Gå til innhold

pustetrøbbel med keisersnitt? (link)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle akkurat til å legge ut denne linken jeg og!

Håper flere tenker seg litt mer om før de hyler ut om keisersnitt!! Så fremt at det ikke er særskilte grunner for KS, så bør man så langt det er mulig å føde naturlig ihvertfall! :)

Skrevet

Reager på ditt utsagn om at folk hyler ut om keisersnitt. Synes det viser liten forståelse for andre og deres situasjon. Tror få ser på ks som en enkel løsning! Det er en avgjørelse man kommer til etter mye grubling og tenking. Og som det også står i artikkelen: det medfører ingen økt risiko for spedbarnsdødelighet.

Jeg vurderer selv ks pga fødselsangst. Har faktisk også fått det innvilget med mulighet for å avlyse om jeg ønsker det. Det er et vanskelig valg og man sliter gjerne med dårlig samvittighet ved å evt velge denne forløsningsformen.

Det går an å tenke seg litt om før man skriver!

Skrevet

Kanskje man skal lese artikkelen skikkelig før man lager styr om det her?

Dette gjelder jo da særlig de som blir født før uke 39 og man blir vel som regel ikke satt i gang da med mindre det er særlig grunn for det?

Og jeg har klippet ut det som den norske legen påpeker; det er pga litt vann i lungene og etter et par dager er som regel alt i orden.

Man lager mildt sagt storm i vannglass her...

"De danske forskerne mener forklaringen er at vanlig fødsel setter i gang frigjøring av stresshormoner hos moren. Disse overføres til fosteret og er sannsynligvis svært viktig for å modne barnets vannfylte lunger.

Ifølge Saugstad dreier pusteproblemene seg som regel om at barna fortsatt har litt vann i lungene. Barna blir da ofte overført til nyfødtavdelingen hvor de får oksygen dersom de trenger det, og etter to-tre dager har problemene som regel roet seg ned.

- Pusteproblemene utgjør en veldig liten medisinsk risiko og fører ikke til noen forskjell i dødelighet blant spedbarna. Men det er klart at dette er en kjedelig situasjon for foreldrene, sier Saugstad."

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å prøve å komme med skremselspropaganda til oss som skal ha keisersnitt. Det er ikke sikkert vi har noe valg - for meg er ks eneste løsningen. Skal jeg komme med statistikk over CP-skader ved fødsel kanskje, for å få meg selv til å føle meg bedre..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...