Gå til innhold

hva gir dere barna av vitaminer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg gir sanasol og tran til min 3åring. har lest på tranen at det ikke bør gis andre vitamin tilskudd med vitamin A hvis barnet får tran, så hvis d stemmer har jeg gitt for mye. tro om det gjør noe?

lurer på hva deres barn får...min er mye syk :( prøver å booste immunforsvaret hennes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at ungen skal få for mye vitamin d må han ha nesten ei flaske tran om dagen. Kroppen tåler mye vitamin d. Så ikke bekymre deg for det. Forsker Johan Moan har skrevet om d-vitamin, du finner nok noe på nettet om du vil lese.

Skrevet

i know... det var vitamin A jeg var litt usikker på...men takk for svar:)

Skrevet

skal lese hele innlegget neste gang. beklager.

Skrevet

Anbefalt dosering av vitamin A er 0,8-1 mg daglig. En barneskje tran daglig, gir ca 0,25 mg. Tradisjonelt norsk kosthold gir rikelig med vitamin A.

For små barn er det viktig å passe på hvor mye vitamin A man inntar. Et produkt som Sana-sol gir 0,5 mg vitamin A pr dagsdose. Så om man kombinerer en skje tran, og en skje Sana-sol, er man allerede oppe på et høyt nivå, faktisk opp i mot anbefalt maksdose.

A-vitamin ble først framstilt syntetisk i 1947.

Anbefalt døgndose tran: 5 ml tran. Inneholder 0,25 mg vitamin A.

wikipeida.

Skrevet

Man blir forgiftet om man gir for mye.

Vannløselige vitaminer tisser/svetter man ut overskuddet av, men fettløselig, legger overskuddet seg i fettet, og kan føre til forgiftning.

Skrevet

?????????????

Hjelp! trodde d var vanlig med en skje sanasol og en tran? ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...