Gå til innhold

Er DU god til å lukeparkere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall, kan du gi meg tips om hvordan jeg skal klare det uten å ta opp 2,5 parkeringsplass??? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parkeringssensor er et absolutt must. Både foran og bak.

Men vær obs når du låner andres biler som ikke har det, det kan bli skummelt (og dyrt)

Skrevet

Jøss.. er det noe?? Aldri hørt om. Hvor får jeg kjøpt det og er det dyrt?

Skrevet

JA det er jeg!! :)

Synes det er enklest å lukeparkere med sjåførsiden ut mot veien og passasjersiden mot fortauet. Kjører helt opp på siden av bilen foran luken jeg skal inn i, og ganske tett inntil den. Rygger sakte bakover og når bakerste hjørnet er litt forbi bilen ved siden av, vrir jeg rattet over så jeg får rompa innover i luken. Når mitt venstre bakhjørnet (altså det på samme side som meg) er på linje med venstre forhjørnet på bilen bak, retter jeg opp bilen samtidig som jeg rygger bakover og fortsetter og rygge helt inntil bilen bak. Så vrir jeg rattet HELT over igjen før jeg kjører noen cm fremover. Dette er nok en av de tingene som er enklere å vise enn å forklare, men det krever bare trening, trening, trening og trening - og at du har skjønt prinsippet først. Det viktigste er at du MÅ rygge inn, noe annet nytter ikke. Rattet vris over kun tre ganger, som forklart over.

Lykke til!!

Skrevet

Synes jeg er veldig flink til å lukeparkere. Jeg råder deg til alltid å RYGGE inn, mye enklere. Og du er alltid lengre ifra en bil enn det du tror, men vær forsiktig likevel ;)

Jeg kjenner jo min bil veldig godt :)

Skrevet

Liker det ikke, men gjør det =)

Bruker en evighet med frem og tilbake 2 cm....

Skrevet

Det er ekstrautstyr på de fleste nye biler nå. Aner ikke hva det koster, men det er verdt det.

Piper og uler med ulik hastighet når du nærmer deg noe.

Skrevet

Neeeeei, parkeringssensor lager stressende lyd og garanterer ulykke når du har dårlig tid.

1.Du kjører opp tett inntil bilen som kommer til å stå foran deg.

2. Når forhjulet ditt og bakhjulet til bilen foran er ved siden av hverandre svinger du rattet HELT over til der du skal stå.

3. Når baken på bilen din er helt inntil fortauskanten begynner du å vri tilbake mens du kjører inn til plassen din.

4. Juster sånn at du ikke er for nærme bil foran eller bak.

5. Forlat bilen glad og lykkelig;P

Skrevet

Yadda: Tusen takk for veldig konkret tips! Det skal jeg jommen meg prøve! :)

Skrevet

Jeg er i allefall ikke den rette til å gi deg råd... sambo blir like oppgitt hver gang.

Skrevet

Hva når man skal stå mellom to biler, ikke på langs, men på tvers, sånn som i parkeringshus og slikt??

Skrevet

Det er vel mest en treningssak...

- Men kjør litt forbi luken sånn at du har bilen foran ved siden av deg.

- Ryggi nn i luken og sving bakenden inn i luken til du ser bilen bak i gjeldende sidespeil

- Da retter du opp bilen mer og mer mens du rygger deg skate in ni luken.

- Være obs på bilen foran!!!! Ikke te den med panseret!

- Som regel må man kjøre bilen fram og tilbake minst en gang for å gnukke seg skikkelig tilrette... ;-)

Håper dette var en grei forklaring... Jeg er blitt skikkelig lukeparkeringsdronning! Vil du lære å lukeparkere som jeg lærte det? Da trenger du en litt eldre bil og en ledig luke med en gammel bil foran og bak som har slike svarte plast-støtfangere:

- Kjør opp på siden av bilen foran luken

- Rygg inn og legg rattet over til du ser bilen bak i gjeldende sidespeil.

- Fortsett å rygge og styr bilen inn i luken lit du merker et *bump*

- Kjør litt fram til du kjenner et nytt *bump*

- Slik fortsetter du å *bumpegnukke* deg inn i luken til du er fornøyd med deg selv og din parkering! ;-) Pass på å holde lav fart, så blir det ikke skade på noen biler så lenge de andre bilene er av disse gamle typene! hihi

Skrevet

Hm, i parkeringshus pleier jeg som regel finne et sted å stå på langs jeg da. Lukeparkerer stort sett bare langs gaten. Men prinsippet blir jo det samme.

Kan jo lønne seg å øve noen ganger med hjelp av en kompis/venninne, som kan vise deg med hendene hvor mye avstand du har å gå på. Er bare å få følelsen med det, så kommer det etterhvert.

Skrevet

Da kjører man litt forbi plassen og ut, så rygger man inn ved hjelp av sidespeilene. Mye lettere og mer oversiktelig når du skal ut igjen.

Skrevet

Ja, men jeg klarer jo aldri å beregne riktig avstand. Når jeg skal legge over og slikt. Men om det er venstre forhjul mot venstre bakhjul som gjelder, så har jeg jo noe å gå etter :)

Skrevet

Jeg er helt elendig på lukeparkering! Problemet mitt er at når jeg skal være flink og prøve, så må jeg ha mange forsøk, og da er det alltid masse andre jævla biler som tuter og maser og stresser meg. Da blir det bare verre - er inne i en skikkelig dårlig sirkel her. Har seriøst tenkt på å ta timer på kjøreskole for å lære meg det, for blir så fortvila av å ikke få det til.Fytterakkern, kjenner jeg begynner å svette og få høyt blodtrykk bare av å skrive om det!

Skrevet

Da er du akkurat som meg, hurlumheipådeg. Jeg har også vurdert å ta timer på kjøreskole for å lære lukeparkering. Da jeg tok lappen, lærte jeg ikke lukeparkering i det hele tatt, og knapt rygging. Dette er mange år siden, men jeg kjørte jo ikke bil på flere år heller. Du kan vel omtrent telle på en hånd de gangene jeg har prøvd meg på lukeparkering; jeg kjører heller litt lenger og parkerer et annet sted.......

Skrevet

Da kjører jeg inn og rygger ut igjen, synes det er mye lettere å rygge ut enn inn på slike plasser.

Skrevet

"man rygger inn, det er mye lettere"...?

Er det seriøst mulig å lukeparkere uten å rygge.....??

Jeg er selvfølgelig dronningen på lukeparkering, også og rygge inn når jeg parkerer vanlig. Haha:P

Skrevet

Ikke no go på det nei ungår det så langt jeg kan ender som regel en halv meter opp på fortauet om jeg må.....

Men elsker parkeringshus da( vennina mi sier jeg har en parkeringshusfetisj hehe) kan kjøre rundt og rundt i parkeringshus helt til det er ledig plass.

Skrevet

Jeg nekter å lukeparkere jeg, kjører heller milsvis unna til neste parkering for å unngå det der...

Huff..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...