Gå til innhold

Spørsmål ang. streptokokk B

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tidlig i svagerskapet påvist at jeg har streptokokk B, og skal ta nye prøver etter uke 30. Det jeg lurer på er om det er stor infeksjonsfare om man begynner å lekke fostervann. Tror jeg lakk fostervann fa ca. uke 36 med forrige ungen min (han kom 16 dager før termin) Skal man ta kontakt med sykehuset om man har mistanke om lekkasje? Blir jo litt skeptisk når jeg leser at det kan føre til blodforgiftning hos barnet. Håper på svar fra noen som enten har egen erfaring i forholdt til dette, eller noen med faglig bakgrunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter.

Det må da være noen med erfaring på dette området, for ca.10 % av alle gravide har jo streptokokk B.

Skrevet

Heisann!

har du fått antibiotikabehandling?

Uansett jeg anbefale å ta kontakt hvis du begynner å lekke fostervann. Spesielt med tanke på at du gjorde det sist. Jeg har ikke hatt StrepB selv, men det syns jeg høres ut som det eneste logiske og rette å gjøre. Det vil nok øke infeksjonsfaren, ja.

Men hvis du har fått antibiotika mot streptokokkene, så er det jo en god sjanse for at du ikke er smittefarlig lenger, men det finner du ut på en blodprøve, regner jeg med.

Lykke til!

Skrevet

jeg hadde også gbs før fødsel.. fikk beskjed om at dersom jeg fikk lekkasje eller vannet gikk så skulle vi ikke ha sex, fordi det økte faren for infeksjon.. fikk ikke beskjed om noen andre hensyn... ville spurt jordmor hvis jeg var deg.. bare for å være sikker..

jeg fikk tre doser antibiotika under og etter fødsel, og babyen ble også testet for smitte, men hun var helt frisk...

håper dette var litt til hjelp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...