Gå til innhold

Er ull undertøy nødvendig for babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke nok om man pakker dem inn med normale klær, ytterklær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo jeg kommer til å bruke vanlig klær... Kommer ikke til å være så mye ute når det er kjempekaldt, og jeg har voksipose og dyner i fleng, så ho skal nok være go og varm for det!!!

Skrevet

Ja er det jeg også har tenkt, har kjøpt en stor varm pose, og har tepper og klær så det holder. har ikke tenkt tanken på å kjøpe ullklær fakisk.

Skrevet

ja jeg hadde ikke ullundertøy før eldstemann var rundt året jeg da. Da var det liksom han begynte å være utenfor vogna vinter tid..

Skrevet

Babyer klarer ikke å regulere temperaturen sin så godt selv. Kroppene er jo kjempesmå! Derfor er ull så fantastisk bra for babyer, fordi de hjelper babyen å holde riktig temperatur.

Har du bomull på babyen må du ha på flere lag, og babyen blir fort for varm. Om den da svetter så bomullen blir fuktig, blir den kjempekald med en gang. Klart at man følger med på disse små og kan skifte og styre hele tiden, men har du på ull, så kan du være trygg på at babyen verken blir alt for varm (med mindre du har massevis av klær utenpå) eller for kald.

Eldstemann her er født i oktober og hele vinteren brukte han ullbody og strømpis inne, og hadde på seg ulljakke/dress etter behov ute i vogn og skinnpose.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er skeptisk til ull, jeg, altså. Det er jo et helt fantastisk materiale!

Skrevet

I min verden er det ullklær som er "normale klær" for små barn, vinterstid...

Skrevet

Jeg vil påstå at ullundertøy er helt nødvendig.

Babyene ligger jo bare der, ikke beveger de seg mye hller.

Brukt ullundertøy på nummer en siden han var baby, kler det på hver gang gradene kryper under fem til ti grader pluss, han er nå 11mnd og kun vært syk en gang (da i forbindelse med tenner)

Kle heller på litt for mye enn litt for lite sier nå jeg!

Skrevet

De holder sikkert varmen, men ull er jo så mye bedre. De er luftig og hjelper barnet med å regulere varmen. Hvis det blir vått så holder det fortsatt på temperaturen, det gjør ikke bomull. Min første ble ofte våt på siden, tror det var bleien som ikke var helt tett. Jeg bruker t.o.m en blanding av silke og ull på sommeren, mye bedre enn de klamme bomullsbodyene. Janus har kjempegode bodyer som ikke er så alfor dyre, selges på f.eks Bogerud tekstil til 149. Står at de skal vakses på 40, men jeg vasker de alltid på 60 og det går helt fint.

Skrevet

ull er jo bra for babyer da..er vel dette som kanskje er mest vanlig klær for bebbisene...pluss at om du har voksi pose og dyner og alt for å holde babyen varm så er d ikke sikkert d er så behagelig å ligge med maaassse klær i stedenfor bare å ligge i ull undertøyet inni voksi posen :)

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

Det blir nok ull til min baby også. Det regulerer barnets kroppstemperatur. Ull inderst, ullsokker og ull-lue er hvertfall et must synes nå jeg :)

Skrevet

Ja, ull er helt nødvendig nå i vinter. Har kjøpt ett par bodyer, strømpebukser, luer, og 1 hel dress i ull.

En trenger ikke kjøpe for mye, en trenger ikke vaske ull så ofte som bomull,.

Cubus, H&M, Exit.. har billig ull plagg.

Skrevet

Hei.

Jeg har også valgt å kjøpe litt ullundertøy, da dette er varmeregulerende. Har kjøpt noen bodyer og bukser som er med bomull innerst og ull ytterst på Cubus..Tror de skal være like bra.

Så får vi se når lillegutt skal begynne å bruke det, at det faktisk stemmer at de er varmeregulerende.

Skrevet

vi-2 - det er jo ikke fullt så effektivt når det er bomull innerst! Bør nok ha ull innerst for at det skal gi best effekt. Ubehandlet ull er også hakket bedre enn superwash, men dyrt og tungvindt å vaske.

Men ull med bomull innerst er mange ganger bedre enn bare bomull, altså.

Skrevet

Jeg har tenkt å bruke litt av hvert. Kjekt med ull av og til, særlig når man skal ut på kalde dager. Men min erfaring fra førstemann, var at han holdt varmen veldig godt, slik at innendørs syntes jeg ofte at ull ble for varmt, særlig med amming, kos og generelt nærhet til babyen. Så hver får vel føle seg frem, min erfaring er i alle fall at ikke ull alltid er et must.

Skrevet

Bruk ull helt innerst, så kan du bruke andre ting utenpå :o)

I starten er det begrenset hvor mye man kan gå ut uansett(avhengig av hvor kaldt det er ute o.l. Inne kan man bruke "vanlige" klær.

Mange som ikke tåler ull, men kommer seg gjennom vinteren på flott måte uansett ;o)

Skrevet

En erfaring jeg har gjort meg er at ullbodyer er mye lettere å kle på en liten "lealaus" og vinglete kropp... De er mykere og mer elastisk en bomullsbodyene jeg har prøvd og kan dermed også brukes lengre. Vesla kan fortsatt bruke str 50 i ullbody (hun var 52cm da hun ble født) mens en god del bomullsklær i str 56 er for smått... hun er nå i 4. uke.

Ellers virker hun alltid passe varm, ute som inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...