Kari-mor :) Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Hvilke grøtmerke bruker dere og hvordan gjør dere det for at ikke grøten skal blir brent i bunnen?vet det finnes et tips om å legge en 50-øring under kjelen, men kan man det når man har induksjon??
Pappas fultreffer :) Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Grøten min har aldri svidd seg i bunnen, jeg rører og rører helt til den koker skikkelig. Setter så ned varmen slik at det koker akkurat, også røre innimellom. Jeg husker ikke hvilket grøtmerke det er, men det er en hvit eske med bilde av et grøtfat og et smørøyet midt på. Ser veldig delikat ut egentlig Så koker jeg dette dagen før jeg lager riskrem. Så visper jeg sammen krem da når tiden er inne, og visper inn litt og litt krem i grøten. Ikke for mye krem, da blir den for søt.
ღhælgelainnღ Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg har pleid å bruke et merke som heter Geisha grøtris. Har en favorittkjele som er super å koke melkeprodukter i, for der svir det seg sjelden. Vet ikke hva som anbefales for induksjon, men vil ihvertfall anbefale Geisha.
Himmel og hav Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Jeg bruker Geisha, for der blir risen helt myk. Hvis du koker med halvparten helmelk og halvparten lettmelk så blir det bra, og kok den leeenge (spe mer underveis). Hvis du koker den i gryte med teflonbelegg, rører ofte og venter med å salte til du tar den av plata så blir den ikke brent. Har ikke induksjon så det vet jeg ikke noe om... Hvis riskremen skal bli god så må du ha mer krem enn grøt, og ikke piske kremen for hardt, også blir det godt hvis du søter med sukker som har ligget sammen med vaniljestang en stund.
Kari-mor :) Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2007 Tusen takk for svar Da får jeg prøve meg frem litt også røre hele tiden
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 fem minutters pose. Funker helt fint og man trenger ikke stå å røre i en hel liten evighet.....
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Jeg bruker ferdiggrøten til Fjordland. Pisker krem og blander - kjempeenkelt og godt
Gjest mphs Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 Jeg bruker langkokt grøtris med h-melk, litt smør og litt vaniljesukker. Koker ordentlig opp, legger på lokk og lar den stå slik noen timer. Koker opp på nytt og ferdig. Trenger ikke stå å koke hele tiden da. Koker dagen før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå