saccara Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 jeg er så usikker. har sjekket på nettet og har vell funnet ut at mange eksperter mener at bil sete er best. men så har jeg mange venniner og sånt som sier at bagen er best for den lille kroppen. blir så usikker, vil jo ha det beste og sikreste for min baby. jeg har bestilt sånn ting til å legge rundt hodet til baby sånn at hodet ikke henger ned når de sovner. hva tenker dere? sete eller bag?
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 her skal vi ha bilsete, akkurat som til førstemann
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Hadde bag til førstemann, men nummer to hadde jeg bare sete til. Å når vi nå får nummer tre, har vi ikke plass til bag:) Jeg likte best sete, mye mer praktisk.
saccara Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2007 plass er ikke noe spørsmål for oss siden det er første mann og vi har stasjons vogn. men jeg tenker mest sikkerhet. og siden bag ikke er like sikkert ved sidekollisjon og øker faren for nakke skader så tror jeg det blir sete gitt. det har vi fått låne også, så det er i grunn i boks.
camoneiel *har født* Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Bare til orientering, så er bag med nett forbudt i Sverige. Hva tror du skjer med nakken om du krasjer og barnet ligger løst i en bag? Selv om baggen er fast i bilen, er IKKE barnet fast i baggen. Vil ikke provosere noen med dette innlegget, men både jeg og mannen min "jobber" på veien, og ser MYE rart når det gjelder barnesikring
saccara Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2007 ja, jeg har lest om dette med bag. syntes bare at det er så rart at så mange fortsatt bruker det da. men blir nok sete her ja. tør ikke noe annet.
mamma&urokråka Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har aldri hørt et ord om at bag er farlig jeg. Da vi var i butikken og så på vogn, bilsete ol. snakket damen i butikken (som eier butikken og har hatt den i 37 år nå) ingenting om at det ene var verre enn det andre. Hun sa bare at det er smak og behag og at man kan leie nett til bagen der hvis man vil... Har alltid tenkt at bag er best pga at ryggen til babyen ikke tåler så mye... Hmm. Fikk litt å tenke på nå ja..
shimonie Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 jordmor på sykehuset fortalte at bag ikke var godkjent lenger. hvis man f.eks. skulle tatt taxi hjem fra sykehuset med bag, hadde taxisjåføren plikt til å nekte å kjøre pga. at det er farlig. babyen ligger jo der "løs" , hjelper fint lite med et nett over
puskiluska Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Helt garantert sete. Leste artikkelen fra dinside og stoler på ekspertuttalelsene fra den: http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926
mamma&urokråka Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Ja... Da må vi kanskje ut på handletur igjen da. Vi som trodde vi kunne vente litt med å kjøpe det... Får se hva samboer sier nå da. Han blir nok oppgitt over meg og alle "ideene" jeg får her inne på BIM, men.. Babyen må ha det sikrest mulig, det vet jeg han er enig i..
Første babyen=) *jentebaby* Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 sete, du kan jo stoppe og ta ut baby litt underveis så belastningen på ryggen ikke er så stor..selvom du har nett på baggen så er jo ikke ungen fast i baggen, hvis du da kolliderer fra siden sklir jo baby bare mot der du kolliderer da, det var en link fra youtube eller noe som lå her for ikke ikke så lenge siden, der ser du det ganske godt hvorfor du ikke burde ha bag, der sto det også at selvom ting er lovlig er det ikke altid sikkert.
mamma&urokråka Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 Noen som vet om linker til sider hvor det står mer info om dette? F.eks. om offentlig godkjenning osv..?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Bilsete, uten tvil. Leste en rapport om skader ved bag (lurer på om det var inne på Trygg trafikk?), og det var ikke lystig lesing. Babyen har det best i sete!
mamma&urokråka Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 Tenk at jeg ikke visste dette! Føler meg som dårlig mor nå altså.. Tenk om det er flere sånne "selvfølgelige" ting jeg ikke tenker på som "alle andre" vet... Skummelt..
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 Uff Camilla, ikke meningen å være ekkel....selvfølgelig er du en god mor!!! Jeg visste heller ikke dette før et stykke uti savngerskapet. Det er jo så mye å holde styr på! I sånne tilfeller er det veldig greit å ha BiM...
susemikkel Skrevet 17. desember 2007 #17 Skrevet 17. desember 2007 verdt å ta en titt på denne ;o) Så tviler man nok ikke mere på hva man velger for barnets sikkerhet
mamma&urokråka Skrevet 17. desember 2007 #18 Skrevet 17. desember 2007 Godt å høre :-) Vet du hvor man får tak i sånne nakkeputer da? Samme stedet som de selger bilseter kanskje..?
termin 29.jan Skrevet 17. desember 2007 #19 Skrevet 17. desember 2007 OK, litt fælt men... Hørte om en sykepleier som hadde fått inn en baby på akutten som hadde vært i bag-nettet etter kollisjon. Hun var ikke i tvil!!! Bruk sete! ...og husk å feste setet riktig i bilen og max 2 fingre under selen, så babyen sitter godt fast. PS: Ikke tro på selgeren i butikken heller, det gjorde vi og etter et halvt år fant vi ut at vi hadde festet setet feil!!! Les bruksanvisning nøye.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #20 Skrevet 17. desember 2007 trodde ikke det var lov med bag her i norge lengre heller jeg. Mener å ha lest at da dekker ikke forsikringen det. Vet hvertfall at taxi etc ikke har nett lengre, kun praktiserer med sete
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #21 Skrevet 17. desember 2007 for kjøring i bil er det ingen som anbefaler bruk av bag- de kan gå veldig gale om en kræsjer fra siden. tenk deg det selv da, de ligger jo og deiser frem og tilbake oppi der. eneste promillen som gjør at det kan være bra er jo at ryggen er strekt, ikke kroket. kjøp et vel renomert bilsete, eks maxi cosi cabrio som har vunnet masse tester.
lilwil 21.1 Skrevet 17. desember 2007 #22 Skrevet 17. desember 2007 Bare som en liten tilleggskommentar. Jeg tror faktisk stillingen til barnet er ganske god i de nye bilsetene, med ekstraputen som følger med. Tenk på barnets stilling inne i magen. De er jo vant med å ligge godt krøket sammen, ihvertfall den siste måneden. Tror stillingen i setet både gir trygghet og god støtte for barnet.
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #23 Skrevet 17. desember 2007 Det er ikke bra for babyen å sitte, men det går fint for kortere perioder. Bilsetet skal brukes med bevissthet, og ikke brukes som vippestol/sittedel til vogn osv. før babyen er minst tre måneder. Barnet er absolutt best sikret i bil når den sitter i bilstol - men det betyr ikke at bilstolen er bra i alle sammenhenger. (Har en tendens til å bli litt svart/hvitt her inne, synes jeg...)
EnMamma Skrevet 17. desember 2007 #24 Skrevet 17. desember 2007 Ville aldri valgt bag. Linker med mer her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/08/hvordan-sikre-de-minste-barna.html "Trygg Trafikk er klare på at det som anbefales til de små er bakovervendt barnestol, det finnes selvfølgelig noen unntak her som på så mange andre områder. Sveriges svar på Trygg Trafikk, NTF, sier at vognbag kun bør brukes hvis barnet har en form for funksjonshemning eller eventuelt andre spesielle grunner som gjør at barnet må ligge. De anbefaler da folk å forhøre seg med lege først."
TinaP Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Vi har kjøpt sete, men har sett på bag-sikring. Jeg trodde at babyen lå løst i bag'en med netting over, men det stemmer ikke. Det blir lagt puter rundt hele babyen slik at han/hun skal ligge stødig. Men jeg føler selv at sete ser sikrere ut. Kommer nok til å kjøre enda mer forsiktig når jeg har barn i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå