Lillegullet130707 Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Dattera mi er 5 mnd og TOTALT avhengig av smokken når hun skal sove... Hun våkner på natten av at hun mister den... Er det lettere å avvenne så små med smokk eller skal jeg la henne ha smokken sin og avvenne henne når hun blir litt eldre? Jeg tenker at hun i alle fall må slutte til hun er 3 år - SENEST!
Makka Pakka Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Min eldste er 2 år og 4 mnd og er ennå avhengig av smokken når hun skal sove og når vi kjører bil. Vi har ingen planer om å avvenne henne ennå men før hun blir 3 må vil vel ha mannet oss opp ....
Willy Wonka Skrevet 17. desember 2007 #3 Skrevet 17. desember 2007 Min gutt er 10 uker idag. Jeg tenker at han må selv være klar for å slutte med smokk før vi tenker på det. I utgangspunktet tenker jeg 2-årsalder, tiden vil vise....
*mamma'n til*erlend+andrea Skrevet 17. desember 2007 #4 Skrevet 17. desember 2007 på 3 årsdagen til eldste sendte vi den til kaptein sabeltann, var forberedt på hyling en god stund framover ved leggetid, men det gikk smertefritt, har ikke spurt etter den enda, og det er 3 mnd siden :-) må legge til at mini på 11 mnd ikke bruker smokk da, hadde kanskje vært verre om han så at ho brukte det.....
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 min 3 år gamle nevø sluttet rett før han ble tre år. Det var lenge en avtale mellom han og moren og de samlet alle smokkene og gav dem til damen i sportsbutikken som "byttet" dem i et par ski ( he he ) Ikke hørt noe om noe savn etter det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #6 Skrevet 17. desember 2007 Størstemann er snart tre år og får kun smokk når han skal sove. Er kjempeavhengig og vil helst ha den hele tiden, men vi er litt strenge... Dette å venne på smokk om natta var absolutt ikke lurt... Vi begynte jo med dette for å unngå nattamming, men i dag forstår jeg at jeg burde ha tålt litt mer skriking i stedet.. Når han glemte puppen så hadde vi 1 år med hyling når smokken datt ut av munnen eller kastet den når han våknet om natta og vi måtte lete rundt i et mørkt rom. (noe som resulterte i en hylle med 7-8 smokker og gulvet fullt av smokker om morgenen som vi må skynde oss å rydde opp før han ser at vi tar dem) Så lillemann får nesten ikke smokk han.. har gitt den noen få ganger, men kjenner det stritter imot i hele meg. Vet jo fordelene med å bruke smokk og mange ganger så lar jeg dem veie opp og gir han den, men så angrer jeg meg igjen.. Han er 5 mnd nå og bruker den kanskje 5 min i uka.. så egentlig burde jeg vel egentlig latt være helt... Storebror som blir 3 om etpar mnd kommer garantert ikke til å slutte med nattsmokken innen da.. Tror vi er heldige om vi klarer det innen han er fire...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 Jenta mi sluttet selv når hun var 10 mnd.. Ville ikke ta den, så da tok jeg den bare bort.. Hun hadde bare smokk når hun skulle sove, ikke på dag tid..
Super-Langbein Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Baby er 8 mndr. Og tilbys bare smokken i senga og når han skal sove i vogna. Tror det er lurt å avgrense bruken før barnet får et bevisst forhold til smokken,
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Da de to eldste nærmet seg året og begynte å snakke litt ble vi kjempestrenge med at smokken bor i senga! Overhodet ingen andre steder enn i senga (og i bilen når en skal på ferie og sove litt på veien). Har derfor aldri vært noe problem, så lenge de bare har den i senga generer den ingen så jeg har ikke stresset med dette i det hele tatt.. Eldste sluttet av seg selv da han rundet 4 år, da syntes han selv det var så flaut å bruke smokk at han ikke kunne sove hos mormor engang uten å legge den igjen hjemme, så han sluttet. Mellomste er 3 år og bruker den enda, og er nok ikke helt typen til å bli flau enda heller, men vi har begynt å snakke om at han snart er for stor, og har stor tro på at det skal gå helt greit å slutte. Ingen av dem har skreket etter smokken om natta da, de sovner med den i munnen og spytter den ut i søvne.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #10 Skrevet 18. desember 2007 Tenker vi prøver når han er rundt året. Regner med at det går greit og at han ikke er så veldig avhengig av den da. De blir mer bevisste på tutten etterhvert som de blir eldre og sorgen kan bli mye større om de må gi den fra seg, og dermed kan de lett ha den litt for lenge. Eldstemann hadde sin til han var litt over tre og vi måtte forberede han en god stund på at vi skulle sende den til Kaptein Sabeltann. Det gikk forøvrig veldig bra men da hadde vi jo hatt en tuttunge veldig lenge. 'Lillesøster måtte sende sine tutter sammen med storebror sine da hun var litt over ett. Hun sutret litt et par kvelder og så var hele tutten glemt. Så det og gikk veldig greit. Og jeg må si at jeg syns det har vært veldig greit å ikke ha denne tutten å passe på hele tiden. Det kunne bli litt styr til storebror om den var glemt. I tillegg hadde han superdårlig ånde om morgene. Og tennene fikk en litt snodig stilling av tutten - heldigvis har det ordnet seg etter at han sluttet - men jeg var bekymret en god stund.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #11 Skrevet 18. desember 2007 På dagtid til han er ca 1,5 -2 år (begrense bruken mer og mer) og på natten og i bilen til ca 3 år. Er slik vi har gjort med de andre to barna også :-)
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #12 Skrevet 18. desember 2007 Ps, begge mine to eldste har virket totalt avhengige av smokken før de sluttet med den, men så plutselig en dag sånn helt tatt ut av intet var de klare, null problem å slutte. Har lest at 3 års alderen som regel er en veldig grei tid å slutte med smokk på fordi da forstår barnet mer hva som skjer og kan få prossesert det på en bedre måte enn om man bare kutter tvert når ungen er 1-2 år ikke skjønner hvorfor smokken er borte. Vi har heller ikke hatt noe trøbbel med smokken bortsett fra en liten periode fra ca 2 mnd når de ble avhengig av den til de var ca 5-6 mnd og begynte å putte den i munnen selv på natten, har alltid hatt en 3-6 smokker i sengen slik at de alltid finner en :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå