Gå til innhold

Når man er gjeldsslave... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne noen ha lagt denne ut på skravle for meg??

Jeg er gjeldsslave. Skikkelig! Rota det til for meg selv med visa-kort, forbrukslån, mastercard, ubetalte regninger osv for noen år tilbake og det bare vokser og vokser. Nå har jeg nesten en halv mill i ubetalte regninger... Får ikke bankkort, kan ikke eie bil, kan ikke eie leilighet osv osv for da blir det tvangssolgt. :(

Spørsmålet mitt er om noen vet hvordan det går hvis man får seg samboer eller gifter seg? Er det da sånn at ikke mannen kan eie noe heller fordi man da er "ett"?? Håper noen har litt peiling på dette. Jeg er nemlig livredd for å gå inn i ett seriøst forhold i frykt for å bli glad i noen som løper når de får høre hvor ille det er.. Man roper liksom ikke ut at man har en halv million i ubetalte regninger når man nett har møtt noen heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister jo ikke gjelden for det om du gifter deg. Den forblir nok ditt "særeie", men det vil jo likevel være litt kjipt for familien at du ikke kan få lån osv. Jeg foreslår at du begynner å rydde opp NÅ. Ta direkte kontakt med de forskjellige du skylder penger og få til nedbetalingsavtaler slik at de slutter å legge til gebyrer. Hør også med banken din om de ikke kunne være villige til å gi deg et rimeligere lån slik at du får raskt vekk de dyreste lånene du har. Dersom det er slik at du har veldig dårlig råd kan du ta kontakt med statens et eller annet gjeld (inkassobyråer vet hva det er snakk om) for å få til en avtale. Da betaler du så mye du klarer i noen år, og staten tar resten av regningen, og når du er ferdig med å betale (2 eller 5 år tro?) så er navnet ditt renvasket. Jeg kjenner selv ei som hadde rotet det slik til for seg selv, og hun klarte etter hvert å rydde opp. Slutt å synes synd på deg selv og gjør noe med det. En halv mill i lån klarer du å fikse vet du :)

Skrevet

Hver kommune har ei eller en som jobber med gjeldsordninger,ta kontakt der,dem er kjempe flinke til å sette opp en plan i samarbeid med deg,dem ringer rundt og ordner,men sørger også for at du har penger igjen å leve for.

Venninna mi var i samme situasjon som deg for en del år siden,hun fikk hjelp og hun har nå bare litt igjen å betale,anbefaler deg sterk å ta kontakt...fort som mulig

.Lykke til!!!!

Skrevet

Ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen, denne personen hjelper deg til å få til bra avtaler. Hvis kreditorene ikke går med på en slik frivillig avtale oversendes saken til namsmannen som muligens får til en tvungen gjeldsordning. Det er noe du bare får 1 gang i livet, og 500.000,- er jo ikke såååå mye, så hvis du får til bra avtaler går dette bra.

Hvordan det er med gjeld hvis man gifter seg vet jeg ikke..

Skrevet

Gjelden er din, og jeg ville gjordt mitt beste for å bli kvitt den før jeg fant noen å gifte meg med var jeg deg... Det er jo vanskelig å kjøpe hus sammen med deg, når ditt navn er svartelistet og ikke kan stå på lånepapirene. Dvs at en evt mann må eie alt på særeie det, mens det eneste du har er gjelda, fryktelig kjedelig situasjon... Men du er langtfra den første dette skjer med, og det er fullt mulig å ordne opp, mange måter å gjøre det på, jeg ville anbefalt en tur i banken, sette seg ned med en saksbehandler, skrive budsjett og prøve å få til en refinasiering. Eller som andre her foreslår, ta kontakt for å få hjelp fra kommunen. En gjeldsordning er en grei løsning hvis ingenting annet går, da får du trekk fra kontoen din hver mnd et visst antall år, når de årene har gått slettes resten av gjelda (men du kan ikke leve i overflod de årene, og du får en karantenetid på noen år etterpå hvor du ikke har lov å eie noe).

Ikke vær redd for å lete etter kjærligheten, er jo uansett ikke snakk om å kjøpe hus sammen første halvåret, og begynner du å ordne opp nå, vil du være langt på vei når det evt blir aktuelt.. Og enhver snill mann vil da kunne forstå at du var naiv og dum engang i din ungdom, men nå er du voksen og ansvarlig og ordner opp etter deg!

Grunnen til at jeg vet litt om dette er at pappa var i samme situasjon, han hadde gjedsordning og nå er alt ute av verden, han er gift igjen, og de har bygd hus sammen. Så alt er mulig, lykke til!

Skrevet

gjeldssanering. da har du fem år som du lever på en minimumssats, og hvor alt overstående lir trukket og betalt dine kreditorer, etter de fem årene har du gjort opp for deg.

hvis ikke ville jeg ha snakket med en økonomisk rådgiver i kommunen og ordnet et budsjett og nedbetalingsavtale. stå på! en halv mill kan du klare med jobb:)

Skrevet

Det å få seg kjæreste, samboer eller gifte seg når man har mye gjeld med i bagasjen er egentlig ikke noe problem.

Man må bare passe på at man ikke eier noe selv.

Sørg for at alt som kjøpes står på kjærestens navn. Om dere skulle gifte dere så skriv ektepakt med særeie som tinglyses FØR dere gifter dere.

Så lenge dere passer på dette er det ingen som kan komme å ta verdiene dere skaper i sammen.

Da jeg møtte mannen min var han en gjeldslave. Vi gjorde det slik. Ordnet særeie på meg. Vi fikk stadig noen som prøvde seg på døra, men med ektepakt og særeie så fikk de ikke tatt pant i boligen vår og ting vi eide.

I mellomtiden fikk han ordnet opp i gjelden sin. Og da han ble fri fra alle de gamle spøkelsene så opphevet vi ektepakten, slik at vi eide 50 % begge to.

I mellomtiden så hadde vi en muntlig avtale oss to i mellom hvor vi var enige om å dele alt om vi skulle gå fra hverandre.

Lykke til. Ikke vær redd for å møte den rette. Kom i gang med en nedbetalingsordning du kan leve med og pass på at det er mannen som eier alt når du kommer i et forhold.

I mellomtiden går det jo an å leie, selv om det er dyrere.

Alt ordner seg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...