet i samme slenge OG vi sparer penger:)
mamman t o.a Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 hei..inne fra 2.trimester og snoker litt... skal også kjøpe bære sjal fra tettinntil... synes de så utrolige ok ut... til og med typen kunne tenke seg og bruke det innen hjemmets fire vegger... kjenner flere som har slike,og ble topset om siden gjennom dem:)
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 kokosyklus - sjekk for all del ut ergo, patapum, yamo og beco FØR du kjøper babybjørn. I babybjørnen sitter babyen på helt feil måte, og det står jo også i bruksanvisningen at den ikke skal brukes i mer enn kort tid om gangen. I de andre, som er like enkle å få på seg, kan babyen sitte ubegrenset med tid (ikke fra nyfødt, som i sjal, men fra ca 2-3 måneder og opp til flere år) I babybjørnen sitter også babyen oppi en "kurv" og henger og dingler, noe som etter alle fysiske prisipper gjør bæringen mye tyngre for bæreren, og man orker ikke det når babyen blir tyngre. I de andre jeg nevner sitter babyen inntil deg, og vekta blir så integrert i din egen at du nesten ikke kjenner den. Jeg skal definitivt ha elastisk sjal til babyen i magen, og har kjøpt en yamo som jeg bruker til toåringen. Både når jeg har testet elastisk sjal på andres babyer og første gang jeg fikk toåringen opp i yamoen ble jeg helt overveldet av hvor lett det var! Babybjørn brukte jeg 3 ganger da poden var 3-4 måneder og det var skittungt... Sjekk det ut!!!!! Babybjørn har vært gode på markedsføring og har fått en fullstendig UFORTJENT stor markedsandel! Ikke tro at det er bedre med bb fordi det er den alle har hørt om!!!
kokosyklus Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Oi, ja da skal jeg kanskje sjekke ut litt til. Takk fro gode råd. Har tenkt litt på det med sittesttillingen skjønner du, synes også det ser ut til at babyen får veldig mye belastning på bekkenet og ryggen...
kokosyklus Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Hepp: Har du noen linker til disse sjalene? Ligger de på tettinntil?
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Her er Yamo: http://www.krusedull.net/krusedull/showkat.php?kat=17 Her er ergo: http://www.babyslynga.no/ergo.htm her er beco: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=26 Her er patapum: http://www.alveslottet.no/bysvis.pl?sublistekat=110
kokosyklus Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 Jeg kan inegnting om dette altså, men jeg synes det ser ut som om barnas itter med bredere ben i de andre bæreselene enn i babybjørn? Er det måten de sitter på det kommer an på? Det ser ut som om barna henger mer i baby bjørn istdete for å sitte.. Kanskje ikke så bra?
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Jepp, knærne skal være høyere enn rompa. Da blir det ingen feil belastning.
Tilltull Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2007 Så artig at flere er interesserte! Jeg har prøvd å knyte på meg et elastisk sjal (de du kan bære barnet i fra det er nyfødt), og synes det var relativt enkelt Sjekk denne instruksjonsvideoen Til den som var skeptisk til at barnet sover i mors seng, så håper jeg du tar deg tid til å lese denne artikkelen om 'Mennesket - et pattedyr av "bæresorten"'. http://www.solveig-spedbarn.com/magealt.htm Jeg synes ihvertfall at denne artikkelen, som mener unger er skapt for å bli båret gjennom tusenvis av år, har veldig mange logiske argumenter Spesielt interessant er det at i kulturer der unger bæres og barna styrer ammingen, forekommer det ikke gulping og kolikk, hofteleddene gror optimalt og ungene skriker nesten ikke. Mødrene ligger sammen med barna om natten, og ikke lang tid etter fødselen så er barna selvbetjente på ammingen, slik at mor nesten ikke våkner om nettene
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Hvorfor tillates dette reklamegreiene her?
kokosyklus Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 Jeg forstår at det kan være en god løsning for noen,men for oss blir det ikke aktuelt med samsoving. Jeg leste artikkelen før jeg skrev forrige innlegg. Jeg tror babyen min får det veldig fint til tross for at hun må ligge i egen seng:) Sikkert lettere sagt enn gjort, men vi skal prøve så langt det går å gjennomføre det.
kokosyklus Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 Anonym, det er jo ikke raklame på samme måte som å annonsere noe eget. Man deler linker. Gå inn å se hva som blir diskutert på bleiedebatten, det blir det samme. Man deler kun erfaringer og linker til nettsider. Så klart er det noen som "reklamerer" for bæring ut i fra egne erfaringer, men ingen prøver å selge oss noe. Dessuten er de artiklene som det referes til ikke basert på mye forskning, så jeg tar det med en klype salt. Har planer om å høre med en kiropraktor før jeg begynner å bære barnet mitt i en bæresele enten det er et sjal eller en baby Bjørn.
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 Anonym: Om det ikke tillates å prøve å dele gode erfaringer, så får jeg heller stenges ute! Er jo ikke akkurat uvanlig å bruke merkenavn når man snakker om babyutstyr. Heller ikke å nevne butikkene hvor man får kjøpt det - som i dette tilfellet er nettbutikker. Kokosyklus - snakk gjerne med en kiropraktor eller fysioterapeut! Jeg er helt sikker på at de vil si det samme som meg. Skjønner godt at du er en smule skeptisk når damer som meg er litt overentusiastiske, men her er det et felt hvor det er mye å hente, så jeg er fornøyd om du bare sjekker ut litt. Alt for mange prøver bare en babybjørn eller kanskje en ringslynge og kutter det ut når det blir for vanskelig eller tungt. Mitt poeng er at det er mange måter å bære barnet så det ikke blir tungt og faktisk positivt for barnets motoriske utvikling. Og det skal selvfølgelig ikke erstatte at barnet ligger for seg selv, bæring av babyer blir det uansett!
kokosyklus Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 Hepp: Jeg er ikkekritisk til deg altså. Jeg vil bare sjekke fordi jeg synes det ser ut som om noen av barna sityter veldig bredt med bena i noen av selene og fordi de henger for mye i baby bjørn. Rett og slett for banrets beste. Bæring blir det uansett, jeg tror det er veldig bra og uansett veldig praktisk når man skal ut noe sted:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå