Gå til innhold

Å ikke få lov av legen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange som sier at "jeg får ikke lov av legen"... Jeg blir helt satt ut når jeg hører/ser folk sier at de ikke får lov av legen til gjøre ditten og datten. Legen er ikke GUD! Legen kan komme med anbefalinger, men man bestemmer over egen kropp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis bruker de det som en slags unnskyldning... For da er det liksom "greit" å være i den situasjonen man er i.

Skrevet

Men det er vel kun en måte å formulere seg på..Som "jeg får ikke lov av legen å trene, for jeg må være i ro". De aller fleste vet jo at hvis de vil, KAN de jo trosse legens anbefaling, men at det kanskje ikke er videre LURT å gjøre det..

Legen er ikke Gud, nei, men det er teit å gå til legen med et problem, få en diagnose stilt med påfølgende råd om heling, og til slutt ikke følge det. Blir dumt å komme tilbake for ny time da......

Skrevet

Jeg får ikke "lov" av legene å bli gravid, for med min helse så risikerer jeg å sitte i rullestol resten av livet. Skal jeg da trosse anbefalingene, slenge meg på rygg, bli gravid og ende opp som ufør på "dine skattepenger", bare for å bevise at legen ikke er Gud og at jeg bestemmer over min egen kropp?

Ingen som vet om jeg havner i rullestolen, men når flere leger har sagt det samme, er det vits i å ta sjansen?

Skrevet

"Jeg får ikke lov av legen å drikke, for leveren min er helt ødelagt"

"Jeg får ikke lov av legen min å ha ubeskyttet sex, for jeg har HIV og hepatitt"

"Jeg får ikke lov av legen å løfte tungt for da kan operasjonssåret sprekke"

Osv, osv... Patetiske mennsker, de burde følge egne instinkter og lyster, ikke minst; andres råd, for legen er jo ikke GUD...

Skrevet

Nei, for all del; ikke hør på legen!

Skrevet

Og hadde legen VÆRT gud, hadde vi hørt noe mer da?

Skrevet

Såå enig HI. Hater kommentarer der legen sier man ikke fr lov til å gå på jobb. Eller få lov til å støvsuge. Hører aldri at legen sier man ikke får lov til å reise til syden eller drikke alkahol. Noe som i grunn er mer relavant.

Skrevet

Har du aldri høyrt ein lege sei at noen ikkje får "lov" å drikke allkohol. Ein kan jo ikkje skrive eit forbud ut på resept slik som ein kan skrive sjukemelding. Men at leger anbefaler pasienter å ligge av flaska det skal eg love deg at dei gjer. Dersom ikkje du har fått den anbefalinga så gratulerer: du har sannsynlegvis ikkje leversjukdom, hjerteproblemer eller er under mistanke for å vera alkis.

Skrevet

Jeg sier at å ikke få lov å drikke er mer relevant. Altså det sier nok legen ofte. Men.. pasienten forteller sjelden den videre. For de vil drikke. Forstår? Men at legen blånekter deg å støvsuge har jeg heller min tvil på..

Altså.. folk bruker legen som en autoritet/unnskyldning til å ikke gjøre ting de burde.

Skrevet

Hehe, da er eg med, og totalt enig med med anonym 15:12.

Har aldri blitt nekta å drikke (enda?), men eg har blitt beordra å ligge på sofaen ein måned. Å ligge på sofaen var gøy i ei veke, etter det så blei eg både vrang og furten. Å få ordre om å ligge unna husarbeid hadde vert fantastisk. Kanskje eg skal bestikke ein lege og få null husarbeid på resept....det hadde vert saker.

Skrevet

Hah, forrige svangerskap fikk jeg beskjed av legen om i ikke støvsuge!

Det var noe med hvordan man står og beveger seg akkurat når man gjør det. (og han sa det samme om gulvvask og kosing og noe greier... Greit for meg!)

Skrevet

Jeg får ikke lov av meg selv til å ha sex på noen dager for at jeg har gnagsår på kuken!! Trenger ikke en lege for å gi meg det rådet:-)

Skrevet

tillab ™ venter liten: meg eg har lyst å bli nekta å gjer husarbeid og samtidig vera frisk......og det krever nok ein bestikkelse. Nok eit svangerskap trur eg ikkje eg makter allerede no =)

Skrevet

H.I her...Jeg mener ikke at man ikke bør høre på det legen anbefaler, Jeg hører stort sett på det han anbefaler, men sier ikke til folk at jeg ikke får lov av legen å f.eks støvsuge. Jeg HATER når folk sier at de ikke får lov forskjellige ting. Da er det bedre å si at for at jeg skal bli frisk anbefales det at jeg ikke støvsuger....

Så dere over, jeg mener ikke at man ikke skal høre på det legen sier.

Skrevet

Sjelden legen nekter deg å støvsuge, men kiropraktoren min har lagt ned "forbud" om at jeg skal støvsuge. Det fordi at ryggen min låser seg så jeg ikke kan gå oppreist på fjorten dager dersom jeg gjør det. Men jeg bør vel bare trosse fagfolks råd og bite tennene sammen, eller...?

Skrevet

Enig Hi.

tror kanskje det er med på å forsvare seg selv fordi man feks helst VIL være hjemme, og ikke gå på jobb. Har man litt vondt i vilikke, så er det på en måte greit å skulke om "legen har sagt" ..

Fysj- som om jeg skulle hørt på en som tar seg BETALT for å bruke undergangen min, liksom.. Det gjør jo meg til svært billig, det??

Hva gjør legen så med disse ulydige? Torturerer de ved neste legebesøk? Utfører brystoperasjon når de kommer for å fjerne mandler?

Skrevet

jeg snakker om de som alltid må påpeke "alle" forbudene til legen. Har ei på jobben som lar denne legen styre hele livet sitt. Egentlig er a ikke sjuk i det hele tatt, hun er bare drittlei jobben sin. Sjuke barn mandag og fredag. Det går en rød tråd i mange av forklaringene hennes.

Legen nekter henne å sitte hele dagen.. Men å sitte på en buss på tur i Europa, DET får hun til. Sitte på fly verden rundt, sove i telt osv..

Så jeg mener DENNE typen "legen min nekter meg!"

Skrevet

H.I her igjen...Fortsatt noen som misforstår...Jeg mener absolutt ikke at dere skal trosse det legen sier...men noen ganger må man bruke sin sunne fornuft i tillegg.

Og jeg mener fortsatt at setningen "jeg får ikke lov av legen", er høl i hue.

Skrevet

Det eneste en vanlig lege kan nekte deg er å kjøre bil. Er enig i at det høres dumt ut at man ikke får lov av legen. JEg tolket vel heller ikke HI som om at man skal trosse legens anbefalinger, men det høres ut som om anbefalingene er lovpålagt ting og at du kommer i fengsel elelr får bot om du trosser det.

Skrevet

Enig med HI. Høres helt idiotisk ut. Istedetfor "Jeg får ikke lov av legen å støvsuge", hvorfor heller ikke si "Jeg må unngå å støvsuge, for jeg har plager med bekkenet"?

Skrevet

Jeg "fikk ikke lov" til å gjøre husarbeid, levere i barnehage ol når jeg hadde premature rier. Eller ordrett" du må jo skjønne at du ikke kan gjøre dette nå" og da jobb i samme sammenheng.

Du får ikke lov har jeg bare fått en gang da jeg ikek fikk skrive meg ut fra sykehuset med svangerskapsforgiftning, selv på eget ansvar.

Men mulig mange leger bruker "får ikke lov" oftere enn min da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...