Gå til innhold

Merkelig syklus....

*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt og ha 6 dager-21 dager mellom altså 27 dager....

Nå har jeg i 2 perioder hatt 3 dager-24 dager mellom.... er det flere sm har fått kortere TR etter at dere ble prøvere?

Dette kan vel gjøre at EL flytter på seg! eller?

Jeg må legge til at jeg ALLTID har hatt samme lengde og veldig regelmessig syklus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lengden på mensen har ingenting å si, man måler syklusen fra dag 1 i mensen (første dag hvor man blør skikkelig). Hvor lang fase det er fra mensen til EL kan variere, mens fasen fra EL til mensen (lutealfasen) er like lang +-1 dag hver gang.

Når du har EL er vanskelig å si, selv om man bruker å si at "vanligvis" så ligger denne sånn ca 14 dager før mensen (men alt fra 9-18 dager er mulig, har man kortere lutealfase enn 9 dager er det vanskelig å bli gravid), dvs at du med 27-dagerssyklus vil ha den på dag 13 (dvs 13 dager etter første dag i siste mens). EL-tester i den perioden, eller temping/sjekking av livmorsekret vil hjelpe deg å fastslå når du har EL.

Et eksempel: jeg har en stabil 28-29-dagers syklus, min lutealfase er på 13-15 dager, dvs at jeg har EL en gang mellom dag 13 og dag 16. Jeg temper og sjekker livmorsekret for å fastslå EL.

Anbefaler http://pernille.info for informasjon om syklus, temping etc.

Håper dette var til noe hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...