Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Nå har foreldrene til særkullsbarna bestemt at barna kun skal ha en jul hvert år, og den skal feires med den forelderen som har dem det året. Ingen av dem vil sende med gaver til den andre sitt hus, ettersom de selv ønsker å være der å se dem åpne. De liker heller ikke at den andre har gitt mer populær gave enn seg selv. Og de liker at barna beholder gavene hos dem. Så i år skal vi ikke ha jul med barna, farmor og farfar stiller med penger, det samme gjør mine foreldre og mine søsken, og det gjør vi også, så skal vi på salget å kjøpe nye klær.
*-* Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Vi har også bare èn jul hvert år, barna feirer med den de er hos på julaften. Men vi gir jo gaver for det. Jeg feirer heller ikke jul med alle jeg er glad i eller er i familie med hvert år, men har jo med gavene fra dem på julaften likevel.Vi syns det der er uproblematisk, barnas gaver fra alle, om det er foreldre, steforeldre, besteforeldre og stebesteforeldre, sendes dit barna er. Og så passer både barna og foreldrene på at gavene i hovedsak havner i det hjemmet 'på den siden' som gaven kom fra. Dvs at gaver til mine stebarn fra oss og farmor og farfar havner hjemme hos oss selv om de ble pakket opp hos mormor. Med mindre det er noe ungene har to av eller noe, sånn at det bedre at det er i det andre hjemmet. Barna virker å trives veldig godt med at alt er 'vanlig' selv om de feirer annehver jul. Den eneste ulempen må være at de voksne mister den gleden det er å se at barna pakker opp akkurat deres pakker, men den smellen får de bare voksne ta, sånn er det å være skilt. Hørtes drastisk ut å kutte gaver fordi barna bare skal ha èn jul. Hvor gamle er de? Hos oss ville nok ungene blitt ganske stressa om vi hadde kommet med noe sånt. Hvis dette ikke er bestemt i samråd med barna, men en beslutning som er tatt bare fordi de voksne er smålige så syns jeg det er kjipt gjort. Men hvis barna er enige og det bevarer husfreden så kan det sikkert funke for noen.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Ja, det var jo en artig løsning:/ vet ikke helt om jeg hadde vært enig i den, for den rammer jo bare ungene. Klart det er greit med nye klær, men er det ikke hyggelig for ungene å få noe fra far og besteforeldre på julaften? Foreldrene bør jo kunne enes om hva som skal hot og hva som skal dit... Skjønner ikke problemet! Vi har to julaftener foreløpig, det var mor som innførte det første jula de var fra hverandre. Hva som skjer videre når jenta vår blir eldre får vi se. Uansett går det vel an å ha en pakke fra pappa som ungene får når de kommer? Høres ut som at foreldrene har en konkurranse gående om hvem som er best likt... og det er egentlig ganske barnslig.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Enig med lindsay, Annenhver jul hos mor og far - gavene følger barna og ingenting åpnes andre dager enn julaften. Når barna blir større "tenåringer" bestemmer de selv hvor de vil ha gavene sine. Mine stebarn gjør det og det synes vi er helt ok. Når man har skilt seg så får man bare ta seg sammen og tenke på hva som er best for barna. Men akk, det er kanskje i jula de fleste "angrer" på skilsmissen? og noen går så langt at de ikke unner den andre foreldren å ha en koselig jul med barna sine... Jeg har vært på nippen til å gå fra min kjære når jeg har slitt masse med stebarn og X, men nettopp jula og andre høytider har vært vekten på skålen til at jeg har blitt værende og jobbet med meg selv. Jeg ser ikke for meg at jeg skal sitte alene på julaften/nyttårsaften/påska + + + annet hvert år og savne barna mine.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Hei! Vi gjør det slik som dere, men kun fordi andre metoder ikke fungerer. Hos oss så får ikke vi sendt tilbake de gavene vi sender med. Og av dem grunn så blir det enormt med følelser, konflikter ol. Og det er ikke jeg interessert i å la stebarna oppleve. Vi prøvde å sende med våre gaver til biomor, men da fikk vi de ikke tilbake. Det visste vi egentlig, da hun kastet alt som var min samboers da det ble slutt mellom dem (jeg var ikke inne i bildet da, og det var hun som gjorde det slutt). Og så fikk vi med gaver fra mora dems et år da vi hadde dem. men da ble det ramaskrik fordi alle deler til en Barbiebil ikke ble sendt tilbake. Så hos oss så er det pakkeutdeling på lillejulaften og julaften. Men vi feirer ikke julaften på lille julaften. Vi spise pizza, ser på julefilm og koser oss i jogge dress. Vi har laget vår egen tradisjon. Da får dem også tid til å leke litt med alt i løpet av kvelden. Det året vi pakket opp alle gaver hos oss, så var det enormt med gaver, fra elle mulige mennesker og venner. Og de fikk ikke tid til å ta inn over seg og kose seg med hver enkelt gave, fordi det var alltid en ny pakke å pakke opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå