Gå til innhold

Opplever dere at folk reiser seg for dere på bussen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste av oss begynner vel å bli bra synlig gravide nå. Men betyr det at folk tar hensyn og tilbyr dere en plass å sitte på feks bussen eller t banen? Jeg syns nemlig ikke det virker som om det er vanlig, opplever hvertfall ikke ofte det selv. Burde jo være en selvfølge men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, faktisk en gang . Da vi måtte bytte fra trikk til buss fordi noe var galt med trikken. Det var en FULLSTAPPET buss og dritvarmt. Så var det jammen ei ung dame som spurte om jeg hadde det bra og om jeg trengte å sitte:)

Jeg ble så glad og paff over at hun spurte at jeg sa jeg hadde det fint og at hun kunne bli sittende:) Synes hun fortjente plassen etter å ha vært så hyggelig mot meg. he he

Skrevet

ikke en jævla gang har folk reist seg opp for meg..det var til og med en pensjonist som knuffet borti meg så hun fikk sette seg der jeg hadde tenkt å sette meg..hun løp forbi meg og holdt meg igjen..

Skrevet

Opplevd det en meget sjelden gang. Den ene gangen var det

ei jente på ca 17 år, de andre gangene har det vært unge gutter

fra Pakistan/india-området(beklager, men litt dårlig på å se hvor folk er fra).

Skrevet

Har jeg ikke opplevd en eneste gang.... :o(

Skrevet

Forbanna selvopptatte mennesker, jeg har ikke opplevd at en eneste har reist seg for meg, men finner alltid ett ledig sete siden jeg bor på ett lite sted.

Jeg syns man skal ta henyn til de eldre og gravide når det gjelder sitteplasser på bussen.

Er virkelig glad for at jeg ikke bor i Oslo, da hadde jeg skjelt ut idiotene som ikke reiste seg opp for meg!

Skrevet

blir nesten forbanna når jeg hører dette, hva slags samfunn lever vi egentlig i.er det ingen som lærer dette hjemmefra lenger,å tilby en sitteplass til gravide og eldre..jeg gremmes

Skrevet

Jeg var på julebord med jobben til mannen i utlandet. Vi skulle møte i baren før middag, og da jeg kom var det ingen sitteplasser igjen. Av alle som hadde fått sitteplasser (sikkert 40 stk), var det ikke en eneste en som tilbydde meg plassen sin. Ikke en! Til slutt var det en amerikaner som bar stolen sin fra den andre siden av baren og bort til meg!

Skrevet

Til vanlig har jeg opplevd flere ganger at folk har reist seg, men gjengangern er at de som reiser seg er enten eldre menn som løfter på hatten og er gentleman eller (jeg vet ikke hva som er riktig å si nå for tiden) innvandrermenn/gutter. Det var en gang som det var 2 plasser igjen på bussen; en i en 4 seter og en rett bak, men høyere opp. Han sier til meg; ta denne plassen du (4 setern) så slipper du å klatre sånn, vil jo ikke at du skal ramle eller noe!

Vet ikke jeg, men virker som de har en helt annen respekt for andre sånn sett. Møtte på verdens hyggeligste taxisjåfør også; spurte om jeg ville ha på mer varme, om han skulle følge meg til døra; det var bekmørkt og muligens glatt etc. Mannen stod å venta på meg hjemme, så det var ikke noe problem, men han satte bilen sånn at jeg fikk lys hele veien og venta til jeg var trygt inne.

Men gamle damer derimot er en liga for seg selv. På bussen min er det 4 seter med litt bedre benplass. De er merket med bl.a bilde av gravid, eldre person etc. En dag som bussen ikke en gang var full, så satt jeg der. Det kom på et par gamle damer og de så stygt på meg. Men de satte seg jo og jeg tenkte ikke noe på det. Tydelig at hun ene ikke klarte å dy seg, smalt ut med "du de setene er forbeholdt andre enn deg, du kan sette deg bak". Jeg ble så forbanna og tenkte pokkern heller; svarte " javel, så jeg som er 6 mnd på vei har ikke rett til å sitte her? må jeg være 8 eller 9 mnd? Eller skal jeg krabbe bak da også kanskje?

Og jeg har møtt på de som nesten ikke gidder å flytte seg når man skal ut av setet. Altså om jeg sitter innerst og har en ved siden av meg, gidder nesten ikke vri knærne unna engang. En ting er om vi snakker om et menneske som nesten ikke kan gå, men normale oppgående pensjonister klarer å reise seg...

Jeg ble stående en gang for jeg kom meg ikke ut, sa pent "unnskyld, jeg skulle gjerne forbi jeg", fikk tilbake at det var bare å gå. Å ja sa jeg da, jeg er oppdratt til at man reiser seg når noen skal forbi som normal folkeskikk tilsier :)

Vet dette blir langt, men blir så irritert over sånt. Hva er poenget??

Og må fortelle en solskinnshistorie tilslutt :)

I sommer så skulle jeg ta bussen. Dette var under Norway cup, så hele byen var full av gærne fotballspillere. Jeg hadde litt mage, men ikke sååå mye. Jeg tusler inn på bussen og ser at den er full. Samma for meg, bare en kort tur tenker jeg.

Så ser jeg noe røre på seg i sidesynet mitt og hører "mam do you want to sit"? Hele fotball laget stod og tilbø seg setene sine :) Trenger jo ikke noen og tyve seter da, men alle stod der og ville gladelig gi meg plass. Man kan si mye om amerikanere, men høflige er de :)

Skrevet

Har opplevd det en sjelden gang. Men ikke ofte.

Jaja, da har jeg den glede av å stå der og strutte, mens jeg kikker på de late menneskene som ikke gidder å stå selv om de bare har håndveska å bære på. "Ædda bædda, du er en latsabb", tenker jeg da... Barnslig selvsagt, men noen gleder må man unne seg;-)

Skrevet

Inne og snoker litt fra 2.tri - kommer over om et par uker:) ...og jeg må bare si meg enig med alle ovenfor. Det er utrolig sjelden at man ser det, og det ER faktisk ikke mer enn vanlig folkeskikk å reise seg for gravide. Jeg har da gjort det flere ganger selv før jeg ble gravid. Og der er faktisk utrolig irriterende og nesten provoserende at ingen reiser seg når man er innmari sliten og har vondt i bekken og mage og jeg vet ikke hva.

Foreløpig går det greit, tar aldri så lang tid før noen skal av de gangene jeg tar trikk eller buss, men når jeg blir enda større og tyngre kommer jeg nok ikke til å klare å holde munn... :)

Skrevet

Jeg ble meget overrasket 1. gang jeg ble tilbudt sete. Var i sommer, så magen kunne ikke vært diger.. Gutt fra pakistan tror jeg, opplevd det flere ganger etterpå!! Sånn veloppdragen skal min gutt bli :-)

Skrevet

Jeg er høygravid, har diiiger mage og bekkenløsning så det ser ut som jeg har bæsja på meg når jeg går.. Men jeg har likevel måtte stå på stappfulle busser flere ganger. :( Ingen som har reist seg for meg, nei.. Bor i Oslo, så det er ikke lite folk på bussene heller.. Lurer virkelig på hva folk tenker på noen ganger.. Mamma fulgte meg til bussen en dag, og når hun sa at jeg måtte stå ble hun kjempesint, men jeg tør selvfølgelig ikke si noe.. Opplevde det samme for to år siden når jeg gikk på krykker.. Da var alle stolene på legekontoret mitt opptatt, ingen gadd å reise seg, så mamma måtte hente stol inne på laboratoriet.. Synes det er helt vanvittig, egentlig..

Skrevet

Må bare fortelle:

Jeg satt på t-banen på vei til byen. Er snart høygravid, så magen er ganske stor, ja. Så kom det en eldre dame inn som var MEGET dårlig til beins. Måtte få litt støtte for å sette seg ned. Ved et av stoppene begynte hun å streve med å kommer seg opp igjen. Fire menn satt ved henne, men gjorde INGETING for å hjelpe henne opp. Hvem måtte så spørre???

Jooooda, det ble meg det! Ser det for meg... Høygravid dame hjelper gammel krok som nesten ikke kan gå uten hjelp opp fra sete på t-banen...

Må jeg aldri være med i en ulykke på buss eller bane i Oslo, for ingen ville hjulet hverandre ut av kjøretøyet...

Skrevet

Ikke en eneste en har tilbudt meg plass på bussen!

Det verste tilfellet jeg har opplevd var når jeg skulle se på en juleforestilling min yngre søster deltok i, i regi av skolen hun går på. Det var mange folk, og lite sitteplasser. Ikke en eneste person giddet å flytte på seg slik at jeg kunne sitte å følge med på den 1 times lange forestillingen.. men heldigvis fant min samboer et par stoler som han hentet frem til meg og han slik at vi kunne sitte. Etter 10 minutter kommer en dame bort og spør om ikke vi kunne finne en annen plass å stå slik at to av elevene hennes kunne få plassene våre, de hadde så dårlig utsikt. FYFAEN !! jeg sa klart i fra at jeg var nødt til å sitte.. var 36 uker på vei da!!!!

Skrevet

gravid eller ikke, utrolig mange mennesker er langt ifra veloppdragne. og jeg vil si spesielt menn. har ikke én eneste gang blitt tilbudt sete eller plass noe sted. på kjøpesentere er det nesten umulig å gå, får du vet aldri om noen vil skumpe borti deg. nå er jeg 2 dager unna termin og er veldig stor. var på sverigebåten for ikke alt så lenge siden, og vi måtte stå i kø før vi kom inn i restauranten. det var en 4-seters sofa ved siden av køen, hvor det satt 2 menn og 3 barn hoppet og hylte rundt denne sofaen. det var ikke før jeg lente meg til veggen, pustet tungt, og mamma måtte spørre foreldrene til barna om det var greit jeg kunne få sitte.

får det første er ikke en sofa noe å hoppe og danse i, og det var ikke såååå lenge siden de selv hadde vært gravide.

skjønner ikke hva som skjer med oppdragelsen noen steder.

driter de bare fullstendig i det kansje.......???

vet hvertfall sikkert at mine barn skal lære seg at man gir plassen sin til eldre og gravide, og man sitter pent. leke gjør man der det er beregnet for det.l

Skrevet

NEI jeg opplever heller at jeg som er høygravid med barnevogn med på bussen må stå pga andre sitter heller der barnevognene skal stå enn å gi meg muligheten til å kunne hvile...dem velger å oppta akkurat den plassen liksom!!!!

Skrevet

Jeg var i Italia i slutten av september. Hadde litt mage, men ikke mye.

Hver eneste gang vi tok offentlig transport var det alltid flere som reiste seg. Hvis jeg sa nei, tok de ikke det for et svar, og nærmest tvang meg ned i setet hehehe

Følte meg som ei dronning rett og slett:-)

Her i Oslo må jeg stå hvis det ikke er ledig sete....

Veldig rart hvor ullikt folk er oppdradd. Jeg reiser meg alltid for eldre og gravide - husker jeg fikk streng beskjed hjemme om å gjøre det.

Skrevet

Nei jeg må bare si det at folk er spesielt kyniske i oslo, det er fælt hvordan folk oppfører seg.

Jeg har alltid lært at man skal reise seg opp for gamle og gravide, hvorfor skal det være sånn i dette samfunn at vi som gravide må kreve en plass på bussen om det er fullt?

Stor som jeg er i kjeften sier alltid ifra om min mening for jeg syns sånn oppførsel er uakseptabel!

Skrevet

Nei det er faktisk de eneste gangene jeg skulle ønske det var sommer eller at jeg var litt mer synlig gravid. Har bare lagt på meg 6 kg og er i uke 37.

Begynner å bli slitsomt å stå som sild i tønne på stappfulle busser nå.. Kanskje jeg må kle av meg neste gang??

Skrevet

Jeg tar sjelden og aldri bussen, men en eldre mann reiste seg for meg på legekontoret. Det var kjekt =)

Skrevet

Dette var i oslo forresten, så de finnes der og...selv om det er litt lenger mellom hver gang man treffer dem :)

Skrevet

da jeg var i Italia og Wien i hoest reiste folk seg konstant! Her i oslo har det skjedd 1 gang! De viker ikke unna aa forte seg forann deg paa busser , tbane og trikk og for aa ta setet rett forann deg. Litt synn egentlig-at nordmenn som ser paa seg selv som 'moderne' og siviliserte er saa selvsentrerte og bakvendte!!

Skrevet

heldigvis er ikke bussen jeg vanligvis reiser med så full, så jeg får vanligvis sitte.

Men tok bussen til Sagene i rushtiden her om dagen, bussen var så full, så jeg måtte stå helt inntil et sete, og når jeg nå står med bena helt inntil et sete så stikker magen min ganske mye lenger ut, så han "stakkars, unge (norske) mannen" hadde jo den store magen min omtrent midt i fleisen, men det var ingen tegn til å ofre plassen sin likevel nei. (Må understreke at han var norsk, siden så mange her skryter av unge pakistanske menn). Etter en liten stund ble det et annet sete ledig rett ved der jeg sto, men det snappet en ung norsk jente rett foran meg. Så nei, jeg har ikke opplevd at noen har reist seg for meg. Har også opplevd at jeg som den høygravide måtte hjelpe en med barnevogn inn og ut av trikken, mens de andre på holdeplassen latet som om de ikke så henne.

Men når dette er sagt, har jeg jo hørt venner fortelle at når de har prøvd å reise seg for eldre damer og gravide har de fått et litt snurt svar om at det går helt greit å stå - så vi må kanskje tenke litt over hvordan vi reagerer selv også?? Får ikke lyst til å være høflig når man får sure svar tilbake...

Skrevet

Tar T- banen stort sett hver dag, og folk reiser seg ALDRI. Det samme gjelder hvis noen har kapret seg plass på en benk på holdeplassen, da er det ikke snakk om å sette seg litt tettere sammen engang slik at det blir plass til meg.

EN eneste gang har jeg opplevd at noen reiste seg for meg, det var på

Posten og køen var eviglang, jeg sto og hang over et bord og pustet og peste.

I stedet har jeg ofte opplevd at folk trenger seg fram, sniker seg foran meg i køen i butikken osv. Jeg blir skikkelig provosert. Kan forresten opplyse om at jeg er høygravid og ganske stor, puster og peser og vralter framover når jeg er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...