Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er flere her inne som har fått denne diagnosen? Når jeg leser på nettet ser jeg jo at det er svært mange som spyr langt utover de 12 første ukene. Men ifølge statistikken er det kun 0,1 - 1 prosent som har hyperemesis (ekstrem kvalme).

For min del (uke 18 nå) spyr jeg ikke mer enn ca en gang om dagen nå, og da oftest på tom mage. Men jeg er praktisk talt lenket til sengen. Jeg har null energi, og prøver jeg å gjøre noe (f.eks. hente posten) blir jeg fryktelig kvalm.. Jeg blir også kvalm hvis jeg ikke passer på å spise regelmessig, problemet er at jeg ikke takler å lage noe av maten selv. Derfor har far i huset blitt husmor, og måtte ta seg av absolutt alt. Og jeg blir ikke liggende fordi jeg er lat, skulle mer enn gjerne vært ute og handla julegaver og pynta til jul!! Orker ikke engang se på TV.. Sover mye hver dag.

Av denne grunn har jeg vært sykemeldt i to måneder nå, og vil nok fortsatt være det en stund. Men dere andre som spyr "hele svangerskapet" - er allmenntilstanden deres også så nedsatt, eller er det bare spyinga som er et problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at absolutt INGENTING biter på kvalmen min.. Jeg har prøvd ALT av kjerringråd og en del medisiner (som jeg er litt skeptisk til..) og akupunktur..

Skrevet

Jeg fikk den diagnosen og ble lagt inn på sykehuset i uke 7 og ble skrevet ut i uke 11. Klarte ikke spise eller drikke, da bare kastet jeg opp. Klarte til slutt ikke å stå oppreist og ble sengeliggende i flere uker. Måtte ha hjelp til daglig stell som å dusje ol. Helt forferdelig. Fikk til slutt utskrevet zofran som tok det verste av kvalmen og jeg klarte å drikke igjen. Nå er jeg 16 uker og har gått over på afipran da kvalmen har gitt seg endel. Men jeg har fortsatt ikke noe særlig krefter og ligger mye. Føler med deg.

Skrevet

Hei, jeg føler også veldig med deg. De første månedene var jeg inn og ut av sykehuset for å få intravenøst, og jeg prøvde alt av kvalmestillende, men ingenting hjalp. Klarte heller ingenting da jeg prøvde å være hjemme, var kjempeslitsomt. Nå har jeg klart å holde meg hjemme i to måneder, og kaster ikke opp noe særlig lenger. Men, først i det siste (er nå i uke 23) har jeg klart å ta noen småturer ut. Er fortsatt veldig kvalm og 100% sykemeldt, og det skal ikke mye til før jeg blir slått ut. Mye ro og jevn spising og drikking er det som hjelper så jeg ikke spyr, og på de verste dagene tar jeg Postafen (som hjelper litt i hvert fall). Håper at du kommer deg litt snart, er fryktelig tungt når en er så dårlig. God klem fra meg

Skrevet

Huff,du har det ille!!!! Jeg spyr/brekker meg en en gang jeg blir sulten... var innlagt i uke 7,men kom hjem etter 3 dager... Er mye bedre i formen nå,men har null energi. Jula blir det så som så med i år...

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for støtten:) Og det hjelper meg veldig å høre om andre som er i samme situasjon! I begynnelsen følte jeg at ingen skjønte hvordan jeg hadde det, for alle gravide kan jo være litt dårlige og spy litt! Nå virker det heldigvis som at folk skjønner litt mer..

Blir så som så med jula her i gården også.. Godt jeg har en familie som klarer å stelle i stand til jul uten min innsats!!

Skrevet

Jeg har også hyperemesis, hadde det i 9 mndr forrige gang, har skrevet masse om det her inne før, så jeg kjenner jeg ikke orker skrive så mye av det samme gang på gang, men håper det er en trøst å vite at du ikke er alene. 0,1-1 prosent av alle gravide får diagnosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...