Gå til innhold

URINVEISINFEKSJON

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt barn som har fått urinveisinfeksjon? Jeg har en gutt som nettop ble ett år som har fått urinveisinfeksjon. Har hørt at dette ikke er vanlig. Han har startet penicillinbehandling. Hvis det ikke gikk over så måtte han til videre undersøkelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Gutten min hadde det da han var 6 dager gammel. Han har gått på antibiotika siden da, nå er han er 16 mnd. Han er til undersøkelse en gang i halvåret.

Skrevet

Men hva er grunnen til at han har urinveisinfeksjon? Hva undersøker de etter når han er på undersøkelse hvert halvår?

Skrevet

Gutten min på 20 mnd. har hatt det 3 ganger, siste gang i august.

Det jeg har lagt merke til er at alle de 3 gangene han har fått uvi, så har han hatt magetrøbbel med diare i forkant. Da blir jo tissen liggende litt i diare, så det går nok inn i urinrøret. Det er hva jeg tror,da. Men det er ikke sånn at han har fått uvi hver gang han har hatt diare.

Han har vært på en ultralyd-kontroll og da så alt bra ut.

Har aldri helt blitt foklart hva grunnen kan være, bare at det er uvanlig for babyer (spesielt gutter) å få uvi. Og at hvis det gjentar seg så må de utredes.

Skrevet

Grunnen er at det er en klaff mellom urinlederene og urinblæren hos gutter. Når blæra er full, så klemmes den sammen slik at en tisser. Men om en eller begge klaffene ikke fungerer som de skal, så går urinen oppover i urinlederen igjen og slik får de urinveisinfeksjon. Derfor er der uvanlig at gutter får infeksjon og om de får det så er de ofte små og klaffene er ikke helt utviklet.

På kontrollene som Leander har hatt har de undersøkt nyrene med ultralyd og en gang i året har han hatt mucg, da tømmer de blæren og fyller den med kontrastveske. Så tar de røntgenbilder når han tisser. Det er for å se om det går urin oppover i systemet.

Håper det var til hjelp.

Skrevet

Eldste min hadde det da han var 2,5 år. Det var også etter en runde med diare.

Vi måtte til utredning selv om penicillinen hjalp, pga at det er uvanlig blant gutter. Tok ultralyd, og der var alt i orden. Snakket også med barnelege.

Skrevet

Han har de siste ukene hatt litt diare ja, og ofte opp til magen, så da har det ligget litt rundt urinrørsåpningen. Da satser jeg på at det er det som har vært problemet. Takk til dere som har svart. Litt mindre bekymret nå ja... :-)

Skrevet

Sønnen min på 20 md har nå sin tredje uvi. Han har vært til ultralyd og kontrast undersøkelse på Ullevål. De fant en forsnevring på ene urinlederen som antagelig er grunnen til uvi. Gutter skal ikke ha uvi. han har de siste 8 mnd gått på trimotoprim lavdose forbyggende, men har nå likevel fått uvi. Sendt prøven til dyrkining og det var e-coli i urinen, så han ble satt på en annen type antibiotika siden triomptoprim ikke tar e.colie bakterie. Fastlege ringte barnelge på ullevål som sa at dette var urovekkende og at han må til flere undersøkelser etter nyttår og antagelig opereres--- uff og uff gruer meg skikkelig, men bedre en alternativet (kan ikke bruke trimoprim til evig tid...) Håpet er at han skal vokse av seg forsnevringen, men ingenting som tyder på det nå....

Hadde folangt henvisning til barnelge og ultalyd!!! Alltid griet å utelukke missdannelser...

Skrevet

Huff da. Håper dere finner ut av det.

Leander går på Trimotoprim, etter dyrking på sykehuset var det den antibiotikaen som var best for den typen e-coli han hadde. Han har heldigvis ikke hatt flere uvi etter den han hadde da han var 6 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...