Gå til innhold

Noen sent i 3.trimester som trener?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 35+1, og vet jeg burde trene... Får så fort vondt i ryggen hvis jeg ikke gjør det. Men er ikke alltid like lett å få til når man helst vil sove..;) Er det noen andre som trener stryke eller kondisjon? I såfall; hvor mye får dere til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 36+1, og husker ikke sist jeg trente... Men har gått kveldstur med samboeren ca anna hver dag, etter at jeg ble sykemeldt i oktober. Varierer veldig hvor langt vi går, alt ettersom formen min og været. Noen gang går vi bare 15-20 min, mens andre dager opptil en time.

Skrevet

hei er 6 dager over termin trente frem til termin:) små jogget i ca en halv time:)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

I wish....har ikke sjans til å trene selv om jeg har veldig lyst. Gleder meg til jeg kan røre på meg igjen uten bekkensmerter og intense kynnere!

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne trene mere jeg også...

Kun bassengtrening for bekkenløsningen to ganger i uka, men det er jo bedre enn ingenting...

Skrevet

Jeg startet 3. tri med å trene på stas et par ganger i uka. Forsiktig styrke og litt sykling etc. Men så kom de forbanna kynnerene og ødela hele greia, så nå er jeg slappere enn noensinne. Jeg blir fryktelig slapp når jeg ikke trener.

Har planer om å komme meg på sats å ta en 15 min sykkeltur, men nå er det så mye som skjer og kreftene må spares til lusnj med venninner og innpakning av julegaver:)

Rotet vokser meg over hodet her og jeg har ikke krefter til å ta det heller:) Julepynten i kjelleren må snart opp, men jeg orker bare ikke ta den frem uten at jeg har vasket her først.

Mannen min ligger rett ut med skikkelig forkjølelse, så jeg kan nesten ikke sette ignag og forvente noen hjelp fra han stakkar! Han har tatt på seg ekstravkater denne uke og jobber til tross for feberen kun for at vi skal ha det bra når babyen kommer i januar.

Heldigvis skal vi bort i jula:) :)

Min treningsøkt i dag var å gå av trikken på gunerius GÅ hele veien til Nordi på nationaltheateret og gå Karl Johan tilbake til Oslo City. Handle noen julegaver der og tatrikken hjem igjen. Ca to timer. Er storfornøyd og heeeelt utslitt:)

Må bare se på det som trening, så føler jeg meg litt bedre:)

Skrevet

JA! klarer meg ikke uten trening. Er 38 uker i dag, og skal fortsette som vanlig med å trene 3 ganger i uken 30 minutter på elipsemaskin. Helt genialt for å unngå bekkenløsning, vond rygg og ekstra vekt. Har lagt på meg 11,5 kilo bare, og fortsatt 1,5 uke til termin.

Trening er den beste medisin. Jeg får vondt med en gang jeg ikke får trene, og blir sittendes i ro.

Så kom dere opp av soffan :), jenter.

Skrevet

Det er dessverre ikke nok for å unngå bekkenløsning, som er hormonelt...

Men vond rygg og ekstra vekt, den er jeg med på.

Skrevet

Hvis trening hadde forebygget bekkenløsning, hadde jeg bodd på SATS. Men sånn funker det ikke.

Jeg får ikke engang lov til å tenke på skiene mine av manuellterapauten...;(

Sist svangerskap gikk jeg på ski 1 uke før jenta ble født... og småsprang til byen i håp om at fødselen skulle starte. Nå kan jeg ikke gå å handle litt engang uten å få vondt i bekkenet. Triste greier.

Skrevet

Jeg er i uke 32 og trener spinning ca to ganger i uka, styrke 1-2 og går tur hver dag! Akkurat nå er det så kaldt - 20, så nå hæler jeg meg ikke ut....god nok grunn til å sitte her i sofaen og spise pepperkjeks!! hehe!

Skrevet

Ha ha, må bare le! Du vet tydlligvis lite om trening og bekkenløsning, anonym. Men det er flott at du er flink til å trene og det må være deilig å ikke ha noen vondter som gjør at du ikke kan trene. Du er heldig, men alle er ikke det, så tenk litt over hva du skriver før du gir folk dårlig samvittighet. (er utdannet innen trening og jobber vanligvis som spinning og aerobicinstruktør).

Skrevet

Sikter til anonym som bad sine medsøstre komme seg opp av sofaen.

Skrevet

herregud, treningshysteriet her oxo.....

Jeg går til/fra jobb (15-20 minhver vei) +gjør vanlige hverdagsaktiviteter og det er mer enn nok trening for meg. Å gå i trapper/oppover er skikkelig ubehagelig . Tror ikke klassisk trening hadde vært noe for meg. ....Tror ikke det er mange som driver med det langt inn i 3. trimester. Tror ikke det er anbefalt heller-med mindre man er SUPER trent i utganspunktet og ikke har noen skavanker overhodet. (hvem nå det kan være). Tror heller ikke det er lurt å gi seg til i sofaen heller altså, men trening.....hmm, synes dette er tiden for å IKKE ha årlig samvittighet!

Skrevet

Jeg som skrev innlegget over, og JA, jeg er anonym. Jeg fikk høre av min lege og jordmor at bekkenløsning er delvis hormonelt betinget, og delvis er det påvirket av hvordan ligamenter og sener er stryrket gjennom trening før og i svangerskapet. Hørte bare på de jeg, og prøvde meg på trening som medisin mot disse plagene i svangerskapet. Har noen veninner som også har unngått dette med mye trening. Les denne linken:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4101.aspx

Det var ikk emeningen å være frekk med noen, atså. Sorry. Ville bare fortelle at trening er så fantastisk bra på alle måter.

Lykke til videre, jenter.

Skrevet

Jeg er 38+3 idag og blir ganske fornøyd hvis jeg holder ut i 10 min på crosstraineren=p Hehe..Begynner å bli tungt ja..Kan ikke akkurat si at den vraltingen i fjøset er trening heller..Hehe..

Skrevet

Leste linken din og det stod jo ingenting om trening der, annet enn i overskriften. Alle får bekkenløsning i svangerskapet, det er for at vi skal klare å presse ut babyen. Men bekkenløsning med gangvansker (som er diagnosen hvis du har symptomgivende bekkenløsning) er noe bare noen får. Mange jordmødre og leger vet dessverre veldig lite om dette, og jeg har inntrykk av at veldig mange blir avfeid med at alle har det, beveg deg, osv.

Du kan nok ikke unngå bekkenløsning ved trening, så de venninnene dine har nok vært like heldige som deg, og ikke hatt det i utgangspunktet. Noen får derimot det mye bedre ved å trene spesifikke øvelser, men da bør det være veiledet av en fysioterapaut, eller en annen med tilsvarende kunnskaper om kroppens anatomi og fysiologi. Trening i vann er anbefalt og fungere veldig bra for mange, mindre belastning på bekken og rygg.

Hvis du bare har lettere bekken/ryggsmerter så kan vanlig trening være tingen, da er det bare å prøve seg fram og gjøre det som ikke gjør vondt. Men har du bekkenløsning blir du sengeliggende neste dag hvis du tar deg en tur på mølla.

Selvfølgelig kan det sikkert være en faktor om du er godt trent før graviditeten, men dette er noe din jordmor synser om, jeg har ihverfall aldri funnet noe materiell som underbygger den påstanden. Selv hadde jeg spinningtimer til uke 30 i forrige sv.skap, og merket ingenting til bekkensmerter, mens i dette har jeg ikke trent siden uke 16 (er nå i uke 36) Og jeg vil påstå at jeg var i relativt god form (trente 5 ganger i uka) da jeg ble gravid.

Er nok mye hormoner i sving, men jeg blir mektig provosert av folk som uttaler seg om noe de ikke har greie på!

Så det er ikke alltid at trening er så fantastisk, for alle til alle tider!

En annen ting, du bør ikke ha for høy puls (ikke over 130, kommer litt an på utgangspunktet ditt) og heller ikke bli overopphetet.

Skrevet

Herlighet da! Er du misunnelig eller? Du trenger ikke svare så surt på innlegget hennes. Min lege har sagt at jeg kan forebygge mye av bekkenløsningen med trening.

Skrevet

Jeg er 37 uker på vei, og jeg trener ca 4 dager i uken på treningsstudio med styrke, også går jeg ca en times tur hver dag..

Meker jo at det blir mindre og mindre jeg orker å gjøre på trening, og at den runden jeg går tar lenger og lenger tid, men vet at denne treningen har gjort så jeg har kommet meg letter gjennom :)

Men man skal jo ikke presse seg for mye, og man SKAL jo faktisk sove om man er trøtt :)

Skrevet

Jeg synes dere som kan trene er superheldige!! Jeg har så mye kynnere at jeg ikke får trent en dritt. Prøver istedet å gjøre noen ryggøvelser på treningsmatta mi hjemme i stua og gå en tur i løpet av dagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...