Gå til innhold

Uff, klarer ikke glede meg til julaften i år jeg ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire hos bestemor og bestefaren til samboern min. Han har bodd der fra han var 3 år til han flyttet ut i januar. Bestefaren har kreft og har nylig hatt hjerteinfarkt, han fikk beskjed om at han hadde kun få måneder igjen å leve for nesten fem år siden - men lever fortsatt! Bestemoren er deprimert og tar altfor mye piller (som absolutt ikke bør blandes med alkohol) i tillegg til at hun er alkoholiker. I tillegg til dette er de storrøykere begge to og stua er alltid full av røyk. De bor i en liten leilighet så er ikke mulighet for oss å gå et annet sted når de skal røyke (de røyker røyk etter røyk..). Jeg kom dit på kvelden i fjor etter jeg hadde feiret jul hjemme hos mine foreldre. Og da var de ordentlig dritafulle begge to og i tillegg prøvde de å få meg (som var gravid) til å drikke. Æsj. MEN, må jo også nevne at disse er veldig ålreite mennesker da! Sånn utenom alt dette. Trodde først at svigerfar og svigermor og datteren deres (på 1 år, et halvt år eldre enn mini) skulle komme. Men de skulle til moren til svigermor i stedet. Så nå blir det oss fem. Gleder meg ingenting, føler at julaften er ødelagt for min del. Usj. Også vil de ikke at valpen vår skal være med, så han må være hjemme alene hele kvelden. Hadde sett skikkelig frem til å feire jula hjemme hos oss som familie for første gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri feiret der med barn. Kan jo ikke sitte i en sånn stue full av røyk og drita folk med barn??

Skrevet

HVorfor kan ikke de komme til dere da? Skjønnte ikke heldt dette med datteren deres som var 1 år? Men skjønner ikke hvorfor dere vil ta med en baby ut juleaften til noen som røyker så mye innendørs, derfor lurer jeg på om ikke besteforeldrene til mannen din kan komme til dere.

Skrevet

Har spurt de, men siden vi ikke lar de røyke innendørs og det er en liten trapp ut ville de ikke det. Bestemoren klarer nesten ikke gå, er knapt ute av hjemmet. :-/

Skrevet

Da hadde jeg mye heller feiret julaften alene med mann og barn. Eller invitert dem hjem til oss og bedt dem gå ut og røyke og kuttet alkoholen den kvelden. Hadde de vært fulle når de kom, hadde jeg tuppa dem hjem igjen.

Skrevet

Da hadde jeg latt de sitte alene. Kanskje kynisk, men hvis de velger røyken foran dere, så er det jo deres egen feil...

Skrevet

Off, dette hørtes ikke bra ut!

Har du snakket med in samboer om dette, og hva du føler?

Skjønner deg kjempe godt at du ikke vil feie jul der!

Skrevet

Hadde ikke vært spesielt vanskelig for meg å si nei takk til å feire julen med dem, og heller ta en rolig jul hjemme.

Barnet mitt og hans helse går foran eventuell dårlig samvittighet eller andres skuffelser.

Skrevet

Dette må du ikke finne deg i.Dere kan ikke sitte en kveld med røyking og fulle folk når dere har barn.Bare å si at dere vil feire jul hjemme hos dere selv nettopp pga dette,vil ikke de komme til dere så la dem være alene.

Skrevet

Hadde nok ikke reist dit med barn. Hvor gamle er barna deres? Røyk overlever jo barn, men hadde ikke ville feiret sammen med voksne som drikker seg fulle. Større mengder alkohol og barn hører ikke sammen. Kan de ikke røyke på kjøkkenet under viften?

Skrevet

Det hadde ikke kommet på tale for mitt vedkomne. Det er barnas dag. Og det er de som skal stå i fokus.

Skrevet

har bare hinta litt inn på det. føler at han har så veldig lyst til å dra dit, og føler meg nesten plikta til å følge med siden bestefaren mest sannsynlig ikke har lenge igjen å leve.

Skrevet

Det hadde ikke vært i nærheten av aktuellt å dra barnet mitt med på julefeiring i slike omgivelser. Tenk så ufattelig ubehagelig det må være for et lite barn å sitte i et røykfyllt rom på den måten!!!

Jeg hadde sagt ifra at vi ikke kom, fulle folk og røykfyllte lokaler går ikke sammen med barn..

Skrevet

har en sønn som er 5 1/2 mnd gammel. bestemoren klarer knapt å gå, liker seg best i go'stolen sin i stua. hun beveger seg fra i løpet av en dag fra senga, go'stolen, do. bestefaren begynner også å bli dårlig til bens..

Skrevet

Hadde ikke ville ha feiret jul der, nei. Hadde heller ikke hatt dårlig samvittighet for at jeg hadde sagt ifra. De må jo ta hensyn? Forstår godt at du ikke gleder deg.. Julen skal være en koselig og gledelig tid, du skal ikke være nødt til å feire julen din der om du ikke vil Ta det opp med mannen din, han skjønner nok det-.

Skrevet

eh, røyk overlever jo barn? Overlever gjør de nok, men tenk så ubehagelig for ungen da? Jeg sliter skikkelig selv jeg, når jeg sitter i et rom fylt av røyk. Blir kvalm og svir på øya. Og jeg er voksen!!

Alkoholen påvirker i det minste ikke barnet direkte, slik som røyken gjør. Jeg syns begge forholdene der, røyken og alkoholen, er totalt uakseptabelt omkring barn.

Jeg skjønner at samboeren din ønsker å feire med dem, men du må nesten ta et ansvar ovenfor barnet ditt. Det er ikke fordi DU er vanskelig, men fordi det ikke går an å tvinge et lite barn inn i slike omgivelser.. Det må han skjønner..

Skrevet

Da får de sitte alene, når de velger alkohol og tobakk fremfor noe annet så er det ikke vits å reise til de heller. Jeg setter pris på at ingen i min familie røyker og jeg unngår tobakk så fremst jeg kan det. Skjønner ikke at dere tenker på det en gang jeg.

Skrevet

Da vil jeg si at n er du mamma og den du er mest forpliktet ovenfor er barnet ditt. Han får feire der alene da.

Skrevet

er dette seriøst??? Hadde ikke vurdert det som et alternativ en gang!!!!

Skrevet

Jeg hadde ikke feiret julaften der. Uansett hvor fornærmet eller sint samboeren hadde blitt. Ungen først. Uansett.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Noen kameler må man sluke, men disse var alt for store, syns jeg.

Skrevet

Hva med å ta en tur dit på formiddagen og lage risgrøt til alle. Ha med litt blomster og pynte litt mens dere er der. Ha gjerne med julemiddag hvis de er så dårlige at det er vondt å stelle for seg selv til jul, som de bare kan varme opp senere- uproblematisk med ribbe f.eks. Foreslå eventuelt for din samboer at han tar turen dit dagen før og hjelper til med vasking og pynting. Så kan dere kose dere med nissegrøt og mandel, utveksle litt gaver, sette igjen god drikke og god mat og reise hjem til dere selv eller hvem dere nå vil feire kvelden sammen med:-)

Da blir vel alle ivaretatt og ingen sitter alene og ingen har dårlig samvittighet:-)

Skrevet

Dytter dette opp til deg Hi, i tilfelle du ikke har sett (i mine øyne) mitt glimrende forslag:-))

Skrevet

Kred for godt forslag til Merrily ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...