Gå til innhold

Hva mener dere som sier dere er kristene

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men ikke religiøse!??!!?

Hvordan kan man være kristen men ikke religiøs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo

Når man ber en religiøs bønn f.eks så ramser man opp en regle uten at hjertet er med og man håper at man blir hørt.

Når man snakker med Faderen hjerte til hjerte så ber man en ikke - religiøs bønn i VISSHET om at man blir hørt og tatt på allvor.Det er altså en gjensidig kommunikasjon.

En ting som kjennetegner at noe gjøres religiøst er FRYKT, altså det at mnsk drives av frykt for en ukjent Gud som de håper de skal klare å tilfredsstille ved å gjøre mange slags ritualer , bønner og" gode gjerninge".

Det finnes Kristne som er religiøse ja, det oppropet mot han schau typen på tv2 var en typisk religiøs handling fra kristne.Det finnes altså to typer kristne: de religiøse og de ikke-religiøse.

MEN det finnes mange andre religioner som gjør mnsk svært religiøse , f.esk Hinduismen og Islam

Skrevet

Men Hallo!!!

Religiøs= å tro på en høyere/dypere makt/noe gudommelig.

Og det gjør jo en kristen.

Finn en ordbok å slå opp ordet Religiøs da vel.

Skrevet

Ja men det er forskjell på å være religiøs og leve et liv sammen med en person.

Skjønner hvor du vil hen men det er altså dette vi kristne mener når vi snakker om at vi er kristne men ikke religiøse=)

Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hva du mener?

Tror jeg må ha det inn med tskje;-)

men jeg tror jeg har forstått at du mener det at å være religiøs er noe negativt?!

Skrevet

Ja, greit. Slå opp hvilket som helst ord i ordboka, og se om den meninga ordet har der er den meninga ordet har i praksis.

Ordet religiøs forbindes med så mye rart. Det definerer på en måte mer enn troa. Jeg vil si at religiøs passer bedre for å beskrive et samfunn enn et menneske.

Om det er en selv som ser på religiøs som negativt, eller om det er frykten for at andre skal se på det som negativt, veit jeg ikke. Det er sikkert en kombinasjon. Det er mangfold i den kristne tro, som i alle andre religioner.

Skrevet

Hehe.. Jeg ser at jeg ikke har svart før på dette innlegget, som jeg trodde. Men jeg har skrevet en "avhandling" inne på dåp/navnefest og svart på det samme... Trodde det var her jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...