Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk uten at en regner med noen risiko for påvirkning av barnet ved terapeutiske doser. Forsiktighet bør utvises ved vedvarende høy dosering. Legen min har alltid sagt og legevaktslegen jeg var hos i går sa pracet kan du ta når du er gravid, ingenting annet. Nå sliter jeg med bihulebetennelse som jeg ikke kan ta antibiotika imot. Og har sterke smerter døgnet rundt. Ville dere ha tatt en Paralgin før dere gikk til sengs? Er jo litt skeptisk da, mtp at fosteret ikke klarer å bryte ned medisin like fort som meg.. Noen som har tatt sterkere smertestillende enn paracet før?
Gollegompen Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 Hei. Eg sliter med migrene, og har fått beskjed av legen at eg kan ta PF når smertene er som verst. Så ut ifra det eg har fått beskjed om så kan du nok trygt ta en før du legger deg. Men være forsiktig med å ta for ofte, da PF er sterkt vanedannende, og man bør jo også begrense bruken av medikament iløpet av svangerskapet.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2007 Ok, takk for svar. Veldig godt å høre at andre har fått "lov å ta det". Det er liksom siste utvei, men har lest at det er mot slutten man skal være forsiktig, da man kan risikere å føde barn med abstinenser. Preparatet har jo vært på markedet i årevis, så de har masse informasjon om ettervirkninger og slikt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Overlegen på ahus sa jeg kunne ta dette daglig mot bekkenløsning.. Så når de sier det,så regner jeg med det er trygt!
kajfla Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har betennelse i skulder og min lege sa at jeg bør ta paracet så lenge det hjelper også tar jeg p-forte når det er som verst. Så jeg tar det når jeg skal legge meg, også bruker jeg paracet ellers.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Huff, får man ikke antibiotika mot bihulebet?? Tror jeg har det også ser du, og hadde håpet jeg kunne få noe for det Men jeg hadde nyrestein tidligere, og da fikk jeg pinex forte, og det skulle være trygt sa legevakts legen. Vet ikke forskjell på disse, og paralgin forte, men jeg tror det skal være trygt, så lenge man ikke bruker det for lenge.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2007 Joda, jeg fikk en type, men den virker ikke. Og den andre typen jeg kunne få tåler jeg ikke... Så da sa legevaktslegen i går at jeg burde stålsette meg på to uker før jeg ble bedre... Jeg kunne få en annen type da, men den hadde fått påvist missdannelser hos dyreforster, så selv om sjansen er liten vil jeg ikke ta dem... Får heller prøve å holde ut.. Så det blir nok to tøffe uker ja... Paracet har ingen virkning, tror ikke PF hjelper så masse heller, men om jeg tar det når jeg legger meg burde jeg i allefall få sove! Skal til min egen fastlege i morgen, kanskje han har en vidundermedisin!! Jeg håper i allefall!
ålah Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Hei, jeg sliter også med migrene og i mitt første svangerskap fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta pf. Men jeg fikk migrene dagen før jeg skulle på ordiner ul og tok en pf, når jeg var på UL dagen etter syntes den som tok UL at barnet var unormalt rolig, og jeg tenkte da i mitt stille sinn at det måtte ha noe med den pf dagen før å gjøre, jeg ble såpass skremt av det at jeg ikke tar pf i svangerskapet mere. Fikk ny UL senere, og alt var da normalt med barnet. Jeg tørr hvertfall ikke ta det mere selv om legene sier det er greit.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2007 Klart den lille vil bil påvirket, det hadde jeg jo regnet med. Men selv om den blir det er det jo ikke farlig. Da ville vel anbefalingene fra felleskatalogen vært noe annet! Noe annet som jeg synes er et godt poeng mtp PF i stede for andre sterke smertestillende, er hvor lenge dette preparatet har vært på markedet og hvor godt grunnlag som finnes for å kartlegge ettervirkninger. Men uansett skal jeg klare meg uten i kveld, skal til legen min i morgen, så jeg velger å følge hans råd! Håper det finnes noe som kan hjelpe i allefall... Smerter er ikke godt å gå med enten det kommer fra bihulene eller migrene eller bekkenløsning!
<3 qleopatrice <3 Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Hvis du tar 1/2 PF og 2 paracet, så gir det god virkning. PF forsterker virkemiddel i paraceth. Det er ikke skadelig for barnet. Det gjorde jeg når jeg hadde migrene. Bedre å ta noe smertestillende enn å ligge å ha vondt en hel natt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 jeg ha og fått PF av legen pga. bekkenløsning. Han sa att det var helt ufarlig så lenge en tok det som var anbefalt dose da selfølgelig. Han rådet meg og til og kanskje ta en paracet i tilleg viss jeg følte PF ikke var nok. Jeg stoler på det legen sier jeg. Men jeg tar aldri mer en 1 i døgnet selv om jeg kan ta to i døgnet. tar helst før sengetid, for plagene kan være nokså store etter en lang dag med 2 andre barn og en mann som jebber 12-14 timers dag. Lykke til :-)
-Petrine- Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Om man tar to paracet og i tillegg en halv paralgin forte fører det til at man får i seg over anbefalt dose av Paracetamol som er virkestoffet i både Paracet og Paralgin forte. Den anbefalte dosen er 1000 mg noe som to paracet a 500 mg inneholder. Jeg ville ikke tatt mer enn 1 paracet når jeg tar Paralgin forte. Paracetamol i overforbruk kan skade leveren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå