Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Jeg har to unger som jeg elsker over alt på jord. En gutt på 3 år, og ei jente på 6 mnd. Jeg føler at jeg aldri strekker til. At alle andre mødre er mye flinkere enn meg. Leker jeg med ungene tenker jeg at jeg burde gjøre husarbeid, og omvendt. Jeg lager aldri sunn nok mat, for vi har ikke råd til annet enn kjøttdeig, pølser og anna billigmat.Har alltid grønnsaker med, og ungene får frukt til dessert.Men... Kjøper babymat på glass til yngste, og tenker at jeg burde nok lage den selv. Men, så var det det med pengene da.... Huset ser konstant bomba ut, tida strekker ikke til. Mannen min sier at det ser helt fint ut, men jeg klarer ikke se det. Avogtil tenker jeg at ungene hadde hatt det bedre uten meg..... Jeg har en fantastisk mann. Han er kjempesnill, støtter meg og stiller opp på alle måter. Føler meg så utakknemlig når jeg blir sliten...og når jeg klager over at jeg er sliten. Jeg bare surrer rundt og dagene går og går. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre sammen med ungene, men plutselig er dagen over og det er kveld. Før jeg får tenkt meg om. Sitter her med tårer i øynene når jeg tenker på dette. Dette ble langt, men måtte få det ut. Takk til dere som tar dere tid til å lese det.
ekogm Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Tull og tøys, du gjør helt sikkert så godt du kan. Hjemmelaget babymat er for folk med fritidsproblemer eller med mange tjenestepigene på lønningslisten. Maten på glass er like bra , den. Så flott at du gir barna dine frukt, grønnsaker, pølsser og kjøtttfarseprodukter. hadde du skrevet " jeg propper dem med sjokolade, pizza og cola før jeg dumper dem foran tv " ,.... Men det gjør du jo ikke, du leker til og med dine barn. Hva annet skal gode foreldre gjøre ? At huset ser litt bombet ut er nok et forbigående fenomen. Om 18 år har du det ryddig igjen : = ) Hilsen, foreldre til en gutt på 3 og en jente på 9 mnd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #3 Skrevet 17. desember 2007 Nå får du svar fra en tidligere perfeksjonist Noen dager før fødsel kunne du se meg på trappe trinn mens jeg hang ny vaskede gardiner (16 meter x 220 lange) og jeg strøk dem før jeg hang dem. Huset var plett fritt døgnet rundt. Du kunne aldri se meg legge meg før alt var i skønneste orden. Det var aldri mye klær til vask og jeg stryker absolutt alt. Så kom snuppa før 8 uker siden og alt ble anerledes. Det er det viktigste i livet vårt nå. Jeg vasker og steller huset fortsatt men snuppa er viktigst og akkurat nå ser huset mitt bomba ut etter besøk av 6 små barn i går ( alder 3-5 år) og foreldrene dems. Akkurat nå sitter jeg og drikker kaffe i fred og ro og venter på å amme babyen min, dette forferdelige rotet blir ikke borte får vel ta det etter amming. Barna dine kan ikke få en bedre mor enn det de har fått.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #4 Skrevet 17. desember 2007 jeg føler det litt som deg "anonum", jeg får vondt av gutten min når jeg bare gir han middagsglass istedet for hjemmelaget mat, å han leker veldig mye for seg selv på gulvet, jeg leker en del med han, men han liker å leke aleine også... men jeg får så dårlig samvittighet
babbalubba Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 Seriøst? Du kan jo ikke mene at hjemmelaga babymat er for folk med fritidsproblemer?!? For det første er det mye billigere å lage maten selv, og når man først lager har man jo mat på ukesvis. Vi har ikke noe særlig god råd vi heller, og nettopp derfor lager vi maten selv. Til HI; vi har vel alle den følelsen før eller siden, men en mager trøst er at ungene har det bra uansett hvordan det ser ut rundt dem. Og de fleste barn vokser opp selv om kostholdet ikke er det beste. Nå er vel forøvrig ikke pølse og kjøttdeig den rimeligste maten heller da....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #6 Skrevet 17. desember 2007 Tror denne generasjonen av mødre er de med mest dårlig samvittighet og som er redd for alt mulig. Hvis du virkelig ønsker å gjøre en endring så tror jeg planlegging må til, ikke for å gjøre det verre altså men et forslag. Jeg er absolutt ingen supermor, huset ser til tider bombet ut men jeg har et godt utviklet rosenrødt syn. Men jeg er god på en ting og det er å planlegge måltidene framover. Lager en god del mat til oss voksne og fryser og så kan vi ta det opp og supplere med grønnsaker/salat osv. Lager alt fra grunnen av og hvis du tror at pølser/kjøttdeig er det billigste så har du ikke akkurat regnet på det. Jeg lager også mesteparten av maten til minsten, hvis noen påstår at å kutte opp grønnsaker og koke dem i 10 min er et fritidsproblem så er du rimelig korka. Jeg synes faktisk 10-15 kr per glass er skikkelig dyrt og vi har ikke økonomiske problemer. I tillegg så er jeg opptatt av at baby senere skal spise vår mat og glassmaten smaker ikke som det! Men hovedpoenget mitt er egentlig "ikke vær så hard mot deg selv!". Barna dine har det helt sikkert kjempefint, hvis du får "ryddet litt opp i livet" så ser du det helt sikkert selv også.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 Slik du beskriver hverdagen, HI, slik vokste de fleste barn opp i min generasjon på 70-tallet. Det fantes ikke flust av ukeblader, aviser og nettsider som presenterte det perfekte glansbildelivet for oss da. Og vi led ingen nød! Pølser, kjøttdeig og fiskeboller var dagligkost - vi visste ikke om allskens eksotiske greier, og å lage mat fra bunnen av var bare noe bestemødre hadde pleid å gjøre en gang i tida. Husmødre følte seg jo heldige som hadde fått det mer lettvint. Mamma og pappa drev ikke å lekte på gulvet eller andre steder med oss i det vide og brede - vi ble oppdratt til å aktivisere oss selv og skape vår egen lekeverden. Det ga oss fantasi! Som regel var vi glade for å ha vår egen lekeverden i fred uten mye innblanding fra de voksne. For det meste lærte vi ved å observere de voksne, å observere dem var fint i seg selv. Så slapp av, ikke tro at glansbildet må være malen.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Hva er billigst da? Jeg tar gjerne imot råd. HI
fanta Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Du er nok ikke alene om å ha det sånn! Jeg sliter også med en evig følelse av å ikke strekke til, tror det er veldig vanlig for oss mødre å ha det slik. Livet med små barn ER travelt! Tror det beste er å senke kravene litt - la huset se litt bomba ut i en periode, la Toro fikse middagen og kjøpe julekakene i stedet for å bake. Dårlig samvittighet og perfeksjonisme er våre verste fiender. Synes det høres ut som du er mer enn bra nok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå