Gå til innhold

må jeg gi fra meg barnet mitt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir alenemor i 2008- har termin i mai....

barnefar ønsker også permisjon, men må jeg da levere ett nyfødt barn til han da di ukene???

høres ikke så veldig logisk ut....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

,,Du er forbeholdt permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel. Resten må dere prøve å bli enige om tror jeg. Skal dere dele ansvaret 50/50 så er det vel mest logisk også å dele permisjonen 50/50..?

kanskje du kan snakke med en rådgiver av noe slag??

Skrevet

Sitter i nesten samme situasjon selv. Har termin i mai jeg også. Men vårt forhold går opp og ned, en dag er vi venner, en annen dag ikke. Veldig slitsomt! Men tror vi uansett skal prøve å være en del sammen etter at han er blitt født. Husk at du har matfatet, men det er utrolig fint at pappa vil bli kjent også.

Vet ikke hvordan forholdet mellom dere er. Jeg har prøvd å få med pappa'n på familierådgivning, for å bli enige om en ordning. Han har ikke vært intr i det. Men i forrige uke da jeg tok det opp igjen, sa han at fra jan-08 var det obligatorisk for foreldre som ikke bor sammen å dra på dette. Jeg vet ikke hva som stemmer, men siden han sa det... Kanskje noen andre som vet? Hadde jo vært greit, hadde kanskje blitt et par krangler mindre ihvertfall..

Lykke til ihvertfall!

Skrevet

jeg er HI.....

med 50/50 deling...... hva vil det si da? att jeg skal ha barnet 6 mnd og så levere barnet til far i 6 mnd??? 6 mnd konstant??? næææi........kan jo ikke det.... må vel være av og til???

barnet er jo veldig avhengig av mor da, ihvertfall første året??

herregud jeg er redd.....

Skrevet

Jeg vet ikke med jeg ville tro at begge har krav på like mye tid sammen med barnet. Nei mener ikke 6 mnd hver. men kanskje annen hver uke eller noe sånn.. aner virkelig ikke. Snakk med rådgiver du/dere, så finner dere helt sikkert en fin ordning på det!

Skrevet

Hvis dere ikke bor sammen eller er sammen, har ikke far krav på noe av permisjonen!! Jeg er selv alenemor til to..

Skrevet

Det stemmer at det er kommet nye regler om megling, når samboere med felles barn går fra hverandre. Dette er nå pålagt, på lik linje med dem som er ektepar.

jeg har vert alenemor i mange år og i de tilfeller der vi skulle sette opp en samværsavtale gikk vi til et familievernkontor. Der har vi fått veldig fin hjelp til å løse våre konflikter. Sammen i gjen ble vi ikke, men vi samarbeider godt om barna.

Familievernkontorene rundt om i de ulike kommuner har noen ganger endel ventetid, men får du se om litt masing hjelper. Uansett om du får ham med deg dit eller ikke, er det en fin plass for deg til å få snakke med noen om din situasjon og finne ut av dine rettigheter og plikter. Anbefaler deg også å ta konktakt med Alene foreldreforeningen eller foreningen for to foreldre. Dette er organisasjoner som sitter med mye kunnskap og er veldig behjelpelige.

I starten hadde vi samvær der jeg var til stede.Disse vart da i noen timer. Etter hvert som barna ble større og trygge både på far og omgivelsene, forlenget vi samværet og han begynnte å ha dem alene.

Lykke til!! Håper dere finner en løsning! Bare husk å ha barnas behov i sentrum!

Skrevet

Hei. jeg vil bare si at å levere fra seg barnet når der er 6 mnd. høres urimelig ut. Hvis du skal amme barnet er det nesten umulig å gjennomføre det etter 6 mnd i så fall hvis dere skal dele 50/50, og det er ikke bare, bare for mor og barn å trykke på en knapp heller når det gjelder amming, og hvis det i tillegg er meningen at du skal i jobb etter 6mnd er det etter min mening helt håpløst... Må vel være noe som heter å ta hensyn til barnet også? Dessuten kan det være godt for mor å ha litt lenger permisjon enn 6 mnd, som tross alt har gått gravid i 9mnd, og har født etterpå. Jeg husker etter min første fødte hadde jeg ikke klart å gå på jobb etter 6mnd pga fysiske ting med kroppen etter fødsel... Jeg håper for all del at du får litt lenger tid med barnet ditt enn 6mnd både for deg selv og barnet hvis det er det du vil, og det hørtes slik ut i unnlegget ditt. Jeg vet det er noen som greier det, men langt ifra alle greier det.

Skrevet

Høres helt sykt ut. Et spebarn trenger å være med moren sin!!! Dessuten hvis du skal amme, byr det på endel styr... Ville aldri gitt fra meg en nyfødt, og delt 50 / 50. !!!! Man må tenke på barnets beste, og det er å være med mor. Henviser til barnepsykolog som er spesialisert på tilknytningsteorier, joachim H fra BUP på sørlandet:.....

Skrevet

Om du blir alenemor har han ikke rett på noe av fødselspermisjonen, ikke en gang fedrekvoten. Den kan du få overført til deg.

Det første året kan han ha sammvær med ungen hjemme hos deg.

Skrevet

Hei.

Så lenge barnet blir ammet har ikke far rett på barnet på samme måte. Eneste han kan få da er noen timer om gangen på dagen. Det er det. MEn når ungen er 1 år, så kan dere begynne med overnatting. JEg fikk beskjed hos mekleren at de syns det beste for barnet er å sove fat hos den ene og heller til bringe noen timer hverdag med far. Lykke til.

Skrevet

Huske eg va veldig observang på dette når eg fekk min første, siden eg og barnefaren ikkje va sammen. Og eg va redd han va truande til å gå til rettsak eller noke(han er veldig ustabil, så viste ikkje ka eg sku forventa). Då fekk eg beskjed at mor har foreldre retten første leveåret uansett, for det er mor som er det vandrende matfattet. Kom ikkje i nokon situasjon der eg fant ut om det va fakta eller ikkje(heldigvis). Men va vertfall den tilbakemeldinga eg fekk.

Skrevet

Jeg trodde virkelig at du som alenemor hadde rett på hele permisjonen alene, om han vil ha permisjon han også så trodde jeg ikke det hadde noe å si om du ikke ville dele isåfall?

Skrevet

Når barnet er så lite, er det ekstra viktig at det har en fast person å knytte seg til. Det vil ta skade om det blir flyttet over til en ny omsorgsperson ved 6 mnd alder. Det smarteste er nok at barnet bor hos mor, men at far kan komme mye på besøk, kanksje ta det med seg på spaserturer etc. Det hender såklart at noen babyer må flyttes fra den faste forelderen, men da er det helt spesielle forhold.

Er selv sykepleier, og har mye kontakt med psykiatrien gjennom jobben. En psykiater og sykepleier som kurser oss endel, hadde for litt siden en dag med info and. skillsmisse barn. De sa at erfaringsmessig, så var det verste og mest skadelige man gjorde med ett barn, å dele 50/50... fordi alle trenger en fast bopel, og barna føler seg mye mer splittet enn nødvendig. Det var hverfall disse barna som kom igjen og igjen innom ungdoms psykiatrien. Trist, siden det er så vanlig.. men det er et så sårt tema, at ikke engang media tar det særlig ofte opp. VG har skrevet om dette ett par ganger da. Men sett dere i barnas sted, og ikke vær egoister! De trenger begge, men ikke nødvendigvis halvparten av hver...

Må vel signere anonymt her... men dette er faglig dokumentert psykiatri stoff, som dere kan lese om i faglitteraturen.

Skrevet

Er man alenemor, blir fars permisjon overført til deg. Gå i på NAV siden sider. Det står der. du kan jo ikke levere fra deg et lite barn om du ammer f.eks. Jeg blir alenemor og pappan bor på en annen kant av landet. Jeg kunne jo ikke sendt babyen min helt dit, for at han skulle ha permisjon med babyen.

Skrevet

det gjorde ikke jeg, men han kan tilbringe tid med dere noen ganger, babyen skal jo ha mat og når den er så liten skal den jo være hos mamman sin , faren kan jo komme å sove over og være sammen med babyen og deg hos deg ,el du hos han, han kan ikke kreve det når babyen er så liten .

Skrevet

Når barnet er så lite er det ikke noe som heter å dele likt, dette vill em si på familievernskontoret. Når man blir alene å barnet er så lite så trenger barnet mest å være hos en acv foreldrene fast. Man begynner ikke med annhver helg på ett så lite barn ennå da må far komme på besøk å ha barnet over noen timer. Dem anbefaller ikke overnatting før barnet er nærmere 1 år.

Når det gjelder permisjonen faller alt på den ene, tilåmed pappans 6 uker, det er bare å gå inn å lese på nav.no det står der. Dere som ikke aner hva dere prater om burde la være å svare.Det er lett for enkelte her inne å si man har rett på etc, hva om det var dere som måtte dele?

Ellers er barnet for lite til alt enkelte mener man har rett på. Ta en tur til nav og familievernskontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...