Gå til innhold

Hvor hysterisk skal jeg være? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 ting jeg har hørt, som jeg lurer veldig på hvor definitivt riktig er...

1: Ligge ute, minus 10 grader... Når gradestokken viser 10 kalde, hvor definitivt er det da at de ikke kan ligge ute, dersom de ligger lunt og godt...?

2: MME, kan man blande flere porsjoner samtidig, og oppbevare i kjøleskapet? Mange sier at dette er helt FY, men flere av mine venninner har gjort dette for sine barn oppetter, og de har ikke hatt problemer med det....

3: MME oppvarming, kan dette gjøres i microen? Ikke bestandig, men på natten og når det er skikkelig krise, og lillemann er hysterisk sulten? (Dette forutsetter jo at spm 2 blir positivt... :-)) Jeg rører alltid godt med skje etter en omgang i microen, for å fordele varmen helt jevnt... leste her tidligere at man kunne få forbrenningsskader...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Poenget er jo ikke at de blir kalde, men d er d å puste inn den kalde luften som ikke er så bra...så selv om de ligger lunt og godt så må de jo puste inn den kalde luften...ligge ute en stund går vel bra, men ville ikke gjort d for lenge...

2&3: Jeg koker vann, tar d på flaske og har i kjøleskapet...da har jeg til flere porsjoner, og varmer d i microen..varmer KUN vannet, og blander MME i etterpå...funker som bare d :) Da slipper ungen å vente på at vannet skal kjøles ned, og blir ikke hysterisk fordi hun må vente...

Og da blir d jo jevnt varmt og, fordi man må jo riste for å blande mme...

Skrevet

1. Sist jeg snakka med fastlegen min spurte jeg om det samme, og hun fortalte hun at hun lot ungene sine ligge ute i minus 20 grader, godt innpakka i ull på saueskinn. Så jeg tror ikke den grensa er absolutt, når de ligger lunt og godt, som du sier.

2. Maks et døgn i kjøleskap, ifølge HS.

3. MME kan godt varmes i mikro (men IKKE morsmelk). Om natta er en annen mulighet at du har porsjon pulver og en termos med varmt vann stående klar ved senga, så blander du rett i tåteflaska med en gang ungen blir sulten.

Skrevet

1: Så godt å høre... jeg legger nok ikke gullungen ut i minus 20, LITT hysterisk er jeg! :-) Men her var det akkurat minus 10 i dag, og jeg fikk ham ikke til å sove inne... Jeg sov kun få timer i natt, så den ekstra timen på formiddagen er gull verd! :-)

2: Maks et døgn er perfekt... :-) Dersom HS har sagt det, så må det da gå an. På pakken står det jo at vi ikke skal blande mer enn et måltid om gangen... :-)

3: Det var ei som visstnok var sykesøster, som skrev her for noen dager siden at dersom man varmet mme i microen så drepte man alt av næring, pluss at babyene kunne få alvorlige forbrenningsskader innvendig... Får vondt inni meg hver gang jeg putter flasken i microen jeg nå, men det er nødvendig enkelte ganger. Og jeg rører virkelig godt med t-skje etterpå...!!!

Skrevet

1) aner ikke!

2) lag klar flaskene med kokt vann og pulver ferdig oppmålt i "urinprøveglass". Da er det bare å blande når gullet blir sulten.

Hva er vitsen i å utsette dem for bakterier fra melk som har stått for lenge. Det er en grunn til at det står på pakken!

3) ordner seg selv dersom du følger pkt 2. Da setter du flasken med vann i mikroen, tømmer i pulveret og serverer. Veldig enkelt og like kjapt. (Ev. kan du jo kjøpe pk. med ferdigblandet mme som du bruker til nattmåltidene.)

Skrevet

Urinprøveglass!!! :-) SÅ innmari smart.... at jeg ikke har tenkt på det før! :-)

Skrevet

De er perfekte!

Har du sett inne på www.flaskeposten.org ?

Mye bra å hente på de sidene!

Skrevet

Kult, da skal jeg ta en titt med en gang! :-)

Skrevet

Drepte alt av næring i mme er vel ikke riktig? Men man tar knekken på antistoffene i mm når an varmer i micro. (Har iallefall jeg fått med meg)

Varm i micro du, med god samvittighet.

Skrevet

På ferdigbladnet mme som kjøpes i butikken står det jo på pakka at den kan varmes i mikron. Jeg har varmet i mikro ofte er bare veldig nnøye på å riste godt etterpå så jeg er sikker på at varmen er jevnt fordelt. Ang mm kan den ikke varmes i mikro pga at den inneholder immunstoffer som kan bli ødelagd dersom melken blir for varm (den skal heller ikke varmes i vannbad som er varmere enn 40grader). Mme inneholder jo ikke immunstoffer så da blir hele den problemstillinga borte!!

Skrevet

Bare et tips:

Det går ikke så mange skjeer med mme-pulver i uringlassene, bare 4 mener jeg og huske.

Men avent har slike bokser med 3 rom i som er for mme-pulver. Går 6 skjeer ( hipp iallefall) i hvert rom. Denne er genial på tur og ellers, da har man alltid tre klare doser med pulver klar..el jeg har alltid 6 klare da, og det er digg!

Koster 70 kr stk=)

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar!!! :-)

Skrevet

Hmmm, jeg får plass til 7 skjeer i urinprøvebegerene.. Nan... Det er akkurat det som går i dr. browns-flaskene:) 210 med vann og 7skjeer med mme:)

1:

Er jammen ikke sikker... Er sjeldent det er så kaldt her jeg bor...

2 og 3:

Jeg koker opp vann dagen før, har 140ml vann i flaskene mine, blander inn malt og setter i kjøleskapet. Deretter måler jeg opp 7 skjeer med mme-pulver i urinprøveglass.

Neste dag er det bare å koke opp vann på vannkokeren, fylle flasken til 210 ml og helle i pulveret som er ferdig oppmålt. Rister godt og så er melken klar til å drikkes! Utrolig enkelt!

Enklere det enn å måtte varme i mikro og kjenne etter tempen hele tida.. Nå drypper jeg litt på armen rett før flasken går i munnen , for sikkerhets skyld..

Skal jeg noen plass, så har jeg enten med termos med kokende vann (dersom det ikke er mulighet for kokt vann der jeg skal) eller jeg ber om kokt vann på kafeen eller der jeg ellers skal:)

Dette fungerer i hvert fall perfekt for meg!!! ;)

Skrevet

Vi bruker 5 skjeer foreløpig, og det er i hvertfall plass til en skje til.

6 skjeer holder jo til 180 ml mme.

Prøveglassene koster 10 kr. stk...

Skrevet

Blir helt skremt av hva folk kan få seg til å si her inne. En som påstår hun er sykepleier også si at hvia man varmer mme i microen så dreper man all næringen og barnet får forbbrenningsskader.... det er jo helt fryktelig at noen kan si noe sånn vrøvl.... Sant nok at microen kan varme ugjvent igjennom melken men det løser seg jo veldig enkelt med litt lett risting/røring og det med næringen er jo bare tull, da skulle all mat vi varmet i microen bli ødelagt da...noen folk har skremmende lavt tenkekapasitet ...

Skrevet

Ja, og så skremmer de vannet av en uvitende, nybakt mor... :-)

Tusen takk for alle de flotte tipsene! :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...