Gå til innhold

Juletradisjoner som dere har

Anbefalte innlegg

Skrevet

krasjer den mye med de som din kjære hadde fra før?

Hvis ja,hvordan ordnere dere dette`

Her er det ikke så mye forskjell og det lille som er,klarer vi faktisk ganske godt å kombinere,så vi får med oss det vi ønker å ha med oss. Vi har også begynt å lage våre egne tradisjoner

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Det eneste vi har klinsj på, er LUTEFISK. Mannen min liker det, jeg kaster opp av det.....blæh! Så han spør jo optismistisk hver jul "jah - når skal vi ta lutefisken??" Huff nei, not gonna happen!! Ellers så er vi på nett, familiene våre har ganske like tradisjoner. Dette er siste julaften vi skal feire borte, fra og med neste jul - når vi har en liten en - så vil vi feire hjemme. Som du sier, man må skape egne tradisjoner. Hadde egentlig lyst til å ha julaften hjemme i år også, men i min tilstand er det kanskje best å være gjest=)

Skrevet

Jeg skal ha julekvelden her i år og nå er jeg jo nettopp blitt graivd og er så trett så trett,så jeg håper at jeg holder ut hele julekvelden.

Skrevet

Jo flere, jo bedre sier jeg :D

Jeg er så til de grader et tradisjonsmenneske, og gikk inn i dette forholdet med en haug med tradisjoner som jeg er veldig bundet til. Dette gjelder ikke bare julefeiring, men også 17.mai-feiring, påske og også helger osv. Jeg kommer fra en familie hvor familiekos står høyt i kurs, og dette er veldig viktig både hverdag og høytider.

Sambo derimot, har mer tradisjoner som går på mat og sånt, men ikke så mye på den felleskosen. I tillegg har vi etterhvert begynt å etablere våre egne tradisjoner, og heldigvis trenger ikke nødvendigvis én tradisjon gå på bekostning av en annen. Noen få tradisjoner "kræsjer" - og da har vi valgt å ta det beste av begge og gjøre det til vår egen.

Ang. julemat kommer jeg fra pinnekjøtt-familie, mens sambo kommer fra ribbe/medisterkaker osv. Dette løser vi ganske enkelt med å tilrettelegge det etter hvem vi feirer jul sammen med, så i år blir det mao. pinnekjøtt, siden vi feirer med min familie i år. Så blir det vel ribbe neste år.

Det kjennes litt voksent i grunn - å ha sine egne tradisjoner :D Hehh... Gleder meg ihvertfall voldsomt til å la et barn få ta del i det hele, for for meg er det egentlig mest det tradisjonene handler om; å gi barnet gode minner og magiske opplevelser som de igjen ønsker å videreføre til sine barn.

Skrevet

Jeg har vært vant til endel tradisjoner med jul med min familie. På julaften reiste vi rundt og var nisser, til venner og familie med julegave. Runden ble kortere for hvert år, da de eldre døde og ble borte. Men fremdeles bruker min mors familie og gjøre dette på julaften. Derav har jeg aldri som liten sett 3 nøtter til Askepott slik mange var vant til. Den så jeg for første gang for noen år siden, min første jul borte fra familien- da sambo jobbet om dagen.

Strømpe har jeg vært vant til å ha, men vi fikk ikke julehefter og snop i slik mange gjør, bla. sambo. Jeg fikk en julegave i sokken om morningen. Eller nysjerrig som jeg er stod jeg som regel opp om natten for å åpne den. Som regel var det fra onkelen min i amerika denne gaven kom, men det varierte fra år til år. Når barna våre nå kommer, nr 1 i februar har jeg to strømper jeg vil at de skal bruke- så det skal vi beholde som tradisjon.

Grøt er ikke en tradisjon jeg har vært vant til på dagen, ei heller sambo- da de heller har mandelen i riskremen på desserten. Kansje jeg vil videreføre grøt som en tradisjon.

Når ettermiddagen kommer på julaften bruker min familie å gå i kirken- En fin tradisjon synes jeg, men nå blir det bare til at vi gjør det når vi feirer med min familie. Har heller ikke tilknytning til en spesiell kirke her nede- ei heller sambo. Jeg er så vanskelig at kirker ikke skal være moderne og ha klappstoler, men hvite eller i mur- og ha klokketårn.

Vi skal nok om 2 års tid slutte å feire annet hvert år jul her og der, min familie bor 4 timer unna i bil, sambos like i nærheten. tror ikke jeg orker reise mye frem og tilbake med masse pakker og 2 små barn- så blir nok å lage egne tradisjoner i eget hjem.

Før jul er jeg vant med å ha pakkekalender, men kun gaver om søndagene. Fra jeg var liten fikk jeg nyttige ting jeg trengte- truser, sokker, stilongs og andre forbruksvarer. Nå får jeg fremdeles gaver fra mamma i posten til de 4 søndagene, og så har vi twist på de andre dagene.

Tror det var alt, det ble jo ganske mye...

Skrevet

Jeg feirer som om jeg skulle vært litta enda. Blir bare eldre men aldri gammel:-))

Lille julaften er det mandel i grøten:-)) Og pynte juletreet. Men i år skal vi pynte treet noe før, da tiden ikke strekker til siste helg før jul.

Julaften morgen er det kos med tegnefilmer og julestrømpe stappet med julehefter og godis:-)) Og sitte i morgenkåpe:-))

MEN i år jobber jeg da.. så jeg får null morgenkos hjemme:-(((

Også er jeg på gravlund julaften for å vise respekt til mine døde besteforeldre og onkel.

Middag er allti bestående av skinkestek, pølse, ribbe, hjemmelaget surkål, medister kaker, tyttebær syltetøy og sylteagurk.

Og dessert er jo hjemmelaget riskrem:-)))

Filmer jeg MÅ ha lille julaften og julaften er: flåklypa grand prix, disney filmer, tante pose og greven og hertuginnen:-)))

Skrevet

vi er rimelige enige. Fordi vi blir en liten familie og nå skal starte våre egne tradisjoner.

Julaften i år Så det blir skinkestek (fra meg) medisterkaker og julepølse ( siden han ikke har ribbe) surkål og tyttebær.

lillejulaften grøt og pynting av tre. .

desserten er som regel riskrem og kransekake. men i år skal jeg lage tilslørtebondepiker istedet. Noe jeg har sikla på i 1 mnd nå:P

Skrevet

Jeg tor vi har litt forskjelligr tradisjoner, og litt krasj i hvordan tingene gjennomføres på selve julaften. Men det er nok helt overkommelig! Eneste jeg bekymrer meg for er at hans familie kommer til å prøve å trumfe gjennom alle deres tradisjoner uten å tenke å at jeg vil ha med noen av mine også. "Men sånn har vi jo alltid gjort" Men jeg har jo ALLTID gjort noe annet... Skal ta en samtale med sambo nå før det braker løs på julaften, om at bare fordi de er mange, så betyr det ikke at de har vetorett over hva vi skal gjøre på julaften! Jeg har alltd feiret jul med mamma, pappa og mormor, men nå er det bare meg og mamma igjen. Bare fordi vi kun er to som har hatt våre tradisjoner, så betyr det ikke at våre tradisjoner skal bety mindre! Jeg er dessverre redd for at spesielt søsteren til sambo ikke kommer til å godta helt uten videre at noe hun er vant til blir endret. Hun kan ikke bite i seg noe i det hele tatt, selv om det kanskje er noe som gjøres for at BARNA skal ha det bra. (f.eks. se på barnetv i stedet for dokumentaren som HUN hadde lyst til å se. DA ble det bråk...)

Nå skal vi feire jul hjemme hos meg og sambo for første gang, og jeg må få han med meg. Jeg og han skal lage våre egne tradisjoner, hjemme hos oss, og dersom noen reagerer så er det dette vi skal svare. Bare sette de på plass! :-) (Ønsk meg lykke til, dere vet jo hvordan mannfolk kan være! Veeeldig lojale mot sin egen mor og familie...)

Skrevet

Sånn gjør vi det:

Advent:1 des sette frem adventstakene+legge på duker

vaske huset

kjøpe julegaver

se julprogrammer på tv

høre på julemusikk

bake pepperkaker

besøke venner og familie og samtidig bytte gaver

Skrive og sende julekort

20 des:pynte jule tre

lille julaften:julegrøt hos svigers(Det er hvert år,og veldig koselig)

julaften:ribbe middag

riskrem

sølvguttene synger julen inn

åpne pakker

masse godt å drikke

nøtter og mandariner

Gleder meg masse!God jul til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...