Gå til innhold

Allergi og barnehage?

Mamma til verdens beste barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har melkeproteinallergi, og begynner i barnehage over nyttår, men hvordan gjør jeg det med maten hans? Kjøper jeg inn smør og melk til ham som står i barnehagen, kan vel ikke akkurat kreve at de gjør det når min lille har spesielle behov?

Også spiser han skikkelig dårlig til lunsj, bestandig, gruer meg nesten til å lage matpakke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det greieste er sikkert å ta en telefon til BH. Da kan dere avklare hva dere tror vil fungere best. De er vant til barn med alergi og andre spessielle behov i BH så det skal du ikke bekymre deg for.

Lykke til med barnehagestart.

Skrevet

Snuppa her har refluks, astma og melkeallergi.

Vi har meldt henne ut av kosten i bhg og handler inn alt til henne med unntak av brød til lunsjen(det får hun der).

Klarer ikke helt å stole på at det de får virkelig er helt melkefritt så da synes vi det er bedre å ordne det selv. Men har vært mye ekstrajobb nå i desember. Lusekatter, risegrynsgrøt x3 til bhg, pepperkaker og godtepose x2 fra nissen som vi må ordne selv mens de andre får fra bhg,.

Snuppa spiser også dårlig til lunsj, men hun får velling laget med soyamelk/rismelk + kornblanding etter hun har spist før hun sover og det fungerer bra.

Ellers løser det meste seg :-)

Skrevet

Det siste først. Det at han spiser dårlig til lunsj kan forandre seg drastisk når han begynner i barnehagen. Når de sitter sammen med andre barn som spiser masse er det ikke uvanlig at de blir revet med ig spiser MYE mer enn de gjør hjemme.

Jeg trodde det ikke før jeg opplevde det selv, lillegutt har forandret seg så mye på det området etter at han begynte.

Så det blir nok ikke noe problem.

Smør og melk som han trenger pga allergien skal barnehagen stå for. Det er bare å gi en liste over hva han må ha så tilpasser de seg den.

Selv har jeg en gutt med cøliaki. Jeg kjøper selv spesialprodukter som ikke fås tak i i butikken de får varer fra og leverer det. Men tilgjengjeld reduseres dette i matpangene. Så da er det greit for meg.

Dere finner nok en ordning som passer dere begge, men tror nok at barnehagen fikser alt selv bare du forklarer for dem hva som trengs.

Det går så bra så, dette er noe en barnehage må regne med :o)

Skrevet

Da har du vært heldig Intensity med voksende mage! Vi må ordne alt til snuppa selv, bhg har INGEN produkter hun kan benytte seg av med unntak av brød..

Skrevet

Bra å høre litt erfaringer:) Er jo så takknemlig for plassen og det er virkelig på tide nå, han er snart 21 mnd og trenger litt omgang med andre barn. Men man vil jo ikke være vanskelig heller, samtidig ender vi opp med mavesmerter og urolige netter hvis han får i seg noe han ikke tåler... natt til lørdag kastet han opp i halsgropen min liksom...:)

Skrevet

En vikar i snuppa`s bhg klarte å gi henne et glass melk, at uka etterpå var preget av store smerter, flere oppstøt, oppkast og blodoppkast og ingen søvn er ikke til å stikke under en stol.

Men de gjør sitt selv om de ikke har annet til henne enn det jeg sørger for. Har alltid et lass av kaker til henne i fryseren slik at hun også får :-)

Skrevet

Snakk med barnehagen dere skal begynne i du. Veldig forskjellig praksis rundt om hvordan de ordner seg når barn har allergier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...