Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Jeg ble igangsatt og hadde lystgass omtrent fra starten og husker ikke smerte.. etter noen timer anbefalte jordmor meg epidural fordi det var så innmari intenst at hun var redd jeg ikke ville ha krefter igjen til slutten om jeg ikke tok det. Så jeg sa ja... Men smerter hadde jeg ikke. Det var ikke derfor jeg fikk den.. Dessuten hadde jeg epiduralen også under pressriene og etterriene... Men alle jeg kjenner som har fått epidural så har de stoppet den når pressriene kom.... (det verste med fødselen var de 3 første dagene da jeg fikk kur på kur på kur og strippet og slikt.. DET var pyton det)
~Maja Mor~ Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Det er vanlig prosedyre å skru av episuralen i utdrivningsfasen. Dette for at mor skal kjenne pressriene og kunne jobbe med dem, epiduralen kan føre til at mor ikke kjenner dem så godt. Hmmm, etterriene kommer jo gjerne lang tid etter fødsel.... Hadde du med deg epiduralen inn på barsel da? Merkelig innlegg. Men for all del, hadde du ingen smerter, så hipp hurra for deg :-)
familien kaos- komplett Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 ja, vil tro du er den eneste som har hatt en smertefri fødsel.
hit og dit Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Eg fekk epidural tidlig, etter 2,5cm åpning. Det var ikkje så vondt fram til då, men sidan eg ikkje har smerteterskel, og var klar over kva som var i vente, så blei epiduralen satt. Den virka som bare det og etterpå så kjente eg ingen smerte. Desverre så virka oxytocin dryppet og svært godt, og eg fekk kjempekraftige og samanhengande rier. Eg åpna nesten to cm på under ein time. På grunn av dette så vart det problemer med oksygenet til ungen og det resulterte i katastrofesnitt i narkose. Så eg hadde ikkje smerter under fødsel nei. Etterpå derimot så hadde eg ein del vondt i såret og brystvortene og vonde etterrier, som normalt er.
Mamma til snart 4 Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 hadde modningsrier i 56 timer før fødsel, det var det verste for meg. men FØDSEL så hadde jeg ikke smerter, synes det ikke var noe vondt i det hele tatt, hadde heller ikke smertelindring. .
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Jeg hadde smerter under fødselen, men trodde nå det var helt normalt. Brukte ikke smertestillende i det hele tatt. Hadde aldri som mål å være helt smertefri heller, for det skal faktisk gjøre vondt å føde.
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Hadde endel smerter de 2 timene det tok å gå fra 1-ca 3 cm, ekstreme smerter den timen jeg brukte fra ca 3 til 4 cm og helt hysteriske smerter den halvtimen jeg brukte fra 4 til 10 cm. Pressriene var ikke vonde, og jeg syns ikke selve utdrivelsen var noe fælt i det hele tatt. Det fineste med fødselen egentlig (utenom etterpå da!) hadde ikke smertestillende (ble ikke tid til det, ble ikke innlagt før på 4 cm)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Nei, jeg hadde ikke smertefri fødsel. Er heller ikke mesunnelig på deg, fordi du hadde det. Jeg er stolt av å ha hatt en fødsel uten smertestillende.
Kanutten83 Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Jeg hadde faktisk en smertefri fødsel uten noen form for smertestillende, tro det eller ei:o) Det hele begynte kl 03 på natta, da fikk jeg regelmessige sammentrekninger hvert 10 min og litt blødning. De kjentes ut som vanlige kynner, kjente bare at magen ble hard:o) Kl 14 begynte det å bli et småubehagelig press i korsryggen når riene kom, da var det 5 min hver gang. Dro på sykehuset kl 1530 da de kom annehvert min og jeg blødde som en kraftig mens. Fremdeles ikke vondt, trodde det bare var litt kraftigere kynnere. Men da jeg ble undersøkt på sykehuset fikk jeg vite at det var rier og jeg hadde 8 cm åpning, dette var da ca kl 16, 1754 var gutten ute. Ikke engang det å få ham ut var vondt, ble tatt med vakuum. Men syntes det å bli sjekket for åpning var vondt;o) Så jeg var ekstremt heldig:o)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 " stolt av å ha hatt en fødsel uten smertestillende", høres ut som om du synes det liksom ikke hadde vært like bra om du måtte ty til smertestillende. Du vet det at andre kanskje har hatt en mye tøffere fødsel enn deg og da trengte smertestillende, men da alikevel har hatt det vondere enn deg? Jeg misunner dere som har hatt enkle fødsler. Vær glad for det!
Ioren Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 Tror nok ikke det er mange som føder uten smerter gitt... Selv hadde jeg vondt... Gikk fra 4-10 cm åpning på under en halvtime, og fikk pressrier med en gang etter det. Hadde ikke tid til smertestillende siden han kom 1,5 time etter at vi kom til sykehuset, men jeg kunne faktisk ha tenkt meg å hatt det om det hadde vært tid... Er ikke no glad i smerte jeg... men, likevel, jeg vil heller ha samme type fødsel igjen (5 1/2 time fra første rie til ungen var ute) enn å gå i dagesvis med maserier og bruke evigheter på åpning/modningsfase
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #13 Skrevet 16. desember 2007 " stolt av å ha hatt en fødsel uten smertestillende" Ja,jeg også stolt av meg fordi jeg trekker tenner uten bedøvelse!!!Så tøff og kult jeg er!Bedre enn alle andre dumme mennesker som bruker bedøvelse hos tannlegen og narkose ved operasjoner.Det er så mye bedre uten! Det er sikkert deilig og fjerne blindtarmen uten narkose!Alt må vare "naturlig"!!!!
Kanutten83 Skrevet 16. desember 2007 #14 Skrevet 16. desember 2007 Hvem over her er det som har skrevet at hun var stolt over å født uten smertestillende? Lest om og om igjen, men finner det ikke... Kanskje jeg som er i ferd med å få dårligere syn;o)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #17 Skrevet 16. desember 2007 Her var det 38 timer med rier og 2 timer frå 3 cm åpning til prinsessa var ute. Det var veldig intenst! Hadde epidural og lystgass, men følte ikkje at epiduralen virker + riene var for korte for å få virkning av lystgassen! Eg ville helst dø , når det sto på, rett og slett. Men pressriene synst eg var heilt greie og eg husker ikkje heilt hvor lenge det varte, men til slutt gikk det jo veldig fort. Tenkete berre på bestemora mi, som har fått 7 barn uten noke smertelindring og at det skulle eg i alle fall ikkje...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #18 Skrevet 16. desember 2007 Ja, og hvorfor skal det ikke være til å være stolt av å født uten smertestillende. Nekter å tro at det bare er jeg som er stolt av det. Sier ikke at det er galt å ta smertestillende. Jeg håpet å klare det uten, men var åpen for det, hvis det skulle være nødvendig. Og ja, selvfølgelig er jeg stolt. Syns bare det var et tåpelig innlegg. Hvorfor i h............ være så fornøyd over å ha hatt en smertefri fødsel, når du omtrent ikke er ved bevissthet en gang pga alle smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #19 Skrevet 16. desember 2007 Har du ikke noe annet å vare stolt av? Da kan du vare stolt av det da... Stakkars deg.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Smertefri jah... Du var jo dopet på smertestillende!!!!!! HALLO... Sier jo litt da! Jeg hadde IKKE en smertefri fødsel, MEN så hadde jeg ikke noe smertestillende heller... Tåpelig innlegg spørr du meg!!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #21 Skrevet 16. desember 2007 Fy faen og dum. Har faktisk veldig mye å være stolt av. Sikkert derfor jeg også klarer å være stolt av det også.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #22 Skrevet 16. desember 2007 tja tåpelig innlegg kanskje.. men har lest her inne før om dette med smertefri fødsel og trodde også det bare var tull før jeg opplevde det selv. Dette er mitt andre barn og første gang gikk ikke igangsettinga og det endte med ks. Denne gangen regnet også legene med at noe kom til å gå galt pga årsaken til at jeg ble satt igang + at jeg hadde en unge på 5 kg som skulle ut. + en del ting til... Alt var gjordt klar før fødselen slik at de skulle få meg fort på operasjonsbordet hvis noe gikk galt.. Og når riene ble så intense som de ble så ville jordmor ha epidural på meg. Oppholdet mellom riene var så korte at jeg rakk ikke å svare ja på spørsmålet en gang (hadde opphold på under 2 min). Hadde jeg skulle holdt på så tett uten epiduralen hadde jeg ikke klart å presse ut en så stor unge.. Så det er min grunn til at jeg fikk det.. Men som sagt så var det intenst.. klemte vel ihjel handa til min kjære under hver rie... Så ja jeg kjente jo at det skjedde noe, men ikke smerte. og du som kommenterte det med å ha epiduralen under pressriene.. det kommer an på hvilken type man får.. Jeg hadde drypp og hadde også den på til 2 timer etter fødselen. Det var da jeg ble flyttet ut fra fødestua. (men etterpå hadde jeg vondt.. tok flere uker før jeg klarte å sitte normalt..) HI
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #23 Skrevet 16. desember 2007 Kanskje man legger forskjellig i definisjonen "smerte" her? Opplevde smertene svært forskjellig de 2 fødslene jeg har hatt. Første gang var det mer som om jeg hadde en trailer liggende over meg og klemte meg flat. Absolutt smerte ja, men ikke som ved andre gangen da jeg følte at jeg ble revet i stykker innvendig. Hvis du klemte handa så hardt var det nok sikkert vondt, bare at det ikke smerte i den form du definerer som smerte?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #24 Skrevet 16. desember 2007 med smertefri FØDSEL mener dere da selve utdrivelsen? Jeg hadde sterke smerter under åpningsriene, men selve pressriene var ikke vonde, det var bare deilig på en rar måte å få gjøre noe aktivt, samt tanken på at nå er det så og si over.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #25 Skrevet 16. desember 2007 Jeg hadde grusomme smerter til jeg til slutt fikk spinalbedøvelse. Da kunne jeg endelig være bevisst hvem som var i rommet og klarte faktisk å snakke med jordmoren. Så den som mener man blir dopet av smertestillende bør tenke seg litt om - for meg var det motsatt, jeg var "dopet" av smerter og ble klar etter spinalen!! Disse medikamentene virker ikke som narkotiske stoffer!! Men for all del, vær så stolt du bare vil, det hjelper vel på selvfølelsen å føle seg som en martyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå