Gå til innhold

Hvorfor kan vi bare ta paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan vi ikke ta ibux eller noe annet mildt smertestillende i svangerskap?

Jeg hadde hørt at vi kunne ta paracet av og til når man var gravid, men tenkte at ibux og pinex heller ikke var farlig da, at det var den ketegorien medisiner det var snakk om.

Så jeg har tatt litt pinex og litt ibux og paracet (ikke sammen da, men det som var når jeg ABSOLUTT mest trengte det).

Men hvorfvor bare paracet?

Har lurt på det en stun, er det noen vet dette her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi det smertelindrene midlet i Ibux lukker hjertekammerene eller noe sånn og det skal ikke skje før fødsel, dette kan føre til hjertefeil o.l hos barnet

Skrevet

ibux inneholder stoffet ibuprofen og virker annerledes enn paracet. det påvirker IKKE hjertekammerene, men nyrene.

skal ikke brukes under 1 og 2 trimester, med mindre det er strengt nødvendig. kan under regulerte tilstande rbrukes i 3 trimester, men ikke uten i samråd med lege.

det er ikke slik at de ter livsfarlig å ta en tablett, men behandling over en periode det her er snakk om. så det går nok greit at du har tatt noen ibbux av og til. og du har jo vært på ultralyd og da ville de nok sett om det var noe galt med nyrene. de er jo en av sjekkpunktene..

Skrevet

Det er ikke bare paracet man kan ta. Men amertestillende som inneholder paracetamol! :)

Så da kan du og ta Pinex og Panodil bla! :)

Skrevet

Ibux fortynner også blodet, noe som ikke er bra. Dessuten er det vel ikke vanskelig å spise noe annet en paracet?

Skrevet

Ibux er ikke blodfortynnende i seg selv. det var Globoid som var det for 100 år siden og dermed ble tatt av markedet. hadde ibux hatt samme effekt hadde de ikke latt det passere i helsedirektoratet.

Ibux KAN i noen tilfeller hemme en del av prosessen i blodkoaguleringen. men kun når dette oppstår samtidig som en annen ganske sjelden tilstand som jeg ikk ekomemr p ånavnet på nå...

Skrevet

Ibux og Paracet oppfattes nok som ganske like legemidler, men er forskjellige. Det vil også si forskjellige bivirkninger. Mens Paracet regnes som trygt for fosteret, er det rapportert misdannelser hos fostre/barn der mor har brukt ibux, spesielt i siste trimester av svangerskapet. Derfor bør man ikke bruke Ibux under graviditet.

Det er nok ikke den blodfortynnende effekten som er årsaken, men heller den fosterskadelige effekten, som gjør at man frarådes bruk av Ibux under graviditet.

Pinex og Paracet er stort sett det samme, i alle fall så lenge det ikke er snakk om f.eks Pinex Forte, som også inneholder et morfinpreparat. Det ville jeg ikke tatt uten samråd med lege mens jeg var gravid.

Skrevet

Klippet ut fra felleskatalogen.no;

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

=)

Skrevet

ibux er blodfortynnende jo! gjør vel ikke noe særlig utslag sikkert hvis du tar en men, når folk får hjerteinfarkt eller hva det var sier legene at man skal kjøre på med ibux

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...