Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 uker til termin. Moren min fødte både meg og bror to uker før termin. Er dette arvelig? Noen som har erfaringer eller hørt andres erfaringer på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette spurte jeg min jordmor/lege om forrige gang jeg gikk gravid, og fikk bestemt et nei. Min mor fikk alle sine 3 barn ca. 2 uker før tiden.....jeg derimot ble satt igang 11 dager over ul.termin. Tror mye har å si hvordan vi lever livet vårt, men samtidig innbiller jeg meg at litt gener kan spille inn. Min mor er en røyker, og de har større sjanser for føde tidligere og føde barn med mindre fødselsvekt. Vi alle 3 var rundt 3000 gram.

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette når jeg var hos henne igår og da sa hun at om vi var like i kroppen (størrelse, høyde osv) så var det en sjangse for at jeg fikk en tilnermet fødsel som henne, men at vekten på barnet ikke hadde noen "arvelig" effekt.

Så da får jeg krysse fingrene for en ukomplisert fødsel:-)

Skrevet

Min lege har faktisk sagt at den vekt jeg hadde da jeg ble født og hvordan jeg ankom i forhold til termin er relevant i forhold til hva jeg selv kan forvente. Mulig dette har med å gjøre at vi er like i kroppen og at jeg også skal ha jente, men jeg vet ikke. Dette ble bare nevnt i forbifarten, men legen min er en skikkelig erfaren dame og har som regel rett i det meste. Håper i og for seg det stemmer, da jeg var liten og lett og kom to dager før termin! :)

Skrevet

Har faktisk også spurt jordmor og lege om dette, men det er vanskelig å få noe svar. Det er kanskje veldig individuelt. Jeg hadde liksom belaget meg på å føde før, derfor er det nå utrolig kjipt om jeg går på overtid.... Kanskje det er litt psykisk også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...