Gjest Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 når er det greit at de små sitter i sånne barne stoler ved bordet og sånn
Nusse_83 Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 jenta mi er 4,5 mnd og jeg har begynt å la henne litte litt i eh høystol ve bordet. passer på at jeg alltid er tilstede og at hun ikke sitter for lenge. hun syes det er veldig stas
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 ok. mathias er like gammel så da kan jeg kanskje begynne litt da... hadde vært stas om han kunne sitte sammen medc oss på jul aften ved bordet..
scoobidoo Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 De skal jo helst ikke sitte før de kan sette seg opp selv. Ikke bra for ryggen å la de sitte før...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Iflg Ergo og fysioterapeut kan de små sitte litt (da snakk om 5 min ) i høystol fra 6 mnd (om de ikke setter seg opp selv før). Ville ikke satt opp en på 4,5 mnd i høystol nei...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 syns også 4,5mnd var veldig tidlig. De som setter seg selv opp tidlig gjør det som regel ikke før de er ca 6mnd. Før det bør de ikke sitte i høystol med puter, og de bør ikke settes opp på gulvet. Og det har ikke noe med at "de er sterke i ryggen". Det blir alt for stort press på hofter og bekkenet, og det er ikke bra.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Jeg synes de bør være minst 6 mnd før de får sitte i høystol med tanke på hofter og rygg og at man bør se det litt an ungen også. Å sette seg opp selv er vanlig mellom 6 og 12 måneder, 9 mnd er gjennomsnittet. Førbabyen din setter seg opp selv bør du begrense sittingen i høystol så mye som mulig og ikke sette ham opp på gulvet :-)
Nusse_83 Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 men har ikke dere ungene sittende på fanget deres? selv om man støtter ungen inntil kroppen blir det belastning på rygg og hofter. ellers er det en stor indikasjon på barnets humør om det har det vondt eller ikke. ps: må jo legge til at det er som regel ikke snakk om å sitte i stolen mer enn 5- 10 min. og barn er og forskjellige og utvikler jeg i forskjellig tempo..tulla vil ikke ligge i fanget mitt utenomnår hun skal sove, ellers vil hun bare sitte og følge med på alt som skjer.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 det er helt greit å sette de på fanget. Da får de ikke den statiske belastningen mot rygg, bekken og hofter. Det er ikke anbefalt å sette de opp i høystolen, eller slettes ikke på gulvet. Uansett er 4,5 mnd alt for tidlig.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #10 Skrevet 18. desember 2007 blir så forvirra av alt som blir sagt jeg.. alle mener jo forskjellig.. tenker vi prøver litt og litt jeg.. som nusse sier utvikler jo alle seg forskjellig.. pluss at jeg fikk lov av HS og ha han sittende i vogna så da må vel noen min om dagen i stol gå bra tenker jeg da
Nusse_83 Skrevet 18. desember 2007 #11 Skrevet 18. desember 2007 hei alva gøy å høre at gjennomsnittet for å sette seg opp alene er 9 mnd. jeg gikk alene fra jeg var 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #12 Skrevet 18. desember 2007 du gjør selvsagt som du vil. Hadde personlig aldri tatt imot råd fra hs om dette. Et samlet norsk fysioterapeutkorps fraråder det. De skal helst ikke sitte i vogna heller før de setter seg opp selv. Best å la de selv følge den naturlige utviklingen;-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #13 Skrevet 18. desember 2007 hehe, jasså pga at du gikk fra 10mnd, så er gjennomsnittet feil. Hun har helt rett, det er 9mnd.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Jeg gikk når jeg var 9 mnd og satte meg opp når jeg var 6 mnd, men gjennomsnittet for å sette seg opp selv er fortsatt 9 mnd og gjennomsnittet for å gå er 13-14 mnd ;-) Du kan faktisk ikke sammenligne å sitte på fanget med å sitte i høystol fordi man på fanget støtter babyen på en helt annen måte og som anonym over sier, det blir mindre statisk. Dette går igjen i anbefalingen fra både fysioterapautensom har vært inno på barseltreff og sagt sitt, fra kiropraktoren jeg gikk til med mini og min manuelteraput, de sier det samme alle sammen. Helt greit å sitte på fanget, ikke greit å sitte i høystol ol før 6 mnd med mindre ungen setter seg opp selv.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Bare husk på at i vognen kan de halvsitte, da blir det mer osm vippestol og bilstol og det tåler de litt av, å sitte helt oppreit i høystol gir betydelig mer belastning. Du gjør som du vil, men jeg ville nok spart ryggenog hoftene hennes og ventet i 1,5 mnd til, det er jo ikke så lenge til uanett :-)
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #16 Skrevet 18. desember 2007 takk for svar alle sammen:) da ser det nok ut til at vi kommer til og vente litt ja.. alt det beste for lille gutten min
Nusse_83 Skrevet 18. desember 2007 #17 Skrevet 18. desember 2007 alle er forskjellige ja:) artig å høre innspillene deres. har hørt litt forskjellig fra fysioterapeuter og kiropraktorer. Og man skal selvfølgelig være forsiktig med hoftene.
Sarah & Marcus mamma Skrevet 18. desember 2007 #18 Skrevet 18. desember 2007 jeg satte jenta mi opp ved 2-3mnd... men hun satte seg selv opp i sittende stilling ved 4,5mnd... så jeg tror det er opp til hvert barn... du må se hvor langt det er kommet...-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå