Gå til innhold

Svangerskapsløe (samme som 3. trimester)

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Har klødd som en gal de siste to-tre ukene, spesielt i hodet og nakken. Tenkte det bare var noe som jeg måtte tåle, helt til jeg leste flere artikler der ekspertene anbefaler gravide med kløe om å få tatt blodprøver snarest. Så i dag skal jeg i vei.... Bare håper at legen min tar meg på alvor, hun er litt grådig med å rekvirere blodprøver "Det koster jo penger dette her!", så jeg er spent!

Noen av dere som har tatt slike prøver?? Hva er det egentlig man sjekker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Grete-mor! :-)

Disse prøvene sjekker opp hvor mye bilrubin du har i kroppen, om disse verdiene er for høye kan det være skadelig for fosteret om det ikke blir oppdaga (ikke meningen å skremme deg, nei!)! Om legen din ikke vil ta prøvene, ringer du bare på føden! De hjelper deg gjerne! :-)

(Var nemlig på praksis sammen med en av jordmødrene på føden, og hun forklarte meg om dette. det er visstnok mange leger som ikke har hørt om det, eller som ikke tar det på alvor.)

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg fikk vite at dersom man klør i hendene og under føttene, kan dette være et tegn på svangesrkapskløe. Jeg klør som en besatt på bein, armer, magen og har også begynt å klø i hodet. Beina er fulle av småsår, som kommer av all kløingen. I dag har jeg faktisk klødd i hendene også. Burde jeg kanskje kontakte jordmor og høre om dette?

Hun har jo sett beina mine (med alle såra) og spurte da om jeg klødde under beina. Svaret mitt var da nei, og hun sa ikke noe mere på det.

Skrevet

Hei! Var selv og tok slike prøver i går faktisk... vet ikke helt hva det er de sjekker, men jeg fikk i allefall noe for kløen... I tillegg sendes svar til svangerskapspoliklinikk, slik at de kan følge deg ekstra godt opp! Var iallefall det legen sa til meg! :) Og slike ting skal tas alvorlig i svangerskap, så ikke gi deg hos legen hvis han/hun ikke vil ta prøver! Du skal ta prøver du :) Lykke til i allefall! :)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Da har jeg vært hos legen! Hun forklarte at det finnes både farlig og ufarlig svangerskapskløe. Hvis man har den skumle sorten, så er ofte allmenntilstanden litt nedsatt, man er gjerne litt kvalm, har vondt eller føler seg medtatt. Hun sa ikke noe om hvor på kroppen kløen skulle sitte. Jeg skal tilbake og ta blodprøver i morgen, så får vi se. Fikk også med en resept på Postafen for å lindre kløen hvis den var "ufarlig". Trodde det bare var kvalmestillende, men funker visst også mot kløe. Føles uansett veldig greit å få sjekket ut dette, var litt bekymra i ei vending etter å ha lest alle disse skumle artiklene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...