Gå til innhold

Erfaringer med kobberspiral???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt cerazette i en måned, men blør hele tiden. Så jeg vurderer kobberspiral, da jeg ikke ønsker noen hormoner.

 

Hvilke erfaringer har dere med dette? Gjør det vondt? Blør en noe utenom mensen? Får en vanlige mensperioder som når en ikke bruker noe prevensjon? Er en fruktbar fra første stund når den blir tatt ut, eller kan det gå en tid slik det kan gjøre med hormon-prevensjon hos noen? Kjenner dere spiralen inni der? Hvor lenge kan den sitte i? Pris?

 

I det hele tatt; hva burde jeg vite før jeg velger spiral?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er passe fornøyd...

Hadde hormonspiral i 6 år, og var da helt mensfri. Tok den ut, og blei gravid innen en mnd.

Da jeg hadde født valgte jeg kobber, for ikke å ha hormoner.

Men nå har jeg mens hver 30 dg, og ganske mye. Må også bruke Ledox gr kramper de 3 første dagene.

Ikke noe vondt å sett i, jeg synes ikke det!

Gravid kan du bli med en gang den er ute av kroppen.

Den kan sitte i 5-7 år.

Koster vel bare 2-4oo,- tror jeg, men legetime i tillegg da!

Værken jeg el mann kjenner noe til den.

Det jeg er misfornøyd med er egentlig det å ha mens, ha jo ikke hatt det på en del år nå!

 

Skrevet

Takk for svar!! Flere med erfaringer?

Skrevet

Hadde kobber i nøyaktig et halvt år.

 

Var ikke vondt å sette den inn, men etterpå var jeg borte fra jobb i 2 dager. Hadde voldsomme kramper....

 

første syklus varte i 28 dager, andre syklus i 40 dager og en annen syklus i noen og 30 dager. HVER mens var fra helvete, var forferdelig vonde og varte i 8-9 dager.... Gjør det ALDRI igjen!!

Skrevet

Jeg har nettopp sluttet på cerazette pga blødninger, men har tidligere hatt kobberspiral. Da hadde jeg mye kraftigere blødninger enn jeg noen gang har hatt pga cerazette, og maks en uke opphold pr mnd. Hormonspiral er den beste prevansjonen jeg har brukt. Da hadde jeg maks 2 dagers blødning pr mnd.

Nå bruker vi kun kondom, og det er en god følelse å ikke bruke noen hormoner...

Men for å svare på resten av spørsmålet ditt, det er litt ubehagelig å sette spiralen inn, men ikke vondt. Jeg sluttet med småblødningene et par dager etter jeg sluttet på pillen, og fikk mensen ca 28 dager etterpå. Kjente ikke noe til spiralen, verken hormon eller kobber. Kobberspiralen er ganske rimelig, et par 100 kanskje...

Skrevet

Jeg fikk satt inn kobberspiral 3- 4 måneder etter fødselen, og da var det ikke vondt å sette den inn i det hele tatt. Jeg har lest et eller annet sted at det ofte gjør mindre vondt å sette inn spiral i tiden etter fødsel. Men det betyr jo ikke at det nødvendigvis gjør vondt for det.

 

Jeg hadde kobberspiralen i ett år, og det fungerte veldig bra for meg. Jeg hadde noe sterkere blødninger enn normalt når jeg hadde mensen, men ingen mellomblødninger eller smerter. Og verken jeg eller samboer kjente noe til at den var der.

 

 

Skrevet

Jo, forresten: hadde ganske mye utflod, som forsvant når jeg tok den ut.

Skrevet

Men kan en bruke hormonspiral når en ammer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...