Gå til innhold

Lammeskinn som underlag ( hjelp !!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle vorende mødre

Min svigermor har sydd en nydelig kurv som inneholder madrass og over er det lagt lammeskinn korthåret. Sist jeg fikk barn for 6 år siden var ikke det vanlig men ettersom jeg leser innlegg her inne brukes det hyppig pga temperatur regulering ol. Det jeg trenger råd om er hvordan skal dette taes vare på og bør det vaskes før bruk ? Har sett de ligge i div kurver i butikker uten emballasje og syns det virker som de loer en del. Prøvde å spørre på Babyshop, men de kunne ikke gi noe svar på ovennevnte spørsmål. Setter stor pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vaska vårt før bruk. Noen kan nok loe, men det gjør ikke vårt noe særlig...

Skrevet

Syns jeg husker at en eller annen her inne hadde vasket det i vaskemaskinen og at det hadde blitt helt rart i formen osv...Hvor mye vasket du det på og gjorde du noe spes etterpå ? Tror underlaget kommer fra Nøstebarna....

Skrevet

De trengs ikke vask før bruk i utgangspunktet, men dette er jo valgfritt da.

Vårt er korthåret og kjøpt på barnas hus - dette kan vaskes i maskin med spesialsåpe. Du kan jo sjekke om ditt skinn kan vaskes i maskin, da er det jo fort gjort.

Uansett bør du legge en flanellsbleie eller noe sånt der hodet til babyen skal ligge for å samle opp gulp. Da slipper du vaske skinnet i eninga.

Skrevet

Bruk støvsugern på det, da får du vekk alle løse hår. Funket utmerket for datteren min....

Skrevet

? Er ikke støvsuger uhygenisk da ?

Skrevet

Er det ekte så loer det ikke..

Jeg har et korthåret nyfødtskinn og et stort langhåret.. Aldri slitt med at det har loet noe som helst.. Ull holder seg i utgangspunktet veldig rent selv. Vil du vaske det så kan du dra på en butikk som selger skinn og kjøpe deg shampoo til skinnet. Det har jeg.. Legger det med skinnsida ned i dusjen, spruter over litt ull-sjampo og skrubber i vei med hendene.. Med kraftig trykk på dusjen får du ut all såpa igjen også.

1 døgn på et varmt bad så er skinnet tørt igjen. Vil du få ulla fin og myk kan du kjøpe en stålbørste og børste opp ulla igjen.. Og da blir det så mykt og fint atte..

Tar ikke sjansen på å vaske det i maskin.. Synes det koster litt for dyrt til å ta sjansen på å ødelegge det

Skrevet

Tusen tusen takk for detaljert svar, da min urolighet borte :-) Milo burde gjøre susen da det er spesial såpe for ull og silke hvis jeg ikke husker feil. Vaskemaskinen dropper jeg !

Skrevet

Hvis du er så heldig å ha fått et fint skinn fra nøstebarn, må du ikke vaske bort lanolinen! Les om dette på nostebarn.no, evt ring dem og spør. Jeg kommer ikke til å vaske mitt nøstebarnskinn ihvertfall. Kanskje henge det litt ute for lufting. Det skal uansett være fritt for skadelige kjemikalier - helt naturlig :)

Skrevet

Bare lufte og riste! har brukt vårt i to år, og ønsker oss nytt til nurket.

Godt tips er at du sover på det de siste ukene, det gjør babyen trygg med din lukt!

Skrevet

Jeg vasket det ene lammeskinnet vårt i maskin på ullprogram med milo. så la jeg det på badegulvet til tørk (skal tørkes liggende). jeg bare børstet i det med hendene "greiet ut flokene", på en måte. det var helt fint når det ble tørt. men du kan jo sjekke nettsidene til nøstebarna og høre med dem? et annet forslag er å lufte det i minusgrader, for å drepe bakteriene...:)

Skrevet

ps, lanolin kan du tilføre i tillegg til milo når du vasker i maskinen, trodde må jeg...

Skrevet

Jeg har kjøpt lammeskinn på ikea, hvordan vasker jeg dette? Noen som har prøvd ullprogram med milo?

Skrevet

Heisann!

Har et lite prematurt barn på Ullevål og måtte ta med eget lammeskinn da han ble stor nok til å komme ut av kuvøsen.

Vi fikk beskjed å fryse ned skinnet i 24 timer for å bli kvitt alle skumle ting, før vi tok det med til sykehuset. :)

De har forresten den samme anbefalingen angående kosedyr osv som skal opp i sengene til barna.

Skrevet

takk det var et godt tips (bare så synd at fryseren er fullt opp nå mot jul..... sukk).

Jeg har et langhåret skinn og lurer fælt på om jeg bør bruke det i senga, er vel sikkert best med korthåret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...