Gå til innhold

Vil ikke spise middag og vil ikke være ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli sliten av å krangle og krangle hver dag med min gutt på 5,5 år. Han vil ikke være ute. Han sier det er kjedelig og finner på alt mulig inne. Kun når vi andre i familien går ut da kommer han også. Han ber aldri om å få gå ut, selv om det er andre unger ute. Hva skal vi gjøre?? Dette tar på. Så var det middag! Det liker han ikke, sier han. Kun grøt og pannekaker og noe pizza. Men det sier seg selv at det kan man ikke ha hver dag. Han spiste dette når han var liten, helt til han begynte i barnehagen. Potet lukter han ikke på...Dette sliter også og det er ikke så lett å finne på noe til middag. For man vil jo at han skal få i seg noe mat. Er det noen som har hatt de samme problemene og som har noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nok ikke si jeg kjenner meg helt igjen nei siden jeg har det helt motsatt, men prøver å komme med noen tips uansett. Når det gjelder det med middagen så finnes det jo forskjellige grep dere kan gjøre, selv har jeg vært veldig bevist på at noe slikt kunne komme og jobbet med det etterhvert, så sønnen min på samme alder spiser alt. Snakk med han om maten, fortell han hvor i kroppen de ulike typene mat trengs, jern (som f.eks. i brokkoli) til muskler, melk til tennene og benene. Fortell han om et nytt opplegg dere kommer til å kjøre, forbered han på dette: At heretter får han f.eks. ikke lørdagsgodt om han ikke har spist maten som er på talerkenen (er det mange forskjellige grønnsaker kan han jo få lov til å velge bort en av de, men han må uansett smake på den først), la han gjerne se lørdagsgodtet, men for all del ikke gi han det om han ikke spiser opp. Joda det kan høres strengt ut, men er det ikke verre om han nesten blir underærnert? La han få begynne og hjelpe til med middagenog gjerne smake litt underveis. Snakk med han om det han synes er veldig godt som is f.eks at dersom han aldri hadde smakt det så ville han heller ikke kunne si om han likte det. Jeg tror nok det er litt trend i den alderen i barnehagen å ikke skulle spise noe som helst, sønnen min får mye skryt siden han smaker på alt fra rå fisk til nytt gotteri. Nå i det siste så forteller jeg han også at se hvor høy du er i forhold til andre barn i barnehagen, det er fordi du er flink til å spise mye forskjellig (Kremt, den der er nok ikke helt fin, men jeg gjør det for å ungå at han tar etter spisevanene til de andre barna i barnehagen)

Når det gjelder det å leke ute så er jeg ikke helt sikker på hvilke råd jeg skal gi, liker han å være ute i barnehagen? Hvem og hva leker han med der? Kan dere gi han noen morsome tips til å holde på med leker ute? Vel, når det er sagt så må jeg si at min sønn der også er motsatt og han kjeder seg når han er inne selv om han har et rom fult av leker så er det ikke noe som er gøy, han vil helst bare være ute. Problemet mitt igjen er gjerne det at skal han være ute her så må jeg gjerne være der å følge med siden vi ikke har så stor lekeplass utenfor huset her. Så jeg kunne heller trenge tips på hvordan å få barn til å leke inne;-)

Uansett så får du ha lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...