Gå til innhold

Ang oppkalling

mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er å oppkalle et barn etter f.eks noen i familien,som vel er det vanligste.

Er det å bruke det korrekte navnet og ingeting annet. F.eks hvis en heter Paul,så må det være en gutt som også heter Paul og ingenting annet.

Eller hvis han het Paul Andrè,så måtte de ha begge navnene for å være oppkalt?

Eller går det ann å gjøre et navn f.eks et guttenavn over til et jentenavn og dermed være oppkalling.

Eller er det nok at bare forbokstaven er det samme i hvert navn,slik som Paul og Pål f.eks,eller Per,Petter osv

Selv mener jeg det første jeg skrev. En trenger ikke å ha begge navnene,men det navnet en bruker må være akkurat slik som den en kaller opp har.

Dette finnes det jo ikke noe fasitt svar på,så en må jo bare føle hva en synes er rett. Hva synes dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det blir vel litt sånn som man legger det frem og hvordan man føler det selv, men for meg betyr oppkalling det korrekte navnet, men at man gjerne kan kalle ei jente opp etter en mann -f.eks.paula etter paul.

Tror vel de fleste kaller opp barna sine etter folk som har betydd noe spesielt for de, så det behøver vel ikke være det navnet man bruker, men at man kanskje symbolsk har det som mellomnavn.

Venninnen min har har en tradisjon i familien sin hvor de er oppkalt etter den samme damen i 4 generasjoner, men i mellomnavnet, fordi denne damen har betydd noe veldig spesielt for familien. Syntes det er fin tradisjon :-).

Skrevet

for meg er det oppkalling å bare ha første bokstaven hvis man ikke ønsker hele navnet.. :) det er det jo ingenandre som trenger vite...?

jeg ønsker et barn med et navn som beynner meg T, hvis vi i det hele tatt skal kalle barnet opp etter noen. dette fordi min mor het Turid og hun døde da jeg var liten, og vi vet ikke hva vi får ergo for meg er det nok at navnet begynner med T.

Bror min heter Bjørn Tore, Bjørn etter vår far som heter Bjørn og Tore etter vår mor som het Turid.

Det er opp til hver enkel mener nå jeg ang dette med oppkalling.. Som sagt for noen kan det være nok med bare en bokstav så tenker de automatisk på den personen de kaller opp barnet etter..

Skrevet

Til en viss grad enig med deg, men mener at man ogsaa kan kalle det oppkalling hvis man forander navnet pga av kjoenn.

Ved aa bruke ditt eksempel Paul saa er det naturlig at en gutt da vil bli kalt paul hvis han skal kalles opp, men en jente kan kalles opp ved f.eks paula eller pauline i dette tilfellet.

For meg blir ikke samme bokstaven oppkalling, men vet at mange ikke er enig med meg der.

Skrevet

Jeg mener at det blir det du legger i det.. Vi velger Oline som mellomnavn. Da er jenta oppkalt etter bestefaren sin som heter Olav, oldefedrene Ole og Olav (veldig oppfinnsom slekt, ja..), og tippoldemor Olga. Vet at Olga og Oline ikke egentlig er samme navn, men...

Hvis du kaller gutten din Paul Andre, så vil han absolutt kunne være oppkalt etter en som het bare Paul.

Jeg syns det er kjempefint å kalle opp etter noen i familien, det bærer tradisjoner videre, og sier noe om at barnet hører til og har røtter langt tilbake.

Skrevet

Alle alternativer brukes leser jeg.Både forbokstaver, begge navn eller kun det ene.

Min sønn er oppkalt etter sin oldefar.Det er et sjeldent navn og vi synes d r flott å få bringe d videre :-)

Skrevet

Jeg synes at for å kalle det oppkalling holder det ikke at kun første bokstaven matcher. Men deler av et navn er oppkalling. Si at en heter Pål- så kan Pål Andre være oppkalling.

Eller Else Kari, så kan Kari Margrete være oppkalling. Eller Karin....

Har en onkel som heter Jon, og sønnen vår skal hete Jonas- så det er oppkalling mener jeg.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vi kommer ikke til å bruke noen hele navn, men vi ser på det å bruke bokstaver som oppkalling. F. eks mamma heter Turid - vi vrir det til Tuva, svigerfar heter Gunnar og bestemor het Gidsken - vi vrir det til Gyda, mannen min heter Bård - vi vrir det til Brede......skjønner? =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...