Gå til innhold

Feirer alle tradisjonell norsk jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen her som har andre tradisjoner eller religioner?

Spennende å høre om noen gjør noe utenom det tradisjonelle..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke så veldig eksotisk, men med svensk mann pluss at vi bor i Sverige er det et evig puslespill å få med det beste fra begge land. Särlig så alle gjester blir fornöyde. Ikke alltid like lett:-)

Men det er kos å ha noe å velge på da! Gleder meg til jul iår, for jeg har bestemt at det blir bare norsk julemat på julaften. Så tar vi den svenske på 1.juledag. Mine svigerforeldre fikk hakeslep.....så det ender med at de spiser svensk julemat först hos seg, så kommer de gode og mette til oss når jeg har stått hele dagen og laget mat...puhh...At det går an sier nå jeg....

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hva spiser man i Sverige da?? =)

Skrevet

Hei hei :)

Her er det også litt svenskt,i alle fall når det gjelder maten.Jeg er oppvokst i Sverige men har Norske foreldre.Jeg savner litt av maten,og spesiellt den fine Lucia tradisjonen de har der :)

Skrevet

Å det er så mye....Skal pröve å huske alt:-)

Til forrett er det koldtbord med laks, egghalver med kaviar, juleskinke som man tar på et spesielt vörtbröd også sterk sennep.

Sild i mange smaker, knekkebröd.

Til hovedrett er det noe som heter revbenspjäll, det er det samme kjöttet som vår ribbe, bare den er delt opp i biter og svoren er tatt bort. Så koker de det og steker det, synes ikke det er så godt som vår ribbe, blir så tört synes jeg. De har også kjöttboller og prinskorv til. Rödkål og poteter. Så har de noe morsomt som heter Doppe. Det er liksom er skysaus som de dypper vörtbröd oppi, og spiser det til maten. Derav navnet Doppardagen=Julaften. Dan före doppardagen=Lille julaften osv....

Til dessert har iallefall min svigerfamilie Ris a la Malta=Risgröt med röd saus til.

Skal legges til at min mann synes norsk julemat med ribbe og alt tilbehör er bedre enn svensk:-)

Skrevet

Da jeg ikke spiser ribbe eller noe som helst svin så prøver jeg å lage en velduftende julaften allikevel. Som f.eks honning-glasert kalkun med alt som hører med. Gjerne vinblad med ris :) Namnam. Men til de som MÅ ha ribba si til jul så lager jeg det også. Her skal alle bli mette! Juletre har vi selvfølgelig men det er dårlig med gud og jesusbarnet rundt omkring i huset.

Skrevet

Her i huset blir det feiret dansk jul da jeg er dansk. Mannen min har ikke stor interesse i å feire norsk jul. Eneste han insisterer på å få juleaften er medisterkakene:-)

Men men dansk jul likner jo veldig på norsk jul så kanskje det er derfor han ikke klager.

Vi spiser flæskesteg (litt det samme som ribbe), med poteter, brune poteter (karameliserte poteter -nam), rødkål og saus. Til dessert har vi ris a l'amande (risengrød med mandler og pisket kremfløte) med kirsebærsaus til.

Gleder meg:-)

God jul til alle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...