Gå til innhold

Vanlig å ta med mannen til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til jordmor for 1. gang i januar - er da ca. 23 uker på vei.

Har egentlig to spm:

Hva skjer på denne timen?

Og er det vanlig å ta med barnefar på denne timen? Han har veldig lyst til å være med - men det virker kanskje litt hysterisk???

Noen erfaringer? Takk :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal ha me typen til jordmor 10 januar..

er da 16 uker akkurat...

vi fikk beskjed om at de da skal prøve og finne hjertelyden og div.

så han skal være med...

ser også på helsestasjonen at mange har med barnefaren her jeg bor i allefall...

så det er ikke hysterisk:)

er ikke så rart at han vil være med og se hva som skjer:)

lykke til:)

Skrevet

Jeg synes du er heldig som har en som vil vær med, min har ikke noen interesse hverken av å være med til jordmor eller legen.

Jeg var på min første kontroll hos jordmor i uke 21. Følte at vi gikk igjenom det samme som en kontroll hos legen minus blodprøver. Det eneste var at det var litt mindre formelt på en måte. Greit å kunne spørre om f.eks trening for gravide, svangerskapskurs o.l. i kommunene.

Men for all del, ta med deg typen din, det har dere sikkert begge glede av.

Skrevet

Jeg hadde samboer med på første jordmor kontroll. for oss var det en selfølge egentlig. har blitt gravid ved hjelp av ivf. så når vi hadde gjort alt i forbindelse med det sammen så ville vi også høre hjertelyden sammen for første gang:) har vert til flere kontroller etter dette og da har han ikke vert med pga. jobb, men så lenge det passer for han så er han med:) Jeg er foresten 27+4 og var til første jordmor-kontroll i uke 15. Jeg syns det er viktig å inkludere den vordende faren så mye som mulig, men det må så klart forutsette at han vil selv! Alle kontroller blir kanskje litt mye, for de får jo ikke fri fra jobb slik som vi.

Skrevet

første savngerskap hadde jeg med mannen min hver time (han jobbet da kveld) jeg og han synes det var kjempe koslig. neste svangerskap var han med kun til legen (han hadde da skiftet jobb til dag jobb, og legen min jobber kun kvelder) og denne gangen passer han på prinsessa, og jeg går alene.

tror faktisk mannen også har godt av å være med.

jeg har min første time hos jordmor i dag, og håper på og få høre hjertelyden igjen ;O) ellers er det stort sett kun prating, måle blod trykk, urin prøve og kanskje vekt (jordmor har stort sett litt bedre tid til deg enn det legen har)

Skrevet

Første time hos jordmor er det vel vanlig å lytte etter hjertelyd, samt sjekke blodtrykk etc på deg. Husk urinprøve. Ellers fikk jeg generell info om kosthold, trening og så videre. Er det mye du lurer på så anbefaler jeg å lage en liste med spørsmål på forhånd :)

Ang. å ha med barnefar så synes jeg ikke det er hysterisk i det hele tatt, måtte i så fall være hvis du tvinger ham til det og han egentlig ikke har lyst :) Det er helt vanlig å ha med barnefar til jordmor. Mannen min var med et par ganger både til jordmor og til lege i første svangerskap, fordi han var spent, nysgjerrig og hadde endel spørsmål. Denne gangen føler han seg mer 'dreven' tenker jeg, har ikke ytret noe ønske om å bli med annet enn på UL, og det er forsåvidt greit for meg også, men jeg var kjempeglad for at han var så engasjert som han var da vi ventet førstemann.

Skrevet

Han var ikke med til første jordmorkontroll pga jobben(men han hadde veldig lyst da!), og da sa jordmor at det bare var positivt om han var med neste gang. Man er tross alt to om å være gravide =O)

Og da får han sjansen til å spørre fagperson om det er noe han lurer på..

Skrevet

min var med første time hos jm , og vært med på alle ul. men vil ikke til jm. så jeg skal ha kontrollene mine hos legen. og ser ikke vitsen med å ha han med

Skrevet

Min var ikke med til første time hos jm, da ville hun ha en time alene med meg for å stille alle mulige spørsmål (rutine). så ble urin sjekka, blodtrykk målt, symfysemål ble tatt, og hjertelyden ble sjekka. Så snakka vi generelt om kosthold, trening, bekkensmerter og stress på arbeid osvosv.. Min mann skal være med til neste kontroll til jm. Han var også med på ul, og var eneste mannen som var med den morgenen i alle fall, veldig mange som kom alene. Så vær glad for at han vil være med du :-)

Skrevet

Pappaen er med meg når jeg går til jordmor, men ikke på legetimene. Vi prater mer med jordmor, om både fødsel, svangerskap og barseltid enn det jeg gjør når jeg er hos legen, der er det liksom bare litt statusrapport sånn helsemessig.

Så JA, han er med :o) Vet det er mange som har med seg pappaen til jordmor, og tror nok ikke akkurat at jordmor syns det er verken hysterisk eller rart. Pappaen skal bli like mye forelder som mammaen, så det er ikke noe rart i at han er med!

Min jordmor måler blodtrykket, sjekker urin, prater om løst og fast, måler SF-mål og hører på hjertelyden. Når det nærmer seg 4-2 uker før termin sjekker hun også om hodet har begynt å feste seg, men dit er det jo enda lenge til ;o)

Ta med pappaen hvis han har lyst! Kanskje har dere ting dere lurer på sammen, eller bare han! Greit for han å få spørre!

Skrevet

Klart han bør være med hvis han har lyst!!!! Det er ikke hysterisk! Min mann var med på alle jordmor timer i forrige svangerskap, og har vært med på den ene jordmor kontrollen så langt i dette svangerskapet. Det er koselig å ha han med synes jeg!!!

Skrevet

Jeg har hatt med min kjære til alle kontroller hittil, bortsett fra én. Og det var egentlig ganske delig å ha den ene timen for seg selv:-)

Skrevet

syns det er litt hysterisk hvis pappaen er med til jordmor hver gang.. Mannen til søstra mi tok seg fri fra arbeid for å være med, syns det var litt drøyt.. Det er tross alt ikke mannen som er gravid. Og kanskje den gravide har ting å ta opp med jordmor som ikke mannen trenger å få høre?? Litt privatliv må man få ha.. Hadde selv åreknuter i underlivet ved forrige svangerskap. Jordmor måtte sjekke disse ved kontrollene. Tror ikke samboeren min hadde villet vært der da. Jaja, vi er forskjellige.

Skrevet

I kommunen der jeg bor går vi gravide annenhver gang til lege og jordmor. Til legen går jeg alltid alene, men jordmor ønsker at barnefaren skal være med til henne. Hun sier det er viktig med tanke på at far skal være forberedt til fødsel og tiden etterpå. Så her vil samboeren min bli med på de neste kontrollene.

Skrevet

min tar seg ikke fri for å være med til jordmor,interessen er ikked er så jeg gidder ikke mase,føler ikke spes behov for det hellet.Men synesd et høres kjempe flott ut for dem som ønsker det da.Han skal være med på sykehus rudnen da,der vi får se oss rundt osv.Skal føde på annet sykehus denne gangen så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...