Gå til innhold

Middager uten løk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode middagstips som er ammevennlige ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, sikker på at ikke babyen din tåler løk? Ikke for å være frekk eller noe, men det er veldig mange som overdriver hva de skal holde seg unna i ammetida.

Ellers kan du jo stort sett kutte ut løk i all mat du lager selv.

Skrevet

Det er sant, men det er testet ut og løk og toroprodukter ser ikke ut til å være tingen ! Og jeg som er så glad i løk i mat og de fleste "lørdagsoppskriftene" mine er fulle av løk eller purre !! Hverdagsmaten er ikke noe problem.

Skrevet

OK:) To lørdagsforslag:

PAI MED BACON OG SOPP

Paideig:

100 g smør/margarin

150 g mel

75 g jarlsbergost

2-3 ss vann

Kjør mel, smør og ost i foodprocessoren til det blir en jevn masse. Ha i vann og sett på til det blir en deig. Legg kaldt i kjøleskap i minst en time. Kjevle den ut og legg i en smurt paiform. Forstiek peien i 10 min på 200grader.

Fyll:

En pakke smårettsbacon

6-12 champignon (avhengig av størrelsen)

200 g vellagret ost (norvegia el jarlsberg )

1 krm grovmalt pepper

1/2 ts tørket krydderurter evt 1 ss ferske krydderurter

(jeg bruker persille, basilikum, oregano)

3-4 egg

2 dl creme fraische

Stek bacon i panna, tilsett sopp. (I steden for sopp kan man bruke broccoli, paprika, purreløk). Ha det over den forstekte paideigen. Osten kuttes i terninger og fordeles over. Bland sammen egg, creme fraische og krydder og tøm over. Stekes på 175 g i ca 40 minutt. Du må bruke en stor paiform, evt forminske oppskriften. Pleier å servere en salat ved siden av.

KYLLING MED OST

2 kyllingfileter

Ost etter ønske feks kremost urter, krydder el hvitløk (parmesan fungerer også fint)

4 skiver bacon

Tråd eller pinne til å feste sammen

Skjær et snitt i fileene. Ha i ost. Surr bacon rundt og fest med tråd eller pinner. Stekes på panna på moderat varme. Hvis filetene er tykke kan det lønne seg å ha dem i stekeovnen til slutt i steden for å "steke ihjel" baconet. Serveres med ønsket tilbehør feks ris eller fløtegratinerte poteter, salat, maiskolber eller annet.

Bon apetit!

Skrevet

Mmmmm, de hørtes kjempedeilige ut ! Skal absolutt prøves ut ! Er snart helg igjen, så da tror jeg det blir pai ! Tusen takk -nallemaja-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...