Gå til innhold

Høygravid og husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som tilsier at jeg nå bør begynne å roe litt ned? Har termin 11 januar og det er under 4 uker igjen. Har vært sykemeldt lenge og bruker dagene til å vaske og styre i huset og sitter nesten ikke i ro. Nå merker jeg at jeg får hovne ben og blir veldig sliten dersom jeg styrer på hele dagen. Alt er liksom i orden, men allikevel klarer jeg ikke sitte i ro. Er det farlig for barnet at jeg vakser golv og står i??? Noen som vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar meg av alt husarbeidet her i kåken, men om jeg blir sliten så gir jeg meg. Jeg overdriver ikke, helsa er viktigere enn shitten:)

En merker vel på kroppen sin om det er bra eller ikke og hvor mye en kan streve på? Kroppen min sier iallefall fra når den har fått nok.

Skrevet

Jeg var skikkelig flink i huset i går, vaska gulv og sto på, og følte det gikk greit. Men i natt fikk jeg betale; våknet av at bekkenet var så vondt, og det har jeg aldri gjort før. Så jeg gikk nok litt for langt i går.

Jeg tror ikke det er skadelig for barnet at vi styrer på, så sant vi ikke blir veldig slitne og stressa, men det er nok ikke helt bra for oss selv. Er nok viktig å lade opp batteriene litt også, tror nok vi vil trenge det til fødselen og tiden etterpå. Dumt om man da er helt utslitt!

Men så er det jo kjedelig å bare sitte stille også, da;)

Skrevet

Det er ikke farlig i alel fall, så lenge du stopper om du får vondt. Men det blir jo litt tyngre når det nærmer seg termin og jeg merker i alel fall at det tar mye lengre tid å vaske badet f.eks. enn før. Jeg er i uke 37 og gjøre like mye (dvs alt) husarbeid som jeg har gjort før, men jeg er heldig og har lite plager av graviditeten. Merker dog at magen er litt i veien nå om dagen, men jeg passer på å sette meg ned i blannt og hvile litt innen neste økt. Om man elelrs er i form tror jeg det bare er lurt å holde seg litt i aktivitet.

Skrevet

Så flinke dere er da! Her gjør samboer omtrent alt. Jeg tørker litt støv og vasker opp og sånt, men støvsuging, vasking av gulv, bad ol. tar han... Jeg burde kanskje vært flinkere, men jeg får så vondt i magen, kynnere tror jeg (kjennes nesten ut som hold/sting...) så jeg slapper av.

Går tur hver dag, men det er vel det meste jeg er aktiv tror jeg. hehe.

Skrevet

Så lenge det ikke er smertefullt er det ingenting i veien for å hverken trene, gjøre husarbeid eller være aktiv på andre måter. Det er bedre for både deg og babyen at du beveger deg enn å ligge flat på sofaen hele dagen, med mindre man har bekkenløsning eller andre store plager. Jordmoren min tipset om at man uansett bør ta en siesta midt på dagen, der man ligger med beina opp og prøve å få seg litt søvn. I tillegg bør man sove til man våkner av seg selv om morgenen (hvis man ikke har flere barn da...), viktig å samle opp energi før den store innspurten. En tur i frisk luft er også noe alle bør unne seg så lenge man har krefter til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...