Gå til innhold

Kolikk og familieselskap på julaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som om gutten vår på 5 uker har kolikk. Har skreket fra kl. 21 - kl. 01 de siste tre dagene.

Har for første gang på veldig lenge gledet mg skikkelig til å feire jul, men om dette fortsetter gruer jeg meg VELDIG til julaften...

Vi skal være hjemme hos svigers, hvor også alle søsknene til samboer skal være + tanten hans (som er tidligere helsesøster...)

Skal jeg måtte rømme til en annen del av huset og sitte der med en hylskrikende guttunge hele kvelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel kanskje det, men får tro at familien har vett på å uoppfordret avlaste deg en del da, folk må jo skjønne såpass!?

Uansett - sjekk om dette hjelper mot kolikken:

-Kutt ut alle melkeprodukter i ditt eget kosthold i noen dager - ofte effektivt.

-Kjøp ammete på apoteket, forhindrer ofte luftdannelse i magen. Drikk 2-3 kopper selv hver dag.

-Spør etter minifom på apoteket (de har det i kjøleskap), hindrer gassdannelse i babyens mage, Gis før måltidet.

-Gå gjennom kostholdet ditt ellers (brus, koffein etc)

Håper det ornder seg - god jul:-)

Skrevet

Uff, vesla her hadde også kolikk og jeg vet hvor slitsomt det er. Det er absolutt ikke moro å være på besøk mens ungen hyler av smerte, og alle ser på og kommer med velmenende råd men man blir så stresset og vil bare hjem. Hva om dere drar hjemover tidligere på kvelden, så om det tar helt av så er dere ihvertfall hjemme?

Skrevet

om du vet at han får det kl 21 så ville jeg dratt hjem innen den tid tror jeg... sånn at dere får være litt i fred da..det hadde jeg gjort om jeg skulle til svigermor.. men om jeg skulle til mamma hadde det vært anderledes... men det er jo meg da

Skrevet

Og er det ikke kolikk, kan det være at han simpelthen er overtrøtt. Får han nok søvn, tror du? Vår jente gråt på samme måte, her har vi endret søvnrutinene. Alt fokuseres på nok søvn. I tillegg drikker jeg ammete hver dag (mange kopper) mot luft i magen. Syns du skal prøve alt som foreslås jeg. Av erfaring vet jeg at de ofte skriker mindre når det er mange folk til stede, for da er det så mange å se på... mange som kan gå litt rundt med babyen din også. Dette går så bra, så!

Og går det ikke, så be om å få et rom som dere kan trekke dere tilbake til, legge dere litt nedpå, amme litt og slappe av i fred. Kanskje sovner han søtt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Det varierer mye hvor mye søvn det blir i løpet av dagen, men i går f.eks (da skrikingen om kvelden var den desidert verste hittil) sov vi til kl. 10.30 om morgenen, vi reiste til byen for å møte en venninne, og han sov fra vi reiste kl. 12 til vi kom hjem kl. 17.30, bare avbrutt av amming kl. 14.30.

Men så var han stort sett våken helt til vi sloknet begge kl to (sevsagt litt "småsoving" innimellom, men han våknet av at han skrek i søvne...

Når han først sovner rundt kl. 1 - 2, sover han til kl. 10 - 11, bare avbrutt av en amming i 7-tiden...

Nå i kveld er han rolig og halvsover, men bare når han får ligge på magen på armen min...

Er veldig gulpete av seg, så kan tenke meg at skrikingen kommer av luft og evt. at det "svir" i spiserøret pga skikkelig sur gulp.

Er også mistanke om at det kan være noe i nakken. Skal til fysioterapeut til uken, og da får vi se om vi kanskje skal kontakte manuellterapeut...

HI

Skrevet

På apoteket sa de at minifom ikke skal gis før beibien er minst 3 mnd........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...